Monday, January 7, 2008

future in your hand....

hari ni minggu ke-2 pembelajaran....so kelas hari isnin ada lab pulak...eng.surveying(fieldwork)
so macam biasa la kan lec. membebel la...tapi starting class tu en.idris telah membuka mata aku....dia kata masa depan bukanlah terletak pada apa yang kita belajar pada hari ini(maksudnya kos yang kita amik kat universiti la) tapi ianya terletak pada diri kita.....sentap jugak la aku kan...ialah civil eng. ni pun bukannya aku minat...cita2 pun nak jadi doktor...tapi tak sangka sekrg aku menuju utk menjadi seorg engineer...pada masa depan...tapi itu semua bukan penentu lagi....

aku setuju sangat dengan kata2 beliau...sebab apa? jika kita lihat pada hari ini orang2 yang telah berjaya...sedar atau tidak mereka kebanyakan bukanlah terdiri daripada orang2 yang terpelajar....kebanyakan dari mereka mengubah diri mereka menjadi apa yang mereka inginkan menyebabkan mereka dapat apa yang mereka mahu....sebagai contoh....lim goh tong....dia dulu orang susah...merantau lagi datang ke malaysia....tapi tengok di mana dia sekarang....antara orang terkaya di malaysia....tapi beliau dah meninggal dunia la....

kadang2 apa yang kita miliki pada hari ini bukan lah 1 perkara yang kan kekal hingga masa depan kelak.....kita kena sentiasa berusaha utk memilikinya....walaupun payah mana pun utk kita gapai...sekurang2nya kita telah berusaha dan memulakan langkah utk mencapainya...itu telah memadai...kerana dunia ini bukan milik kita...

so...sijil bukanlah penentu utk kita menjadi siapa pada masa depan...sebab kenyataan yang kita harus terima kini ianya bukan pencipta siapa kita tapi pencipta haluan kita adalah diri kita sendiri....dan kita harus sentiasa redha dengan ketentuan-NYA...


we all have expectations.but expectations often become dissappoitment
if we do not work hard to realize them

2 pengkritk ceritera duniaku:

azwan bamadhaj said...

aik...
xkan baru tersedar kot....

berbuih dah mulutm abg bgtau....

huhuhuu

-MiNt- said...

Hai!..wuwuwu...dah ada blog..rajin2 kan lah diri anda membaca blog ku jua!..klik kat my profile n then click on my blog to read!

Popular Posts

Popular Posts since May 2010