Wednesday, January 9, 2008

indon dan indonesia? beza ke....?

tadi aku terbaca kat paper....so aku pun tertarik dengan satu statement yang di keluarkan oleh naib ketua pemuda umno...khairy jamaluddin.....

dia kata....hentikan panggilan 'indon' kepada warga indonesia kerana panggilan itu di katakan telah menghina dan menjatuhkan maruah rakyat indonesia.....

bila aku baca statement beliau membuat aku rasa hairan....mengapa isu kecil seperti ini perlu di timbulkan....apa perbezaan antara indon dengan indonesia?

masalahnya disini golongan belia dan juga pemimpin indonesia yg tidak suka dengan gelaran itu menyebabkan belia mereka bangkit utk membicarakan isu ini...semasa persidangan MALINDO 2008....dorang kat istilah itu amat sensetif bagi mereka dan juga istilah itu tidak pernah wujud di negara indonesia.....

tapikan....jika kita tengok negara thailand....dorang tak kesah pun apabila nagara mereka di gelar dan hanya di panggil....negara THAI.....tapi isu indon ni bt aku pelik sekejap.....lagi pun bukan ke rakyat indonesia sendiri suka menyingkatkan sesuatu perkataan....sehinggakan panggilan utk seorang doktor pun di panggil DOC....bunyi macam DOG.... sedih doktor2 kat sana kan....he3

apa2 pun....kita sebagai negara jiran seharusnya menghormati kehendak negara jiran kita itu ....supaya semangat kejiranan tidak pernah terganggu....lagi pun ini utk menjaga hak warga indonesia....

so pihak media mulai sekarang gunakan perkataan INDONESIA utk warga indonesia ok....sebab korang yang di persalahkan...penyebar istilah itu....he3 terima je lah kenyataan....

kepada warga indonesia....kalau nak di hormati sebagai mana yang korang nak rakyat malaysia hormati.....JANGAN JADIKAN NEGARA INI NEGARA KE-2 ANDA....ok.....berpijak pada bumi yang nyata......
petikan paper....klik sini....

0 pengkritk ceritera duniaku:

Popular Posts

Popular Posts since May 2010