Friday, February 29, 2008

fitnah SMS!!!

isu sms nie memang hangat.....macam2 org boleh lakukan dengan hanya menghantar sms....fitnah,sebarkan berita palsu,cerai,putus cinta,rasa sayang,menang hadiah wang tunai dan macam2 lagi...

hanya kerana sms......

ya...hanya kerana sms mampu untuk merubah apa yang ada...mampu untuk mempengaruhi orang lain...

kenapa aku cuba bangkitkan isu fitnah sms nie....begini ceritanya.....entri aq yg lpas aq berbicara ttg politik...so adalah seorang kawan aku ni...memberi komen tentang apa yang aku tulis....dia memberi satu url blog untuk aku lawati...kerana menurut beliau...blog tu memang menyakitkan hati....aku dengan rasa teruja pun membuka blog tersebut dengan rasa ingin tahu....

nak lawat blog tersebut...klik sini....

apa yang terkandung dalam blog tersebut...mari aku ringkaskan cerita....

It's a SMS about our current election that has been circulating around the mobile world. This is what it says: " Dear Msian Indian & Chinese these are the reasons why we should NEVER vote for BN:

99% of petronas stations owned by Malays
100% pertronas project contractors are Malays
95% Govt Servants in Putrajaya are Malays
95% Govt contracts are given to Malays
100% Govt Universities Vice Chancellors are Malays
100% Students sent to Japan and Korea under the "Look East Policy" are Malays
3 millions Indonesian became Msian citizen with Bumi status
600,000 Chinese & Indian Msians with Red IC are denied citizenship
0% churches/temples are built in housing estates
up to 12% interest rate paid by Govt is for ASN/ASB
96.5% Govt budget for Malay schools (MIC&MCA working for their allies only)

WE WANT EQUALITY
Pls send to 10 ppl "TIME TO CHANGE" Never think that your one vote can't do much.

itulah apa yang terkandung di dalam blog itu...bukan niat penulis itu untuk membawa apa yang beliau dapat dari sms....tapi untuk membicarakan...apa sebenarnya yang berlaku...

memang mengejutkan aku bila membaca comment2 yg di berikan oleh pelawat2 blog tersebut.....hinggakan kepala aku jadi pening memikirkannya...kerana aku seorang yang akan menilai sesuatu itu dalam2....hinggakan pada satu tahap aku tidak mampu untuk menilai mana yg benar dan mana yang salah.....sebab itu kadang2 aku berada di dalam dilema...confius....!!!

pelbagai comment yg di berikan...ada yg mempertahankan benda itu tidak benar...ada yg kata benda itu benar dan itulah realitinya.....

aku rasa sungguh sedih...bila melihat remaja malaysia kini begitu mudah menghukum tanpa mengkaji lebih dalam apa sebenarnya yang berlaku....ya....aku memang tidak nafikan....kerajaan malaysia selama 4 tahun nie bukan pada satu tahap yang membanggakan....ibarat apa yang berlaku ada perancangan untuk mengaburi mata rakyat....tapi bagi aku biarkan kerajaan dengan propaganda mereka....kerana bagi aku ianya masih banyak memberi manfaat kepada kita sehingga sekarang.....memang tidak di nafikan ada banyak kelemahan di sana sini yang telah menyusahkan rakyat contohnya isu kenaika harga barang.....tapi apa yang kita mampu buat....??? sebab pemimpin2 di bawah kepimpinan pak lah nie banyak yang tak betul...lagi pun politik ni memang tak lari dari menipu jika iman di dada tak kuat....

back to my main story....isu yang timbul dari sms ni ialah....apabila ketidakpuasan rakyat non-bumi terhadap kepimpinan kerajaan yang kebanyakannya memberi hak keistimewaan kepada orang melayu....memberi subsidi....kouta masuk IPTA....dan sebagainya....mengapa isu ini boleh timbul??? di sebabkan kita tidak pernah merasa yang hidup ini perlu ada toleransi antara kaum...bukan aku cuba untuk menyokong kaum melayu walaupun aku orang melayu sendiri...tetapi sedar ataupun tidak...semasa pembentukan malaysia daripada tanah melayu.....nenek2 moyang kita semua sudah sepakat untuk menyetujui bahawa hak2 keistimewaan orang melayu akan sentiasa di jaga dan akan di beri lebih manfaat....selain itu bahasa melayu sebagai bahasa rasmi manakala agama islam adalah agama rasmi tetapi diberi kelonggaran untuk menganut agama2 lain......persoalan di sini....siapa yang menyetujui perlembagaan itu semasa ia di bentuk? semua kaum bersetuju dengan apa yang di cadangkan....tiada yang membantah.....kecuali rakyat sabah dan sarawak yang menuntut agar hak mereka juga turut di jaga....dan kemasukan orang2 dari semenanjung perlu ada paspot ketika itu jika ingin masuk ke borneo..itu di setujui oleh semua....tiada bantahan....kerana apa yang di tuntut oleh orang2 borneo telah di kotakan....tetapi hak2 keistimewaan kaum2 lain juga turut di jaga.....ketika itu tak de pulak kaum2 lain selain sabah dan sarawak ini bangkit untuk menuntut apa2.....dan yang amat menyedihkan....kita mempersoalkan pada masa kini...dan isu keistimewaan orang melayu ini sentiasa di pertikaikan...apa semua ini....mungkin kerana bantuan yang di berikan oleh kerajaan kepada orang melayu ni terlalu banyak menyebabkan kaum2 major ni menuntut juga hak2 mereka....

pendapat akulah....rasa2 nya yang membuat kaum2 lain seperti india dan cina bangkit untuk menunjukkan ketidakpuasan mereka adalah kerana orang2 melayu pada masa kini terlalu bergantung kepada kerajaan sedangkan kaum cina dan india ini berusaha lebih untuk mencapai apa yang mereka inginkan....cuba kita berada di tempat mereka...sudah tentu kita juga akan merasa sebegitu.....memang tidak di nafikan...kerajaan malaysia terlalu banyak membantu orang2 melayu sehinggakan orang2 melayu ni sebenarnya satu bangsa yang lemah...dan akan terus lemah pada masa hadapan.....sebab apa aku berani untuk berkata sedemikian....lihatlah sekeliling....segala2nya di beri bantuan.....rumah,sekolah,subsidi,biasiswa,MARA, dan sebagainya...sehinggakan kadang2 kita terlupa kerajaan terlalu memanjakan orang melayu....menyebabkan kita di pandang rendah oleh kaum lain mahupun negara2 luar sana....kita lihat betapa susahnya kaum cina dan india untuk meneruskan persekolahan mereka....pendekkan cerita....kemasukan ke IPTA....kita lihat ramai di kalangan anak2 cina dan india di luar sana yang begitu cemerlang....tetapi seperti peluang mereka tersekat bila ingin memasuki MATRIKULASI ataupun UNIVERSITI TEMPATAN....kerana adanya kuota..yang menyekat mereka.....walaupun pada masa kini sistem meritokrasi di gunakan...sedar atau tidak sistem kuota tetap di gunakan secara halus....kadang2 aku sedih melihat anak2 cina dan india yang cemerlang ini tidak dapat memasuki MATRIKULASI terutamanya....kerana apa...untuk memasuki matrikulasi....kuota untuk mereka memang terhad....mereka mesti bersaing dengan pelajar2 cemerlang antara mereka...dan hanya pelajar2 yg begitu cemerlang sahaja yang layak untuk memasuki matrikulasi...yang tak dapat terpaksa melupakan hajat dan mahu atau pun tidak mereka terpaksa meneruskan pelajaran ke peringkat STPM....aku bukan untuk berpihak mana2 pihak tetapi kita menuju dalam pembinaan BANGSA MALAYSIA....

aku tidak malu untuk mengatakan orang2 melayu ini lemah....kerana bagi aku MELAYU MUDAH LUPA.....leka dengan apa yang kita miliki.....kita lupa jasa2 pemimpin sebelum ni....kita lupa yang kita berpijak di tanah melayu....tanah milik melayu....pertikaikan yang orang melayu ni juga bukan asal dari tanah semenanjung.....ya memang orang melayu ni berasal dari indonesia.....tetapi siapa yang meneroka...siapa yang begitu komitmen menuntut hak kemerdekaan.....? saya memberi contoh negara amerika...sedar atu tidak tanah amerika itu asalnya bukanlah hak milik orang2 kulit putih,...tetapi tanah milik orang2 RED INDIAN....yang di tipu dengan mudah untuk menyerahkan tanah mereka kepada orang kulit putih dan akhirnya....benua amerika hak milik kulit putih....itu sejarah amerika...sejarah dulu jika kita lihat...siapa yang menjejaki dahulu...dia punya tanah...hak milik mereka...masa dulu tak de lesen2 atau pun sijil milik tanah mahupun membeli tanah...semuanya free...apa yang penting ketika itu....siapa rajin menjelajah...dia akan dapat lebih...siapa yang malas...sorry to say....hiduplah dalam kemiskinan.......begitu juga dgn tanah melayu...siapa yang menerokai dan memperkembangkan sehingga menjadi satu tamadun yang antara berjaya pada zamam dulu....sehinggakan bahasa melayu di angkat menjadi bahasa lingua franca....(correct me if wrong)......mengapa perlu mempertikaikan hak2 yang ada....malaysia sentiasa menjaga hak2 setiap kaum....setidak2nya kita semua bertuah...hidup dalam satu rumpun.....aman dan sentosa....hanya kerana bangkit isu seperti ini kita mudah melatah....melatah tak tentu pasal....pentingkan diri sendiri.....kerajaan memberi hak merakyatan kepada yang layak....itu sudah cukup memadai...mengapa kita tidak boleh menjadi seperti awal2 kemerdekaan...tiada perbalahan....semakin maju...semakinlah kita berbalah...agaknya 50 tahun akan datang kalau bumi ni masih ada.....mungkin malaysia bukan malaysia lagi.....baru umur setahun jagung....dah nak berpecah....nampak sangatlah rakyat malysia tak boleh menjadi contoh kepada negara2 lain....negara yang mampu untuk hidup aman walaupun berbilang kaum...ini sejarah dunia...sebuah negara yang rakyat mampu untuk hidup selesa walaupun berbilang kaum...hebat memang hebat....

oleh itu, janganlah kita terlalu mengikut emosi....berfikirlah sebagai seorang rakyat yang berintelek. ingatlah...kemerdekaan yang kita miliki ini bukan satu kejayaan yang mudah. jangan biarkan ianya hapus dek kerana terlalu mengikut emosi dan kepentingan diri sendiri. bersyukur dengan apa yang kita ada. jadilah warga malaysia di bawah BANGSA MALAYSIA. agar rasa perbezaan kaum itu di kikis. bukan untuk menyebelahi pada sesiapa. aku bercakap atas dasar ANAK MERDEKA....yang mahu hidup dan mati atas nama MERDEKA. cukuplah hanya mereka yag terdahulu merasai jangan pula kita mengulanginya.

hormati kehendak setiap orang. hayati apa kemahuan orang. terima apa teguran orang, bersyukur dengan apa yang kita ada. berusaha sentiasa ddan jangan mengharapkan bantuan orang lain. yakin pada diri kita mampu untuk berdiri walau tanpa bantuan sesiapa. kejayaan kita ada pada tangan kita sendiri. kita yang mengcorakkannya. oleh itu, yakin pada diri. YAKIN YANG KITA BOLEH kerana MALAYSIA ITU BOLEH....

KITA ANAK MERDEKA...PEWARIS KEPIMPINAN NEGARA.....!!!




propaganda sudah bermula

esok genap 8 hari untuk semua pengundi2 sah di malaysia untuk mengundi bakal kerajaan baru malaysia...

apabila kita berbicara tentang politik ni...memang tak kan pernah habis.....akan ada sahaja yang akan kita timbulkan...baik ke buruk ke...apa2 je lah....

aku menulis entri nie untuk cuba membuka kotak fikiran kita semua....ada apa dengan politik sebenarnya....usah kita tertipu dengan kata2 manis calon2 yang hanya pandai berkata2....ibarat semuanya betul belaka.....malaysia sudah 50 tahun merdeka...usah biarkan minda kita diselubungi oleh sawang2 yang tidak berguna.....buang semua itu....mari kita clearkan apa yang ada di depan mata.....

perang kempen pilihan raya pun sudah bermula.....wah...kadang2 aku gelak melihat gelagat2 calon2 mahupun penyokong2 setiap parti berkempen....sepertinya lupa untuk memijak bumi yang nyata...lupa untuk melihat langit yang luas.....berkata2 main sedap mulut je...kata orang nie teruklah...kata orang ni macam ni lah....lepas tu katalah dirinya seorang saje yang bagus boleh membawa kemajuan.....

mungkin bila kita ingin merebut sesuatu itu....sudah tentu kita harus sedaya upaya meyakinkan orang ramai untuk memilih kita.....tapi sedar ataupun tidak....menjadi seorang pemimpin di muka bumi ini bukan suatu yang mudah seperti yang kita sangka....sedarlah di zaman nabi dulu....orang ramai bukan berebut2 nak kan jawatan....kalau boleh semuanya lari daripada memegang sesuatu jawatan...kerana mereka sedar...tanggungjawab itu besar....bukan setakat di dunia...tetapi akhirat sana pasti ada penghitungannya.....

dunia kini begitu banyak berubah....terlalu materialistik dan pentingkan diri sendiri....aku bukan apa...tetapi semenjak aku menulis blog PROPALITIK aq yang baru tue....aku seperti berada antara 2 paksi...paksi mana yang harus aku ikut....adakah kiri ataupun kanan....dasyat memang dasyat....cara mereka berfikir...cara mereka bercakap....membuatkan aku keliru...siapa yang benar dan siapa yang salah.....tapi bagi aku kedua2nya tiada siapa yang betul....kerana kedua2nya bukanlah ikhlas...datang dari hati...dimulakan dengan nawaitu yang ikhlas untuk menjadi wakil rakyat...kerana bagi aku...jika benar seseorang itu bagus...kita tak perlu untuk menghebohkan satu dunia yang kita bagus...sebab sekeliling ada untuk menilai hasil kerja kita...buat apa nak risau jika benar kita bagus dan di perlukan untuk memimpin lagi....lihat seperti tun dr.mahathir....rakyat masih memerlukan dia...walaupun dia telah meletakkan jawatan...buka di suruh untuk meletakkan jawatan....

contoh aku bagi...bagaimana politik ini begitu propaganda......kita lihat ketika tun dr. mahathir memberitahu dia ingin meletakkan jawatan beliau....semua ahli2 umno ketika itu terkezut...dan cuba untuk memujuk beliau supaya tidak meletakkan jawatan....siap ada yang menitiskan air mata...ada yang sanggup melutut depan beliau....apatah lagi pak lah ketika itu....hebat sungguh lakonan mereka....apa hasilnya setelah tun dr.M meletakkan jawatan...beliau ibarat di campak ke tepi.....setiap kata2 beliau ibarat tidak mempercayai kewibawaan pak lah dlam mentadbir malaysia...walhal apa yang tun cuba lakukan untuk menyedarkan mereka tentang apa yang betul.....tapi apa yang mereka buat....? semuanya senyap dan hanya menurut kata pak lah....aku bukan untuk menyatakan yang pak lah tu tak bagus...tapi mana janji kononnya tun M leh jadi penasihat malaysia...seperti apa bekas presiden singapore....beliau sehingga sekarang masih lagi menjadi penasihat singapore...

cukup 1 contoh yang aku bagi tentang politik yang penuh dgn propaganda dan penipuan semata2....kalau korang rasa tak cukup...korang lihat je lah manifesto2 pilihan raya kali nie....wah..hebat....banyak janji2 manis di tabur mengaburi mata rakyat...hemm penat pulak nak bercakap pasal politik ni....lagi pun xde mood nak cite...sebab aku rasa sedih melihat pemimpin2 malaysia masa kini....ya...mungkin korang akan cakap...aku saja la yg jadi pemimpin kalau benar aku bagus...ya...kalau ada peluang aku akan rela menggalas tanggungjawab itu...tapi atas usaha aku sendiri untuk menggapainya....bukan kerana atas darah yang mengalir ataupun link2 yang boleh menjadikan aku sebagai pemimpin....aku akan buktikan....tanpa ada 'link' kita mampu untuk berdiri pada apa yang kita inginkan...bukan seperti calon2 sekarang....di sebabkan dia menantu...dapat wakil parlimen..di sebabkan dia anak kepada seseorang dapat jadi calon...yang sepatutnya berkebolehan di tolak ketepi.....memang tak nafikan kemana tumpahnya kuah kalau ke nasi...tapi tak semestinya kuah itu akan semuanya tumpah 100% ke nasi...dan apa yang pasti sudah tentu rasa kuah itu tidak akan sama dengan kuah yang baru lepas di masak...hangat dan sedap je di makan....

cukup jumain...bukan ada pun orang nak baca entri ko nie...usah kau membebel panjang...remaja sekarang tak berminat untuk berpolitik...kerana bagi mereka....itu semua membuang masa...lebih baik mereka buat benda yang menghiburkan lagi bagus....ok....aku pun malas untuk menaip entri nie lagi.....

biarlah kemerdekaan yang kita kecapi nie hanya sementara...jika benar anak muda sekarang tidak mampu untuk memimpin....

Wednesday, February 27, 2008

gegar U!!!

apa itu gegar u?

ehmm...gegar u nie adalah satu program realiti yang di anjurkan oleh pihak astro dengan kerjasama kelab penyayang malaysia....

untuk bahagian pantai timur untuk season 2 pada kali ini...UMP diberi kehormatan untuk mewakili pantai timur....( tak silap aku lah....berdasrkan apa yang aku tengok untuk season 1st dulu)

so....interview untuk mewakili ump pun di jalankan pada hari ini bermula 10-6 petang....of coz la aku pergi kan interview dia...he3 daoz propa,K, badd, Lan, yuyun and tito pun pg.....very da....

apa yang orang2 astro nie tanya....? wah banyak yang dorang tanya...tapi tanya kat budak2 lain la...aku? aku haruslah aku yang tanya dorang balik....ha3 betul...tak tipu u allz.....macam budak2 lain semua kena tanya soalan yang sama an memboringkan....1st tanya pasal diri, kedua apa kebolehan kita, ketiga kenapa dorang harus pilih kita dan soalan sampingan yang aku rasa macam bodoh sangat dah ada pakwa atau awek belum....??? motif? tolong jawab.....plezzz...

no bertuah aku ialah orang yang ke-38...daoz propa 39 tapi daoz tak sama dgn aku coz dia ada test kul 5 tu...so dia lambat sikit interview after habiz test...so aku pun masuk kat dalam tu bersama dengan orang2 yang aku tak kenali pun....tapi aku tak kesah....

wah....orang2 yang sebelum aku nie...very da jual diri...perlu ke? macam dapat kan....apa2 je la korang...aku hanya mampu utk senyum jek.....so bila turn aku....dia tak tanya apa2 pun lagi..dia just cakap awak masuk debat ke? ya lah....lepas tu aku terus meleret...bercakap tak henti...sampai dia pun tanya soalan2 yang berkaitan dengan apa yang aku cakap jek...xde pun soalan2 yang laha seperti di atas tu...ha3 bahagia jek time tue...tapi dia leh lak suru aku nyanyi lagu GUNUNG KINABALU....mana lah aku tau..hu3 kantoi di situ..lepas tu aku pun jawab ayat cover...sebab tu la encik saya di gelar sabah murtad...coz xtau lagu negeri sendiri...hu3 ya lah...aku tinggalkan sabah pun time umur 13 tahun...time tu baru nak bersayap mengenali dunia....hu3

lepas tu sesi menanya soalan kat dorang pulak...antara soalan2 yang aku tanya...

  • matlamat GEGAR U nie tercapai ke tak? jawap orang astro tercapai....ayat propa!!!
  • rating utk tontonan GEGAR U nie tinggi ke? jawapan alhamdulillah ok lebih kurang 60,000 jek.....itu je ke...sian...he3
  • matlamat GEGAR U nie 1 je ke? jawapan mereka ya..untuk membantu orang2 susah...aku pun kata...ek....itu je ke!....propa di situ...
apa2 pun aku rasa enjoy petang tadi....terpilih ataupun tidak..pengalaman itu yang penting....tapi seboleh2nya dapatlah kan....he3 propa lagi.....

semoga program sebegini akan di teruskan....ianya satu platfom yang baik untuk mempromosi ipta malaysia di mata masyarakat secara tidak langsung....tak gitu....he3

usah membenci...

aku ingin membawa anda semua ke satu situasi....di mana....seorang insan bernama ila (bukan nama sebenar)....

situasi ini berlaku ketika seawal aku mula memasuki universiti....cerita ini saja aku cuba untuk anda semua...biar ianya kan membuka mata kita semua....usah membenci?

ya....usah membenci pada apa yang kita tidak ketahui...ataupun pada seseorang yang belum kita kenali.....usah terlalu menilai terlalu cepat pada fizikal dan tingkah laku seseorang...kerana pada hatinya kita belum ketahui...

mari aku membawa anda siapa sebenarnya ila....dia adalah seorang perempuan...sudah tentulah kan.....dia antara budak di fakulti aku yang paling di benci ...benci sebab apa....mari aku senaraikan apa sikap ila yang membuat kebanyakan budak fakulti aku tidak gemar untuk bergaul dengan dia.....

sikap2 ila;

  • budget bagus
  • kerek
  • berlagak pandai ( tapi memang pandailah...)
  • suka mencapup dengan lecture
  • berlagak
  • tak suka bergaul dengan orang
  • skema
  • sombong
  • hidung tinggi
itu apa yang fizikal ila.....apa yang telah orang sekeliling menilai dia......tapi pernah atau tidak sekeliling itu menilai dari sudut hati ila itu sendiri...siapa dia sebenar......

ila nie kadang2 baik juga dengan aku...walaupun dalam hati aku....benci betul dengan budak nie....biasala....bermula lah lakonan hipokrit aku terhadap ila nie.....aku tegur dia seperti bukan apa yang ada dalam hati ini...bagi aku biar kita hipokrit bertempat....aku memang mudah menilai orang walaupun aku belum mengenali orang itu...tapi aku akan cuba untuk mengenali dia.....bak kata pepatah tak kenal maka tak cinta.....

ramai aku terdengar berita khabar angin tentang perangai ila...aku hanya mampu mendengar....sebab ketika itu aku pun tak suka dengan perangai ila tu...siapa yang tak suka jika perangai seperti apa yang aku senaraikan di atas....semakin lama aku jarang untuk bercakap dengannya hinggalah berakhir sem 1....

sebenarnya begini ceritanya.....pada minggu selepas cuti tahun baru cina....aku pun ada test math 2......aku dengar kata test akan di adakan pada hari selasa malam...lepas tu ditunda hari khamis...lepas tukar lagi hari rabu...ok fine.....tapi bila aku baca memo dekat std ump....aku terbaca memo en.rashid yang dia kata test pada hari khamis...aku pun boing kejap....so malam sebelum hari rabu tu pun aku just merelaxkan diri....dengan pergi ke rumah 3 diva di kk2......so pagi tu time nak pergi class kawan aku pun bagi tahu yang test petang tu...aku punyalah pertahankan yang test math tu malam esok.....then kawan aku tu cakap aku sebenarnya tersalah baca memo...memang ada en.rashid kata hari khamis tapi dia dah tukar hari rabu....petang....apa lagi fikiran aku tak tenang...start pagi tu sampailah petang nak pergi test....aku tak study langsung...matilah aku.....khua3

bayangkan class sampai pukul 1...then terus sambung test...dah la kul 10 tu aku ada lab construction yang laha tu....apa lagi lepas habis lab tu terus pergi cafe minum air je....then terus pergi ambil test math....aku hanya mampu untuk berserah pada takdir.....hu3 dan takdir begitu menyebelahi aku...kerana aku duduk sebelah ila.....ila mesti boleh jawab punya.....owh..test math kali ni hanya 3 soalan sahaja....ok lah....jawab punya jawab aku tersangkut....kerana aku nak jaga markah math aku supaya tidak teruk seperti sem lepas....maka aku pun menjalankan proses kaunter pertanyaan dekat ila tu....aku ingat dia tak kan bagi aku tanya dia....tak sangka dia bagi aku jawapan.....he3 aku apa lagi tengoklah sikit jawapan dia....then aku buat sendiri sebab aku dah dapat idea time tue.....so...aku pun berjaya menjawab soalan test tu dengan jayanya.....dengan bantuan ila......lepas tu aku pulak bagi tiru jawapan aku kat kawan aku sorang nie....lepas habis sesi tiru meniru...aku pun menghantar test math tu dengan senyuman yang paling bahagia.....he3 walaupun meniru....tidak mengapa...aku bukan meniru 100% pun...hanya 30% sahaja....

konklusinya di sini aku sangat berterima kasih kepada ila kerana telah membantu aku....aku sangat menhargai pertolongan dia.....aku berterima kasih sangat...jasa mu itu akan aku kenang sampai bila2.....selepas beberapa minggu dan result pun keluar semalam...keputusan yang begitu memeranjatkan aku...aku dapat 100% atas usaha aku + ila........he3 lepas tu aku terus jumpa ila untuk ucap thanks kat dia....dia pun dapat 100%......tahniah....bukan aku nak sangat meniru pun ( ayat propa) tapi sebab math la aku punya pointer jatuh...so aku tak nak perkara yang sama berlaku untuk sem 2 nie....sebab aku nak maintainkan.....biarlah apa yang akan korang kata...apa yang penting di sini...aku menyedari satu perkara....

usah membenci....buangkanlah sikap benci itu dari diri kita...jangan biarkan ianya terlalu mengawal diri kita...kerana suatu hari nanti orang yang kita benci itulah yang akan membantu kita di kala susah....manakala kawan baik kita??? dengan dunia mereka sendiri....

sekurang2nya....proses kaunter pertnyaan aku ketika test itu mengajar aku dan menyedarkan aku...siapa ila sebenarnya.....

sebuah persahabatan itu semakin terikat rapi...walau ila bukan kawan yang selalu aku bawa untuk berborak...tapi cukup untuk mengatakan dia kawan aku....

Monday, February 25, 2008

romet yang tidak memahami....

tention.........

sepertinya mereka tidak memahami...
tidak mengerti..bagaimana bila hidup bersama komuniti...
membawa kawan...buat bising tak tentu pasal....

aku juga ada hak...
hak utk di hormati....
hak bersama harus di jaga...
agar ketidak salah fahaman tak akan berlaku...

memang susah jika hidup dalam satu komuniti....
jika bukan satu bangsa...
kerana fa'il mereka berbeza...
sukar utk di fahami....

puas sudah aku menghormati hak mereka...
tapi apa yang mereka balas....
sepertinya tidak di ajar...
bagaimana bila hidup dengan komuniti yang lain...
bukan untuk bangkitkan isu kaum....
tapi sudah cukup pengalaman aku dapat....

aku sentiasa berdoa....
agar sem ini cepat berakhir...
agar derita ini tidak berpanjangan....

hanya satu kupinta...
hormati aku sebagai roomet korang...
jangan sampai kesabaran aku di luar batasan....
aku ada hak untuk hidup aman....

bebaskan aku..........................!!!

Saturday, February 23, 2008

ekspresi lagu asli traditional

akhirnya ada juga kesempatan untuk aku berbicara dengan korang semasa aku pergi pertandingan lagu asli dan traditisional yang berlangsung di usim pada 18-19 january yang lepas....

dan aku pun pernah brjanji untuk berkongsi dengan korang semua....he3

lama jugak baru aku ambil gambar dari nota kematian semasa berada kat pertandingan tu....akhirnya aku pun dah dapat...siap dengan video dia lagi...he3

permulaan ceritanya begini...after je habis pertndingan teater aku terus balik malam tue ke um untuk beristirehat....coz besok pagi kena bertolak awal.....

pagi besok tue dalam kul 7pagi aku pun bertolak ke usim untuk sesi pendaftaran bersama kak nina ,kak ana dan tak lain dan tak bukan nota kematian...he3 menaiki kereta waja ump....hu3 vough la sgt terasa diri ini mcm artis nak angrah oscar pulak...he3

sampai2 jek...terus breakfast dulu...azim pun dah sampai lagi awal dari kitorang....mesra dia dengan peserta2 lain...baiknya...tapi aku apa lagi sombong lah...budget baguskan...ha3

so after breakfast kat usim dengan nasi lemak yang tak pedas...pelik jap coz selama aku skol kat seremban dulu...tak pernah aku makan nasi lemak yang tak pedas....hu3 so kitorg pun daftar....daftar punya daftar...turn kitorg rupa2 nya time malam akhir time v.i.p ada.....aku apa lagi cuak giler la...dah la nie 1st time aku buat persembahan dalam pertandingan depan orang ramai....hu3 tapi aku gagahi jua langkah....

petang tue kitorang pg nilai 3 shopping....he3 coz turn kitorg latihan dengan orkestra esok pagi...so ptg tue kitorg shopping je lah...malam balik um...xnak tinggal kat usim coz azim kata bilik dorang laha sangat...so kitorg pun blk um....sampai2 um jek ingatkan nak ikut budak teater pg uiam mlm tue tapi penat sngat punya pasal...lagi pun tak cukup kereta abg wan coz bus dah pergi time kitorg sampai um....hu3 so mlm tue aku juz berehat...azim ikut aku blk um....aku dgn azim dinner mcd jek....hu3 ok lah tue...sepatutnya malam tue ada final 1....tapi kitorg tak nak pg

so pagi esoknya kitorg pun berangkat ke usim utk sesi lat. bersama orchestra....punyalah laha aku bt lat. dgn orchestra...hu3 confident aku time tue terus jatuh...hu3 cuak tahap giler dah...after lepas lat. tue kitorg pg ruma adik kak ana...lunch kat sana....lepas tue ingat nak pg tgk final 2 ptg tue tapi sampai2 je dah pun habis...so juz bt raptai final 3 je lah...coz vip dtg....

FINAL 3
bermulalah saat sejarah dalam hidup aku di mana buat pertama kalinya aku mengikuti pertandingan nyanyi lagu traditional....hu3 malam tue sebelum pertandingan aku dah tak tahu ke mana aku....coz macam2 yang aku fikir.....tak pernah aku nervous mcm tue.....ya lah...bayangkan buat persembahan depan vip...tan sri jin samsudin lagi....hu3 dan yang menambahkan nervous aku ialah semua peserta sebelum aku buat persembahan yang terbaik maklumlah malam final terakhir...kenalah bt persembahan yang terbaik....kan nina pun nyanyi dgn bagus malam tue....

tibalah giliran aku selepas kak nina nyanyi( wakil ump utk lagu asli) korang nak tau apa yang berlaku semasa kat atas pentas....penyakit aku bila bt persembahan....ada je perkara yang akan terjadi kat aku bila buat persembahan kat depan orang....kali nie aku boleh terlupa lirik....tapi aku buat muka selamba jek....yakin walaupun dalam hati....teruknya aku....hu3 yang paling aku tention speaker utk kita dengar suara kita sedap atau pun tidak tak dengar.....tention aku...so aku pun nyanyi tanpa kawalan suara yang baik.....hu3

lepas habis buat persembahan tue rasa nak jerit jek....khua3 malunya aku boleh lupa lirik.....hu3
tapi apa yang penting bg aku...semuanya sudah berakhir....debaran yang aku alami selama 2 hari sudah pun berakhir...alhamdulillah...


aku sempat lagi posing he3

berikut adalah pemenang2; kategori traditional.
  • johan: uthm
  • n.johan: uiam
  • ke-3: ukm
kategori asli.
  • johan: utm
  • n.johan: ukm
  • ke-3: uitm
johan keseluruhan: ukm


pentas yang laha....boleh buat final kat dewan kuliah....

tahniah kepada semua rakan2 ku yang telah berjaya....aku? aku stakat sijil penyertaan je ha3 tak pe lah coz ini adalah penyertaan sulung aku...lagi pun aku bertanding dengan orang2 yang sudah mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang nyanyian lagu asli dan traditional nie...sekurang2nya aku telah mencuba yang terbaik...

apa yang menarik dan berlaku semasa pertandingan....:
  • aku tiada persediaan yang cukup.
  • suara aku mula serak time nak bt persembahan.
  • baju persembahan tiada.....last minit sewa kat ukm...tapi malangnya baju sewa tue besar...lepas tu aku tertinggal pulak baju melayu adam yang aku pinjam kat um...hu3 sebab baju mood aku xde nak menyanyi...
  • petang sebelum persembahan tu baru nak berlatih buat persembahan...berlatih menari sikit2 je....hu3
  • aku berlagak....xnak tegur budak2 yg masuk pertandingan nie....aku ingat dorang sombong..rupa2nya semuanya baik2 belaka...rugi lak tak baik dgn dorg awal2...patutlah azim baik jek dgn dorg...coz dorg semua peramah....
  • aku make-up sendri hu3
  • sebelum persembahan aku berulang alik ke toilet...cuak punya pasal.
  • time persembahan aku boleh pulak LUPA LIRIK....hu3 malu giler time tue.....
itulah serba sedikit apa yg terjadi semasa di usim...


p/s malu tengok balik video aku nyanyi...laha giler...baru aku tau menyanyi kat pentas tak sama bila kita berkaraoke....he3


ump menawarkan 7 kos baru + mass comm!!!

buat pengetahuan korang ump pada sesi kemasukan 2008/2009 nie akan menawarkan 7 jurusan baru untuk di tawarkan kepada lepasan spm/stpm/matrikulasi dan diploma.....

ini adalah satu perkembangan yang terbaik untuk ump walaupun di arena pendidikan ini baru berumur setahun jagung.....tapi telah melangkah setapak di dalam melahirkan lebih ramai pakar professional di dalam bidang teknikal.semua ke-7 kos nie telah pun di luluskan oleh MOHE.

antara kos yang di tawarkan di ump ialah:

1.Bachelor of Manufacturing Engineering
2.Bachelor of Mechatronic Engineering
3.Bachelor of Occupational Safety & Health
4.Bechelor of Industrial Technology Management
5.Bachelor of Project Management
6.Bachelor of Applied Science Industrial Chemistry
7.Bachelor of Applied Science Industrial Biotechnology

kesemua kos nie akan bermula pada julai 2008 kecuali kos mechatronic eng. and biotech....

dan buat pengetahuan korang jugak....jangan di sangka ump tidak mempunyai jurusan mass comm. mungkin korang semua akan terkezut sekejap bila mengetahuinya kan....tak percaya jugak...budak2 mass comm nie dah di pilih dah....dan kepada sesiapa yang sudi jek untuk masuk dalam kos nie....he3

untuk pengetahuan korang semua.....kelab media dan kewartawanan telah pun di wujudkan di UMP,,,,.....rasa seronok sgt...ya lah lagi2 org mcm aq nie yg sememangnya mcm wartawan kan..sesuai la msuk benda2 mcm nie...so pada hari rabu lepas telah di adakan meting yang pertama kali dalam sejarah...dan kitoranglah sejarah peneroka kelab media dan kewartawan...yeah.....

dalam meting tue aq xdapat apa2 jawatan...walaupun nama naik 2 kali yang telah dinaikkan oleh tito rahmat eh...silap tito lamat....he3

ha...bukan aku sorang jek budak kebudayaan yang masuk...ada lagi...sape lg kalau bukan TITO,DAOZ, K , and BADD.....meriah.....zakryee dalam proses nak join da club.....korang nak tau ...kelab nie telah di kuasai oleh bdk2 borneo termasuk la aku.....coz from presiden,naib president sampai ajk...sume sabahan....tapi ada gak la budak semenanjung...over sgt bdk2 sabahan nie....kalau nak bt club sendri bt kat tempat lain...he3 fire budak negeri sendiri pulak...he3 over sgt....tapi it's a good job....biasalah....sabahan boleh....semangat kenegerian pulak...

wah...tak sabar nak memulakan kerja sebagai warga media dan kewartawanan ump....he3



PROPALITIK

apa itu PROPALITIK???

persoalan.....???

cari dalam kamus dewan cepat....alah tak perlu...sebab perkataan nie hanya ada dalam kamus dewan mhd.jumain bin mapplati edisi ke 1000 k...sowie....

buat pengetahuan korang semua....PROPALITIK adalah blog terbaru untuk aku....tetapi tema dalam blog baru aku kali ini....ialah aku hanya akan berbicara tentang politik dan juga ekonomi di malaysia dan juga di luar negara k....

so anda semua di jemput untuk hadir ke blog tersebut.....sama2 kita meriahkannya...jom2 jom heboh2....he3

PROPAGANDA + POLITIK = PROPALITIK

sekian terima kasih.....propalitik

pidato antarabangsa 2008

pidato antarabangsa bahasa melayu 2008 telah pun melabuhkan tirainya malam semalam.....yang bermula sejak 19feb08....

terasa teruja sebenarnya ingin melihat dan mengetahui siapakah pemenang untuk pidato edisi kali ini....mungkin sebab teruja pada tahun lepas peserta dari rusia, olga yang memenangi pertandingan ini yang telah mengalahkan orang malaysia sendiri daud-uiam .....menyebabkan hati ini tertarik untuk melihat bagaimana kehebatan orang2 dari luar negara bercakap dalam bahasa melayu....cukup menarik perhatian aku....

tapi apa yang kita impikan itu kadang2 tak semuanya kan menjadi kenyataan....aku nak sangat pergi untuk tengok pertandingan pidato kali ini...jadi aku pun memberi nama untuk antara pelajar ump yang nak pergi ke pwtc tue utk melihat pertandingn pidato. so ptg tue pun aku tertunggu2 bila la memo nak bg tau pukul brapa nak pergi sana....lepas tue aku pun skype zakryee....dia kt tak jadi pergi......kecewa rasa hati hu3 mungkin tak de rezki....tak mengapa...

so pagi ni pun membuka blog ali ashraf dari um....coz aku yakin dan percaya makhluk ALLAH nie mesti pg....dekat je kan um tu dgn pwtc....so inilah keputusan pertandingan pidato antarabangsa b,melayu 2008....dia terbahagi kepada 2 kategori...nusantara dan antarabangsa....apa yang menarik..semasa peringkat separuh akhir....peserta antarabangsa adlah lebih baik dan bermutu b.melayu mereka berbanding peserta nusantara terutama sekali peserta malaysia....ini menjadi persoalan di benak fikiran ku...???

inilah keputusan keseluruhan...tahniah kepada pemenang.....

Kategori Nusantara

  • Johan : Farhan Nor Diyana Samsudin (Malaysia)
  • Naib Johan : Sujarhadi (Indonesia)
  • Ke-3 : Malai Yunus Malai Yusof (Brunei)

Kategori Antarabangsa

  • Johan : Nicholas Charles Parson (Australia)
  • Naib Johan : Han Ziao (China)
  • Ke-3 : Alena Bykova (Rusia)

berbahasa biar berpada2....jangan termakan dek kata2 sendiri...kelak merana hancur badan di kendong tanah....

cinta antara kita

Dunia Baru The Movie OST - Cinta Antara Kita Lirik :-
Duta:
sejak dari dulu
ku menyintaimu
kau tahu begitu namun kau berpura
ku masih teringat kau peluk diriku
yg telah membuat ku menyintai mu

sudah berapa lama
diriku ini
tak bertemu mu
mungkin ku harap jua
kau merindu ku
sebagaimanaku rinduimu

Duta:
cinta antara kita
tiada penghalangnya
walau akhir usia
ku menyinta dirimu
ku hanya menunggu mu
menyata kau cintaku
ku kan berjanji
menyintamu syg....

Baizura Kahar:
setelah kau pergi jauh dari sisi
tiada ku cinta selain dirimu
ku ingin bersama dgnmu selamanya
walaupun sehingga ke akhir nyawa
mungkin kau tak mengerti
maksud ku dulu pada dirimu
kiniku kan menyinta dirimu itu sehingga ke akhir waktu

Baizura Kahar:
cinta antara kita
tiada penghalangnya
walau akhir usia
ku menyintai dirimu
ku hanya menunggu mu
menyata kau cintaku
ku kan berjanji
menyintamu syg....

Duta:
sudah berapa lama
diriku ini
tak bertemu mu

Baizura Kahar:
mungkin ku harap jua
kau merindu ku
sebagaimanaku rindumu

Duta:
cinta antara kita
tiada penghalangnya
walau akhir usia
ku menyinta dirimu

Baizura Kahar:
hanya menunggu mu
menyata kau cintaku
ku kan berjanji
menyintamu syg....

Duta and Baizura Kahar:
cinta antara kita
tiada penghalangnya
walau akhir usia
ku menyintai dirimu
ku hanya menunggu mu
menyata kau cintaku
ku kan berjanji
menyintamu syg....

ehmm....sudah lama agaknya hajat di hati untuk meletakkan entri seterusnya mengenai lirik lagu...so lirik yang telah berjaya mencuri perhatian aku ialah sudah tentulah lirik nie...soundtrack dr cerita filem dunia baru the movie...wlaupun hajat d hati sejak dari tahun lepas lg tak kesampaian lg utk melihat cite nie kat pawagam...tp tidak mengapa....akan tiba masanya utk aku melihat cite tue..he3

jom kita hayati lirik nie k....sebenarnya daoz propa yg bg aq dgr lg nie....so aku pun tertarik gak lah dgr lg nie...bez gak la....sampai menusuk hatiku yg sepi nie...hu3

sejak dari dulu
ku menyintaimu
kau tahu begitu namun kau berpura


part nie yg agak mnyentuh aku...coz part nie aku tujukan kepada insan yg pernah aku cintai...seperti entri aku yg sebelum nie....ya lah...sejak dulu lg aku cintakan dia...dan aku tahu dia tahu aku cintai dia...tapi dia jek yg bt2 propa tak tahu dan tak mahu menerima aku apa adanya...hu3



sudah berapa lama
diriku ini
tak bertemu mu
mungkin ku harap jua
kau merindu ku
sebagaimanaku rinduimu


agak lama gak aku dah tak berjumpa dengan dia...aku sentiasa merindui saat aku bersamanya meskipun time tue kitorang hanya sekadar teman biasa....hemmm....dan aku juga berharap ada cebisan rindu di dalam hatinya untuk diriku ini....

cinta antara kita
tiada penghalangnya
walau akhir usia
ku menyinta dirimu
ku hanya menunggu mu
menyata kau cintaku
ku kan berjanji
menyintamu syg....

setuju dgn part lirik nie...coz cinta antara aku dgn dia tak akan ada penghalang
yang boleh utk aku mengatakan tidak cinta padanya...hanya takdir mampu mengubah.....dan namanya akan sentiasa terpahat di hati ini....biar hingga akhir usia sekalipun...aku akan sentiasa menunggu utk dia mnyatakan cinta padaku....janji mencintaimu selamanya akan aku kotakan...jika benar kau jadi milikku.....


setelah kau pergi jauh dari sisi
tiada ku cinta selain dirimu ku ingin bersama dgnmu selamanya walaupun sehingga ke akhir nyawa mungkin kau tak mengerti maksud ku dulu pada dirimu kiniku kan menyinta dirimu itu sehingga ke akhir waktu


memang betul....setelah kau tiada di sisiku...hanya kau sentiasa d hatiku....dan kau tiada gantinya bagi diriku...biar orang kata aku gilakan kau.....kerana aku hanya ingin hidup bersamamu hingga akhir hayat....

kau yang bernama cinta....





tention aku dengan PJP

arggh....tention aku dengan PJP PERKASA.....

dorang memang propa....

macam nie...mcm biasalah jadual klas aq bila jumaat jek mesti ada lab....eng.lab 1....so pagi td lab dgn pn.rokiah....buat pasal equlibrium....tapi yang malangnya...tunggu punya tunggu pn.roki xdatang2 gak...pelik..memang pelik...setahu aku dia selalu datang awal.....ehmm...so ktorg pun call....rupanya dia tak leh datang....ada hal kot....so dia suru jumpa pnlong jurutera pengajar(PJP) untuk ganti dia....

so kitorang pun jumpa la PJP nie.....boleh pulak dia bg banyak alasan...tention aku....so alasan punya alasan dia suru pospont kan lab nie....aku pun dgn muka tention ikut je dia kata xde class....tp dlm hati aku #,.~*$&^......tention...aku tak nak ganti 2 nie...susah...nak cari masa free lg....so aku pun kluar dr pjabat tue dgn muka yg amat tention....tp aku tak terus balik...ashraf bdk group aq trus blk....zila,law n aku stil tunggu kat lab yg laha tue....

dan tiba2 jek PJP tue dtg and then kata ada lab....mcm b....h kan...jap kata xde pastu kt ada....so aku pun call ashraf blk....lpas tue....PJP tu explain pulak mcm mana bt experiment tue....sakit hati sebab dia explent mcm la kitorg nie pandai sgt....aku bukan sebab apa..sebelum nie pun dia panah ganti lab aku coz pn.wafti time bt lab sebelum nie xde....mcm malang jek group aku nie...sentiasa xde lec. nak ajar....hu3 aku tak suka kalau PJP yg ajar coz dorg tue kerek nak mampus.....tention aq.....tp xlah sume....hu3

korang nak tau sebelum nie time PJP( nama biarlah rahsia) nie ganti utk lab sebelum nie lg truk dia explain.....dah la lab tue susah....pastu kitorg pun bt je lah lab tue....lpas dpt result dia pun pelik tgk result kitorg...tp dia kt mcm btol....dia suru gak ktorg truskan and bt report.....aku dah mula dah suspect something.....mesti salah nie...so nex weeknya....zila pun bg tau aq dia kt lab kn bt blk sebab salah....so ktorg pun after habis bt lab jek.....trus ganti...pn.wafti bila tgk result kitorg...tgk skali pun dia dah tahu salah...tp PJP tue leh kt btol time dia check lpas experiment....hu3 laha sgt....benci btol....dah la aku pnat dah time tue...terpaksa bt blk lab yg dah lpas....tention...membazir masa aq jek....dah la time tue daoz propa call aq byk kali coz dia dah tunngu aq kat cafe utk lunch....dia pun sengal gak...nak gak tunggu aq...dah kt lambat....tgk2 sampai cf dia tak makan pun...coz dia nak blk ruma dah...propa btol daoz nie....lpaz tue bukan g smayang jumaat pun...leh tertido pulak....laha....

so back to my lab hari nie....eh hari nie..dah kul 1:57 a.m dah....he3 pagi semalam.....so aku dgn muka menyampah dgn PJP tue ikut je lah apa yg dia ajar...tgh asyik2 bt lab tue....tiba2 jek kitorang rasa mcm salah jek bacaan yg kami amik nie....so kitorg pun amik 2 cara bacaan....supaya tak jadi mcm yg lepas...hu3 tak pasal2 bt balik....bazir masa aku....so after dah habis bt experiment tue...zila bdk group aku pun g tanya dia balik....kat en.PJP tue...rupa2nya..dia salah ajar.....yg ktorg btolkan tue adalah btol...nasib baik ktorg nie pandai dan mampu utk berfikir logik....kalau tak iktu je lah ajaran sesat en.pjp tue....frust aku.....tak tau nak ckp apa kat dia tue.....mungkin sebab tue dia xnak ganti pn.rokiah....malas nak cakap...sebab aku pun dalam proses blajar....

so....moral of da value...jgn percaya sgt apa yg org ajar...kadang2 sume tue ada benda yg silap di ajar.....tu yg boleh ada golongan 'KURANG AJOR" tue....he3 motif...?//?....yg pasti sentiasa berfikiran logik akal....k....

dan yg pasti ptg tue...aku tak hantar lab report last week punya...khua3 mati la aku....mesti kena potong markah....

lab yang laha......

Thursday, February 21, 2008

berikan ku kekuatan

berikan aku kekuatan
dalam melayari samudera ini

aku tahu
perjalanan ini bukan semudah yang di sangka
begitu banyak yang harus aku lalui

berikan aku kekuatan
hanya itu yang ku pinta
agar ku mampu untuk melayari bahtera ini

perjalanan ini penuh dengan dugaan
yang bisa aku terbuai
hanyut dengan hasutan
musuh seluruh alam

ya ALLAH
jangan biarkan aku terus begini
terus dan terus...
melayari bahtera ini tanpa arah

berikan aku arah
arah agar aku bisa
mencari apa sebenarnya
cahaya di sebalik kegelapan ini

pernah ku cuba
untuk lari
lari dari semua
namun apakan daya
langkah ku tak seperti apa yang aku inginkan
aku hanyut semula
di bawa arus itu

sesungguhnya
pintaku hanya satu
berikan ku kekuatan
cahaya itu
aku mahu
agar ku bisa
untuk mencari
tempat disisiMU


Wednesday, February 20, 2008

sorry to u all....

sedih..memang sedih...

kerana terlalu ghairah untuk menambah baikkan blog aku nie...menyebatkan aku telah melakukan satu kesilapan besar....

amat besar bagi diriku ini.....

sejarah2 blog aku yang terawal telah terdelete tanpa aku ketahui....mungkin terlalu ghairah...menyebatkan aku tertekan perkataan itu untuk tidak menyimpan apa yang ada kat blog aku sebelum nie....

nak nangis je rasanya....tapi apakan daya...nasi sudah pun menjadi bubur....blog aku pun sudah berubah wajah.....

khua3......sedih......................................................................................................

biar wajah baru ini memulakan sesuatu yang baru...setelah wajah lama telah pergi meninggalkan kita....mungkin aku akan merindui....wajah blog lama aku itu...kerananya aku terus ceria untuk mewarnai blog aku yang aku sayangi....

i love u my alif ba ta duniaku.....

Tuesday, February 19, 2008

blog is under construction

hu3 sowie tu all sume...
coz blog aku sekarang di dalam penambah baikkan....
tapi tak tau la kalau ianya sedap di mata korang kan...hu3
tapi hidup harus ada perubahan....
yang penting kita enjoy....
comment dari u all sume sangat di perlukan....
janganlah sekadar saje kan...

thankz to nota kematian dan diary of zakrye coz menjadi tukang komen yang setia...he3

kau tak seperti dulu....

kau tak seperti dulu...
tatkala aku mula kenali...

dulu...
bagiku kau insan yang cukup sempurna...
gerak gayamu...
tingkah lakumu...
membuat aku sentiasa memerlukan dirimu..

tapi itu semua...
sudah berakhir bagi diriku...
kepercayaan yang selama ini aku letakkan...
sudah pudar di telan masa...

masa yang mengubah dirimu...
ataupun itu memang dirimu yang sebenar...
atau mungkin kau cuba berselindung di balik langsir...
yang akhirnya tertanggal..
melihatkan kebogelan dirimu itu...

cukuplah perkhabaran buruk yang aku terima tentang dirimu...
cukuplah sudah namamu di canang ibarat ikan di pasar borong...
cukuplah sudah telinga ini cuba menuli...
cukuplah sudah hati ini di robek...
cukuplah sudah diri ini kau perkosa kepercayaanku...

jangan biarkan dunia membuat kau jadi begitu...
sedih dan pilu...
aku sebagai temanmu...

ku lakonkan semua...
biar di depan dirimu...
aku seperti tidak mengetahui dirimu siapa...
biar kelentokan tarianku tiada sumbang langkahnya...
agar kau sentiasa asyik melihat...
melihat apa yang cuba aku lakukan...
meskipun di dalam hati ini...
luluh melihat akan dirimu...

ku cuba fahami...
tapi ku tak mengerti...
ku cuba mengerti...
tapi ku tak berdaya...
aku keliru...

bisu tak terkata...
rahsia kau simpan kemas dan rapi...
tanpa pernah kau cuba...
untuk kongsi...
apa yang terkandung di isi hati

apa yang cuba kau selindungi...
usah kau bermain dengan perasaan..
kelak kau merana...
kesepian...

usah kau melawan kesepian..
kelak kau menderita..
kerana kedegilan dirimu...

berjalanlah kau dengan langkah kanan...
dimulakan dengan kalimahNYA...
agar jalan ke kiblatNYA...
sentiasa di sinari cahaya keimanan...

bukanku cuba bermadah kata..
hanya untuk mencuba kau mengerti...
biar kini kita sudah tidak sehaluan...
yang pasti aku tahu...
nama seorang teman pernah terukir di hati ini...
dan ianya akan sentiasa tersemat dihati....
kau yang bernama teman....

Monday, February 18, 2008

jom join GENG JURNAL


semalam aku buka blog khairulnizam bakri debaterz uitm..so aku pun terbaca mengenai GENG JURNAL nie...kalau dia baru tahu...aku pun baru tahu kewujudab blog tue...he3

dan apa yg menariknya...dalam GENG JURNAL nie ia mngumpulkan pelbagai bloggerz seluruh malaysia utk berkampung kat situ...melaluinya dapatlah kita semua bertukar2 pandangan.....

aku pun baru daftar jadi ahli kat GENG JURNAL tue...tp aku x explore lagi la...he3 abg hafizul pun dah daftar....he3

bt pengetahuan korang...baru2 nie ada anugrah utk mana2 blig yg menariklah kan...so pemenang dia ialah saudara SAHARIL...kerana telah memenangi anugrah blog terhebat dan menarik...memang kalau korang buka blog dia...memang gempak....dia xbanyak menulis..tetapi lebih byk menggunakan gambar utk mengekspretasikan sesuatu itu.....btol ke tue...ehm...

so kepada siapa2 di luar sana yg tergolong sbg bloggerz...sila2 lah datang ke GENG JURNAL k....

c u there....

Sunday, February 17, 2008

dafi terasa...

dafi senyum baik punya...

ehm...time ct raya cina ari tue...ari jumaat la...so aku and my family pun tgklah rancangan RAJA LAWAK kat astro prima....kakak aku cakap kali nie peserta dia best2...so aku pun excited la nak tgk....so tema minggu tu ialah TIRU GAYA ARTIS...

tgk punya tgk...ehm...minggu nie mcm xbez jek....peserta2 mcm xredy jek nak bt lawak...bt lawak pun ada gak yg xmenjadi...he3 sian kat dorg...
tapi yg paling aku gelak ialah bila zizan pengacara raja lawak tu...cuba nak meniru gaya dafi..tapi time tu dia guna nama zifi....baik punya...yang aku gelak bukan sebab apa...sebab zizan tiru gaya jadi seperti dafi tue 'lembut'...ooppsss....kantoi pulak c dafi nie....tak sangka expresi org begitu kat dia....tapi yg paling memalukan...zizan seperti memberitahu 1 malaya yg dafi tue sebenarnya 'lembut'....

tapi bagi aku....aku memang suka dia bt lawak spontan tue....he3 bez owh.... disebabkan oleh kelakuan zizan yg melakonkan watak dafi itu disalah ertikan oleh peminat2 dia...maka timbullah kontroversi yg dafi terasa dan tidak berpuas hati dengan apa yg berlaku...sebab apa dafi mempertahankan maruah dia yg dia tue sbenarnya lelaki sejati.....sejati ke? ooppsss....

bt pe nak melenting cik dafi oii kalau benar itu bukan diri kau...sebab apa...isu nie seperti menjadi isu yg besar..bila dah jadi besar...apa lagi...1 malaya lah tau...siapa jugak yg malu....dafi baik punya..jugak yg susah...hu3 tanggunglah akibatnya....sebab 1 malaya dah tau...walaupun ada sesetengah pihak mengiakan dan juga tidak...tapi itu semua terpulang kepada anda yg menilai dafi tue siapa....dan yg paling penting jadilah diri sendiri cik dafi ooiii....

apapun yg berlaku jadilah peminat seni yg pandai menilai k...jangan sampai di gelar buta seni...hanya memandang rupa tapi tidak pada bakat walaupun muka ada tapi suara di buat oleh mechine utk menyedapkan suara yg tak sedap...opppsss fire sape pulak nie...he3 aku memang tak suka artis2 yg berada ke dunia hiburan nie yg tak berbakat tapi ada rupa..mereka sebenarnya pembunuh industri kita...dapat jadi artis pun sebab family kaya...ada link...senanglah macam tue....suruh semua anak2 datuk..xyah belajar tinggi coz bapak korg dah kaya...jadi penyanyi jek....hidup senang...walaupun suara xsedap tp sekarang byk teknologi k...suara tak sedap leh jadi sedap...ehmm...beznya...nasib baik jek peserta2 yg pg audition yg xlayak masuk tuk...bukan dari anak2 org kaya...kalau tak mesti dah jadi artis sekarang....he3 melatoppzz...ka da ba boomm...

so...sape2 yg berangan nak jadi artis tue...ingat2 lah ek....bersedia hadapi gosip2 nie...hu3
dan aku paling sedih...masih banyak lagi org2 kat luar sana suara sedap...tp xdpt utk di gilap....tapi tak mengapa rezeki org lain2 kan...he3

selamat maju jaya utk dafi and zizan....teruskan perjuangan anda....eiee...sejak bila pulak aku suka dafi nie...eeiiu...

petikan kat manggaonline...klik sini

petikan utusan....klik sini


Friday, February 15, 2008

LAB yang memenatkan...

fuhhh....kali nie...aku nak berkongsi kat korg ttg lab yg aq jalani dalam sem 2 nie....bukan apa...bt pengetahuan korg lab aq utk sem 2 sebanyak 3 kali...isnin,rabu dan jumaat.....penat memang penat....penat tahap dewa.....xtau nak cakap mcm mana....tapi kadang2 tu aq senyum sendri coz apa yg aku buat nie sebenarnya benda yg tak pernah terlintas dalam fikiran aku...ya lah..cita nak jadi doktor...tapi rezeki yg allah bg...maka aku pun di takdirkan menjadi seorg engineer....nak bt mcm mane redha jek....

so.....marilah kita berkongsi pengalaman apa yg menarik disebalik lab yg aku buat...menarik ke?
lab aku nie terbahagi kepada 3 iaitu....eng.surveying(fieldwork), construction lab and eng.lab.....

1stly aku nak kongsi dengan korang apa yg menarik dengan construction lab 11...sem 1 aq dah amik construction lab 1....berkaitan ttg bata....memang boring....tention aku buat benda tue....hu3




ni lah gambar lab construction aku utk sem 1....memang memboringkan serta memenatkan...
korang nak tau time nie aku jadi project maneger pulak...ala2 apperentice pulak
dah lama xtgk apperentice...hu3
nie 2nd last project kitorg....
time nie pulak puasa....bayangkan lah ....bt benda alah nie time puasa...terasa buruh kasar....
time 1st time aku bt lab nie...nak tau apa yg terlintas di fikiranku.....aku rasa macam aku nie bakal menjadi buruh kasar yg berjaya...ha3 tapi sebenarnya moral of the story...kami di beri pendedahan sebegini agar bila kerja nanti xde la kitorg marah2 pekerja buruh tu kalau xsiap or xbt kerja....sebab bt benda nie bukannya mudah....hu3
time nie sempat lg aku tangkap gambar...ok korg bt kerja cepat!!!! he3


sekarang aku nak cerita pasal eng. lab pulak...best....



nie utk experiment membuat mix design utk concrete....
1stly campuran aggregate,cement and sand...
susah korang nak kira berapa kandungan yg sesuai utk bt nie...hu3
pening kepalaku time tue...

lepas tu masukkan lah nisbah air yg sesuai ye kawan2...ehm mcm memasak pulak..he3

ya tuan2 dan puan..masanya utk kita kacau mengacau k....
gaul sehingga sebati ya...



ok....uli sebatian tadi sehingga jadi macam nie ya puan2 he3

sebelum puan2 semua kita masukkan campuran kita tadi kedalam acuan dia...kita kenalah....menguji workbility dia k...nak tau dia sebati ataupun tidak...eh tak lah...nak uji kebolehkerjaan dia...eh btul ke nie..susah btol nak translet bm nie...



so...kita masukkan kedalam acuan menguji kekuatan campuran nie k...
pastikan padatkan campuran di dalam cone nie k....aku lupa apa nama test nie he3


ya...masanya utk kita angkat cone nie..nak tgk hasilnya bagaimana...
adakah design aku berjaya ataupun....tidak....



wah...berjaya jugak aku membuatnya...berdiri megah...tapi itu hanya sementara cuma...

istana yg ku bina hancur punah...hu3
maka...design aku bt nie tak lah sebagus mana...hu3
sedih jek time tue...
tp xmengapa...semuanya harus diteruskan...


sebelah kiri nie muka2 kecewa coz design tak betul tapi boleh pakai lg la....

sebelah kanan pulak proses utk kita bagi masuk campuram tadi kedalam acuan dia...wah dah part last nie puan2...


ok...tuan2 dan puan siaplah proses membuat 'kek concrete cip coklet'
biarkan ia selama 28 hari tau...kek ni lain ckit...
xyah nak masuk oven..
biar jek kat suhu lab k...he3
aku lupa pulak nak amik gambar bila kek kita nie dah siap...hu3
dan juga nak test samada 'kek' kt nie sedap ke tak sedap...ehmmm..
xpe nnt aku cari gambar dia...
dan kongsi dgn korang...
ok tuan2 dan puan2...
maka tamatlah program masak2 kt hari nie k....
jumpa lagi di lain waktu dan masa yg sama gak...
pukul brapa...? di mana ?
sudah tentunya...
bersama CHEF PROPA jue...he3

propa di mana......?
propa DISINI....

to be continue....



tawan KELANTAN???

tawan KELANTAN?

mampukah kerajaan BN pada penggal pilihan raya ke-12 nie menawan kelantan semula setelah PAS memerintah kelantan selama 18 tahun...ini 1 persoalan yang di tujukan kepada pak lah oleh wartawan.....dan seperti biasa...pak lah yakin mugkin BN mampu utk menguasai dan menawan kelantan semula....beliau berkata ada harapan cerah utk mencapai kecemrlangan di kelantan....wah nampaknya parti BN kali nie seperti telah bersiap sedia utk pilihan raya kali nie...sepertinya telah membuat 1 formula bg mengulangi kejayaan pilihan raya yg lepas....

pak lah juga yakin mampu utk menang dgn cemerlang adalh di sebabkan adanya sokongan positif rakyat kelantan di dalam menyokong parti BN nie....betul ke? ehm...kalau mcm tu bgus la ek....

apa2 pun semoga apa yg telah di rancang oleh kerajaan itu berjaya utk di hasilkan dan seterusnya memberi faedah kepada rakyat amnya....tak gitu...he3

dan spekulasi pun keluar bila wartawan menanyakan samada pilihanraya nie diadakan disebabkan oleh utk mengelak dpd anwar ibrahim dari terus masuk utk bertanding dlm pilihanraya kali nie...tapi pak lah ckp ianya tiada kena mngena dgn itu dan semuanya adalah i sebabkan keptusan yg d buat oleh SPR....so maknanya anwar ibrahim tak masuk bertandinglah penggal nie...ehm....sayang pulak...baru nak tgk persaingan sengit berlaku....hu3 kan khabar angin kata yg anwar nak bertanding kat kuala kangsar tak silap coz dia nak lawan dgn dato rafidah....kita tgk je lah pe yg akan berlaku ek...sama2 kt nantikan penamaan calon pada 24feb nie k....

tawan...jangan tak tawan......

valentine salah atau tak?



ehm....mungkin aq agak terlewat utk menulis entri pasal valentine nie....aku sebenarnya malas nak tulis pasal benda nie...tapi ntah gatal pulak tangan aku nak jugak menaip he3

mungkin ada sesetengah org islam menyambut hari valentine nie bersama kekasih mereka....tetapi tak kurang jugak yg menolak hari valentine nie...kerana menganggapnya bertentangan dengan islam....

ya lah seperti yg kita ketahuilah...jika kita kembali kepada sejarah bagaimana hari kekasih ini boleh wujud sudah tentulah kita akan menolaknya...kerana ianya adalah salah 1 propganda org barat utk mempengaruhi org islam terutamanya.....

bukan setakat org melayu kita yg menolaknya...malahan org kaum hindu pun menolak perayaan ini kerana ianya adalah salah satu contoh bagaimana barat cuba utk mempengaruhi org timur....contoh klik sini....

kita sebagai umat islam terutamanya harus sedar...jika ingin melakukan sesuatu biarlah ianya berlandaskan al-quran dan as-sunnah.....supaya kita sentiasa berada pada landasan yg sebenar...dan tidak terpesong akidah kita....

mungkin jika kita kaji sejarah valentine nie kita akan terus tersedar....bahawa ianya memang benar2 propaganda barat utk mempengaruhi umat seluruh dunia....kerana apa? sebab jika kita merayakannya seperti kita mengikut apa yg di sarankan oleh barat.....seperti kita turut mengikut kepercayaan mereka...nak ke ikut kepercayaan dorg....xnak kan....so biarlah hari kekasih utk umat islam adalh setiap hari...kerana dalam islam itu sendiri menyarankan kita utk sentiasa sayang menyayang atr satu sama lain....itu lagi bagus....(nak tau sejarah valentine? pg blog nie....klik sini....)

bukan apa....di sebalik hari kekasih nie...pasti ada banyak perkara yg tak baik berlaku...ha! mungkin masa nie lah pasangan kekasih bt 'projek' mereka kan...xpun masa nie lah adalah 'pesta seks' yang berlaku...astagafirullah....xbaik....wah...jadi ustaz pulak aku nie....he3 xpe...ingatkan org skali mengingatkan diri sendiri tak gitu...hu3

ehm....kalau korang masih gak nak sambut hari valentine nie terutamnya org2 islam di luar sana...ingatlah mana kiblat yg kita sujud....mana kalimah yg pernah kita ucapkan....mana kitab yang kita jadikan panduan hidup.....mana agama yang kita pegang....

ingatlah...ISLAM itu bukan 1 agama yang suka menyakat umatnya utk melakukan sesuatu...tetapi sedarlah disebalik semua itu ada hikmah dan kebaikannya.....

so....jadikanlah hari2 anda sbg hari utk kita berkasih...kerana maksud kasih itu amat luas utk di uraikan.....

Popular Posts

Popular Posts since May 2010