Friday, February 15, 2008

LAB yang memenatkan...

fuhhh....kali nie...aku nak berkongsi kat korg ttg lab yg aq jalani dalam sem 2 nie....bukan apa...bt pengetahuan korg lab aq utk sem 2 sebanyak 3 kali...isnin,rabu dan jumaat.....penat memang penat....penat tahap dewa.....xtau nak cakap mcm mana....tapi kadang2 tu aq senyum sendri coz apa yg aku buat nie sebenarnya benda yg tak pernah terlintas dalam fikiran aku...ya lah..cita nak jadi doktor...tapi rezeki yg allah bg...maka aku pun di takdirkan menjadi seorg engineer....nak bt mcm mane redha jek....

so.....marilah kita berkongsi pengalaman apa yg menarik disebalik lab yg aku buat...menarik ke?
lab aku nie terbahagi kepada 3 iaitu....eng.surveying(fieldwork), construction lab and eng.lab.....

1stly aku nak kongsi dengan korang apa yg menarik dengan construction lab 11...sem 1 aq dah amik construction lab 1....berkaitan ttg bata....memang boring....tention aku buat benda tue....hu3




ni lah gambar lab construction aku utk sem 1....memang memboringkan serta memenatkan...
korang nak tau time nie aku jadi project maneger pulak...ala2 apperentice pulak
dah lama xtgk apperentice...hu3
nie 2nd last project kitorg....
time nie pulak puasa....bayangkan lah ....bt benda alah nie time puasa...terasa buruh kasar....
time 1st time aku bt lab nie...nak tau apa yg terlintas di fikiranku.....aku rasa macam aku nie bakal menjadi buruh kasar yg berjaya...ha3 tapi sebenarnya moral of the story...kami di beri pendedahan sebegini agar bila kerja nanti xde la kitorg marah2 pekerja buruh tu kalau xsiap or xbt kerja....sebab bt benda nie bukannya mudah....hu3
time nie sempat lg aku tangkap gambar...ok korg bt kerja cepat!!!! he3


sekarang aku nak cerita pasal eng. lab pulak...best....



nie utk experiment membuat mix design utk concrete....
1stly campuran aggregate,cement and sand...
susah korang nak kira berapa kandungan yg sesuai utk bt nie...hu3
pening kepalaku time tue...

lepas tu masukkan lah nisbah air yg sesuai ye kawan2...ehm mcm memasak pulak..he3

ya tuan2 dan puan..masanya utk kita kacau mengacau k....
gaul sehingga sebati ya...



ok....uli sebatian tadi sehingga jadi macam nie ya puan2 he3

sebelum puan2 semua kita masukkan campuran kita tadi kedalam acuan dia...kita kenalah....menguji workbility dia k...nak tau dia sebati ataupun tidak...eh tak lah...nak uji kebolehkerjaan dia...eh btul ke nie..susah btol nak translet bm nie...



so...kita masukkan kedalam acuan menguji kekuatan campuran nie k...
pastikan padatkan campuran di dalam cone nie k....aku lupa apa nama test nie he3


ya...masanya utk kita angkat cone nie..nak tgk hasilnya bagaimana...
adakah design aku berjaya ataupun....tidak....



wah...berjaya jugak aku membuatnya...berdiri megah...tapi itu hanya sementara cuma...

istana yg ku bina hancur punah...hu3
maka...design aku bt nie tak lah sebagus mana...hu3
sedih jek time tue...
tp xmengapa...semuanya harus diteruskan...


sebelah kiri nie muka2 kecewa coz design tak betul tapi boleh pakai lg la....

sebelah kanan pulak proses utk kita bagi masuk campuram tadi kedalam acuan dia...wah dah part last nie puan2...


ok...tuan2 dan puan siaplah proses membuat 'kek concrete cip coklet'
biarkan ia selama 28 hari tau...kek ni lain ckit...
xyah nak masuk oven..
biar jek kat suhu lab k...he3
aku lupa pulak nak amik gambar bila kek kita nie dah siap...hu3
dan juga nak test samada 'kek' kt nie sedap ke tak sedap...ehmmm..
xpe nnt aku cari gambar dia...
dan kongsi dgn korang...
ok tuan2 dan puan2...
maka tamatlah program masak2 kt hari nie k....
jumpa lagi di lain waktu dan masa yg sama gak...
pukul brapa...? di mana ?
sudah tentunya...
bersama CHEF PROPA jue...he3

propa di mana......?
propa DISINI....

to be continue....



3 pengkritk ceritera duniaku:

ZaKrYeE said...

larat ke buat smue tu...hekhekhek

jumain said...

sebenarnya xlarat...namun apa kan daya...ku gagahi jua...he3

nota.kematian said...

penkritik tetap dan bebas :

kek yang anda buat teksturnya agak kasar, warna agam suram, tidak begitu menarik.

saya cadangkan ya, anda belajarlah dengan mat mat indon atau pun mat mat bangla yang ada di sekitar tapak pembinaan di sebelah kilang itu ya.
kerna hasil kerja mereka adalah lebih berkualiti ya.

saya cadangkan ya, pergi berjumpa mereka petang petang dalam kol 6, kerna pada waktu itu mereka free, siap boleh main layang layang dan juga football ya...

propa propa juga ya...
tak kisah...

Popular Posts

Popular Posts since May 2010