Thursday, February 14, 2008

parlimen bubar...

KEPUTUSAN RASMI:abdullah bersama najib ketika
mengumumkan pembubaran Parlimen pada sidang media di putrajaya semalam...



wah....akhirnya...terpacul juga dari mulut pak lah yang mengatakan bahawa parlimen bubar semalam....hu3 aku terasa excited sangat bilalah pilihan raya akan berlangsung walaupun aku belum boleh mengundi lagi....he3

ntah la....setelah lama aku nantikan saat2 nie....ntah kenapa...pilihan raya kali ini betul2 menarik perhatian aku....mungkin aku sudah cukup matang utk memikirkan tentang politik pilihan raya nie walaupun aku dah lama terjebak dengan arena politik nie coz dulu my parents ahli politik gak lah....jiran aku pun org kuat BN gak dulu...time tue aku stil sekolah rendah lg kot....tapi dah ada semangat pg tampal2 poster....time tu lah....ehm...rindu rasanya saat kanak2 ketika itu....

bt pengetahuan korang semua..pilihanraya kali ke-12 nie sebenarnya di buat lebih awal dpd tarikh sebenar pilihan raya iaitu 15 bulan lebih awal....mungkin atas dasar 'masa yang sesuai' bak kata pak lah....so pilihan raya pun di adakan lebih awal....

banyak kronologi yg berlaku sepjg sebelum parlimen di bubarkan....xpandai nak bt kronologi...aku rasa banyak sebab2 yang menyebabkan kerajaan mengambil tindakan utk membuat pilihanraya nie....tapi biarlah ianya hanya pucuk pimpinan saje....kita sebagai rakyat hanya mampu utk mentafsir apa sebenarnya yg berlaku di sebalik politik negara kita nie....apa yang penting kita harus pandai memilih siapa bakal pemimpin negara kita agar malaysia menjadi sebuah negara yg aman dan damai....

aku sebenarnya xnak mengulas ttg pilihanraya nie...takut terlalu emosi menyebabkan aku tertulis benda yg xspatutunya...biarlah ianya menjadi bualan di hatiku saje....he3 kang xpasal2 masuk ISA....malaysia kan negara yg berdemokratik....memberi rakyat utk bebas bersuara tapi terkawal....terkawal ke? ehm...ok la...tu....

semoga pilihanraya kali ini memberi satu anjakan paradigma utk negara mencapai wawasan 2020...

apa yang pasti keajaipan akan berlaku dalam pilihan raya kali nie....dan juga aku berharap adanya ketulusan di sebalik pilihanraya kali ini....biar kita mendapat sesuatu itu dengan cara yang halal....semoga akhirat kelak....xde la yg confirm pegang tiket neraka ek...kasihan...hu3

dan aku dengar calon2 dari parti BN yg bakal brtanding nie dah di tapis oleh BPR...so nanti kita dapat tgk la calon2 yg 'bersih' dari sebarang benda yg xhalal ek....he3 semoga itu yg berlaku....jangan sekadar di mulut jek....janji harus di kotakan agar kepercayaan rakyat akan terus kekal....buat apa2 kemajuan utk kebaikan rakyat pun tak guna kalau pemimpin ada yg memimpin bukan cara yg di redhai ALLAH....xgitu ke....he3
dan anjakan paradigma dan juga kejutan awal ialah....kotak undi bukannya hitam lagi...tapi dah di ganti dgn kotak lutsinar...agar ketelusan itu ada...dan tiada lg isu pengundi HANTU ....takut aku....hu3

semoga....pilihanraya ke-12 nie melahirkan pemimpin yg berkhidmat utk rakyat bukan utk berkhidmat utk kepentingan diri sendiri....

ni petikan akhbar....klik sini...


yang pasti aku boleh mngundi utk pilihan raya ke-13 yang akan datang...

0 pengkritk ceritera duniaku:

Popular Posts

Popular Posts since May 2010