Friday, February 29, 2008

propaganda sudah bermula

esok genap 8 hari untuk semua pengundi2 sah di malaysia untuk mengundi bakal kerajaan baru malaysia...

apabila kita berbicara tentang politik ni...memang tak kan pernah habis.....akan ada sahaja yang akan kita timbulkan...baik ke buruk ke...apa2 je lah....

aku menulis entri nie untuk cuba membuka kotak fikiran kita semua....ada apa dengan politik sebenarnya....usah kita tertipu dengan kata2 manis calon2 yang hanya pandai berkata2....ibarat semuanya betul belaka.....malaysia sudah 50 tahun merdeka...usah biarkan minda kita diselubungi oleh sawang2 yang tidak berguna.....buang semua itu....mari kita clearkan apa yang ada di depan mata.....

perang kempen pilihan raya pun sudah bermula.....wah...kadang2 aku gelak melihat gelagat2 calon2 mahupun penyokong2 setiap parti berkempen....sepertinya lupa untuk memijak bumi yang nyata...lupa untuk melihat langit yang luas.....berkata2 main sedap mulut je...kata orang nie teruklah...kata orang ni macam ni lah....lepas tu katalah dirinya seorang saje yang bagus boleh membawa kemajuan.....

mungkin bila kita ingin merebut sesuatu itu....sudah tentu kita harus sedaya upaya meyakinkan orang ramai untuk memilih kita.....tapi sedar ataupun tidak....menjadi seorang pemimpin di muka bumi ini bukan suatu yang mudah seperti yang kita sangka....sedarlah di zaman nabi dulu....orang ramai bukan berebut2 nak kan jawatan....kalau boleh semuanya lari daripada memegang sesuatu jawatan...kerana mereka sedar...tanggungjawab itu besar....bukan setakat di dunia...tetapi akhirat sana pasti ada penghitungannya.....

dunia kini begitu banyak berubah....terlalu materialistik dan pentingkan diri sendiri....aku bukan apa...tetapi semenjak aku menulis blog PROPALITIK aq yang baru tue....aku seperti berada antara 2 paksi...paksi mana yang harus aku ikut....adakah kiri ataupun kanan....dasyat memang dasyat....cara mereka berfikir...cara mereka bercakap....membuatkan aku keliru...siapa yang benar dan siapa yang salah.....tapi bagi aku kedua2nya tiada siapa yang betul....kerana kedua2nya bukanlah ikhlas...datang dari hati...dimulakan dengan nawaitu yang ikhlas untuk menjadi wakil rakyat...kerana bagi aku...jika benar seseorang itu bagus...kita tak perlu untuk menghebohkan satu dunia yang kita bagus...sebab sekeliling ada untuk menilai hasil kerja kita...buat apa nak risau jika benar kita bagus dan di perlukan untuk memimpin lagi....lihat seperti tun dr.mahathir....rakyat masih memerlukan dia...walaupun dia telah meletakkan jawatan...buka di suruh untuk meletakkan jawatan....

contoh aku bagi...bagaimana politik ini begitu propaganda......kita lihat ketika tun dr. mahathir memberitahu dia ingin meletakkan jawatan beliau....semua ahli2 umno ketika itu terkezut...dan cuba untuk memujuk beliau supaya tidak meletakkan jawatan....siap ada yang menitiskan air mata...ada yang sanggup melutut depan beliau....apatah lagi pak lah ketika itu....hebat sungguh lakonan mereka....apa hasilnya setelah tun dr.M meletakkan jawatan...beliau ibarat di campak ke tepi.....setiap kata2 beliau ibarat tidak mempercayai kewibawaan pak lah dlam mentadbir malaysia...walhal apa yang tun cuba lakukan untuk menyedarkan mereka tentang apa yang betul.....tapi apa yang mereka buat....? semuanya senyap dan hanya menurut kata pak lah....aku bukan untuk menyatakan yang pak lah tu tak bagus...tapi mana janji kononnya tun M leh jadi penasihat malaysia...seperti apa bekas presiden singapore....beliau sehingga sekarang masih lagi menjadi penasihat singapore...

cukup 1 contoh yang aku bagi tentang politik yang penuh dgn propaganda dan penipuan semata2....kalau korang rasa tak cukup...korang lihat je lah manifesto2 pilihan raya kali nie....wah..hebat....banyak janji2 manis di tabur mengaburi mata rakyat...hemm penat pulak nak bercakap pasal politik ni....lagi pun xde mood nak cite...sebab aku rasa sedih melihat pemimpin2 malaysia masa kini....ya...mungkin korang akan cakap...aku saja la yg jadi pemimpin kalau benar aku bagus...ya...kalau ada peluang aku akan rela menggalas tanggungjawab itu...tapi atas usaha aku sendiri untuk menggapainya....bukan kerana atas darah yang mengalir ataupun link2 yang boleh menjadikan aku sebagai pemimpin....aku akan buktikan....tanpa ada 'link' kita mampu untuk berdiri pada apa yang kita inginkan...bukan seperti calon2 sekarang....di sebabkan dia menantu...dapat wakil parlimen..di sebabkan dia anak kepada seseorang dapat jadi calon...yang sepatutnya berkebolehan di tolak ketepi.....memang tak nafikan kemana tumpahnya kuah kalau ke nasi...tapi tak semestinya kuah itu akan semuanya tumpah 100% ke nasi...dan apa yang pasti sudah tentu rasa kuah itu tidak akan sama dengan kuah yang baru lepas di masak...hangat dan sedap je di makan....

cukup jumain...bukan ada pun orang nak baca entri ko nie...usah kau membebel panjang...remaja sekarang tak berminat untuk berpolitik...kerana bagi mereka....itu semua membuang masa...lebih baik mereka buat benda yang menghiburkan lagi bagus....ok....aku pun malas untuk menaip entri nie lagi.....

biarlah kemerdekaan yang kita kecapi nie hanya sementara...jika benar anak muda sekarang tidak mampu untuk memimpin....

3 pengkritk ceritera duniaku:

-MiNt- said...

alah jumain...min baca blog nie..so takyah lah nak sekat2 pandangan kamu tu..luahkan aja!!!hehehehe..politik is not so bad neway...tp try baca satu blog nie..sakit atie ..

http://nicolekiss.blogspot.com/2008/02/election-sms.html

baca entry nie and comment from orng..argh sakit ati jer,,

ZaKrYeE said...

"ku akan buktikan....tanpa ada 'link' kita mampu untuk berdiri pada apa yang kita inginkan...bukan seperti calon2 sekarang....di sebabkan dia menantu...dapat wakil parlimen..di sebabkan dia anak kepada seseorang dapat jadi calon...yang sepatutnya berkebolehan di tolak ketepi.....memang tak nafikan kemana tumpahnya kuah kalau ke nasi...tapi tak semestinya kuah itu akan semuanya tumpah 100% ke nasi...dan apa yang pasti sudah tentu rasa kuah itu tidak akan sama dengan kuah yang baru lepas di masak...hangat dan sedap je di makan"....



bg contoh pemimpin2 yg suka ikut peribahasa ko tuh....pastu buktikan calon yg lebih layak utk isi kekosongan itu berdasarkan conthoh yg ko berikan...jwb jgn x jwb....biar brhujah sebab kita ade fakta..jgn lempar sebarang lempar...silap aribulan terlempar sarang tebuan......

jumain said...

HELLO wahai zakryee...

aq bukan cakap sekadar cakap....aq cuma xnak cakap siapa anak menantu tu...siapa anak pemimpin tu...

cukuplah untuk aq berhias...

kalau pembaca tu tau mengenai calon2 pilihan raya ke-12 nie....dia tak kan tanya siapa orang tu....

so rajin2 la baca paper pasal pilihan raya ke-12 sebelum pilihan raya ke-12 nie berakhir....

sowie...laser pulak...hu3

Popular Posts

Popular Posts since May 2010