Wednesday, February 27, 2008

usah membenci...

aku ingin membawa anda semua ke satu situasi....di mana....seorang insan bernama ila (bukan nama sebenar)....

situasi ini berlaku ketika seawal aku mula memasuki universiti....cerita ini saja aku cuba untuk anda semua...biar ianya kan membuka mata kita semua....usah membenci?

ya....usah membenci pada apa yang kita tidak ketahui...ataupun pada seseorang yang belum kita kenali.....usah terlalu menilai terlalu cepat pada fizikal dan tingkah laku seseorang...kerana pada hatinya kita belum ketahui...

mari aku membawa anda siapa sebenarnya ila....dia adalah seorang perempuan...sudah tentulah kan.....dia antara budak di fakulti aku yang paling di benci ...benci sebab apa....mari aku senaraikan apa sikap ila yang membuat kebanyakan budak fakulti aku tidak gemar untuk bergaul dengan dia.....

sikap2 ila;

  • budget bagus
  • kerek
  • berlagak pandai ( tapi memang pandailah...)
  • suka mencapup dengan lecture
  • berlagak
  • tak suka bergaul dengan orang
  • skema
  • sombong
  • hidung tinggi
itu apa yang fizikal ila.....apa yang telah orang sekeliling menilai dia......tapi pernah atau tidak sekeliling itu menilai dari sudut hati ila itu sendiri...siapa dia sebenar......

ila nie kadang2 baik juga dengan aku...walaupun dalam hati aku....benci betul dengan budak nie....biasala....bermula lah lakonan hipokrit aku terhadap ila nie.....aku tegur dia seperti bukan apa yang ada dalam hati ini...bagi aku biar kita hipokrit bertempat....aku memang mudah menilai orang walaupun aku belum mengenali orang itu...tapi aku akan cuba untuk mengenali dia.....bak kata pepatah tak kenal maka tak cinta.....

ramai aku terdengar berita khabar angin tentang perangai ila...aku hanya mampu mendengar....sebab ketika itu aku pun tak suka dengan perangai ila tu...siapa yang tak suka jika perangai seperti apa yang aku senaraikan di atas....semakin lama aku jarang untuk bercakap dengannya hinggalah berakhir sem 1....

sebenarnya begini ceritanya.....pada minggu selepas cuti tahun baru cina....aku pun ada test math 2......aku dengar kata test akan di adakan pada hari selasa malam...lepas tu ditunda hari khamis...lepas tukar lagi hari rabu...ok fine.....tapi bila aku baca memo dekat std ump....aku terbaca memo en.rashid yang dia kata test pada hari khamis...aku pun boing kejap....so malam sebelum hari rabu tu pun aku just merelaxkan diri....dengan pergi ke rumah 3 diva di kk2......so pagi tu time nak pergi class kawan aku pun bagi tahu yang test petang tu...aku punyalah pertahankan yang test math tu malam esok.....then kawan aku tu cakap aku sebenarnya tersalah baca memo...memang ada en.rashid kata hari khamis tapi dia dah tukar hari rabu....petang....apa lagi fikiran aku tak tenang...start pagi tu sampailah petang nak pergi test....aku tak study langsung...matilah aku.....khua3

bayangkan class sampai pukul 1...then terus sambung test...dah la kul 10 tu aku ada lab construction yang laha tu....apa lagi lepas habis lab tu terus pergi cafe minum air je....then terus pergi ambil test math....aku hanya mampu untuk berserah pada takdir.....hu3 dan takdir begitu menyebelahi aku...kerana aku duduk sebelah ila.....ila mesti boleh jawab punya.....owh..test math kali ni hanya 3 soalan sahaja....ok lah....jawab punya jawab aku tersangkut....kerana aku nak jaga markah math aku supaya tidak teruk seperti sem lepas....maka aku pun menjalankan proses kaunter pertanyaan dekat ila tu....aku ingat dia tak kan bagi aku tanya dia....tak sangka dia bagi aku jawapan.....he3 aku apa lagi tengoklah sikit jawapan dia....then aku buat sendiri sebab aku dah dapat idea time tue.....so...aku pun berjaya menjawab soalan test tu dengan jayanya.....dengan bantuan ila......lepas tu aku pulak bagi tiru jawapan aku kat kawan aku sorang nie....lepas habis sesi tiru meniru...aku pun menghantar test math tu dengan senyuman yang paling bahagia.....he3 walaupun meniru....tidak mengapa...aku bukan meniru 100% pun...hanya 30% sahaja....

konklusinya di sini aku sangat berterima kasih kepada ila kerana telah membantu aku....aku sangat menhargai pertolongan dia.....aku berterima kasih sangat...jasa mu itu akan aku kenang sampai bila2.....selepas beberapa minggu dan result pun keluar semalam...keputusan yang begitu memeranjatkan aku...aku dapat 100% atas usaha aku + ila........he3 lepas tu aku terus jumpa ila untuk ucap thanks kat dia....dia pun dapat 100%......tahniah....bukan aku nak sangat meniru pun ( ayat propa) tapi sebab math la aku punya pointer jatuh...so aku tak nak perkara yang sama berlaku untuk sem 2 nie....sebab aku nak maintainkan.....biarlah apa yang akan korang kata...apa yang penting di sini...aku menyedari satu perkara....

usah membenci....buangkanlah sikap benci itu dari diri kita...jangan biarkan ianya terlalu mengawal diri kita...kerana suatu hari nanti orang yang kita benci itulah yang akan membantu kita di kala susah....manakala kawan baik kita??? dengan dunia mereka sendiri....

sekurang2nya....proses kaunter pertnyaan aku ketika test itu mengajar aku dan menyedarkan aku...siapa ila sebenarnya.....

sebuah persahabatan itu semakin terikat rapi...walau ila bukan kawan yang selalu aku bawa untuk berborak...tapi cukup untuk mengatakan dia kawan aku....

0 pengkritk ceritera duniaku:

Popular Posts

Popular Posts since May 2010