Friday, February 15, 2008

valentine salah atau tak?



ehm....mungkin aq agak terlewat utk menulis entri pasal valentine nie....aku sebenarnya malas nak tulis pasal benda nie...tapi ntah gatal pulak tangan aku nak jugak menaip he3

mungkin ada sesetengah org islam menyambut hari valentine nie bersama kekasih mereka....tetapi tak kurang jugak yg menolak hari valentine nie...kerana menganggapnya bertentangan dengan islam....

ya lah seperti yg kita ketahuilah...jika kita kembali kepada sejarah bagaimana hari kekasih ini boleh wujud sudah tentulah kita akan menolaknya...kerana ianya adalah salah 1 propganda org barat utk mempengaruhi org islam terutamanya.....

bukan setakat org melayu kita yg menolaknya...malahan org kaum hindu pun menolak perayaan ini kerana ianya adalah salah satu contoh bagaimana barat cuba utk mempengaruhi org timur....contoh klik sini....

kita sebagai umat islam terutamanya harus sedar...jika ingin melakukan sesuatu biarlah ianya berlandaskan al-quran dan as-sunnah.....supaya kita sentiasa berada pada landasan yg sebenar...dan tidak terpesong akidah kita....

mungkin jika kita kaji sejarah valentine nie kita akan terus tersedar....bahawa ianya memang benar2 propaganda barat utk mempengaruhi umat seluruh dunia....kerana apa? sebab jika kita merayakannya seperti kita mengikut apa yg di sarankan oleh barat.....seperti kita turut mengikut kepercayaan mereka...nak ke ikut kepercayaan dorg....xnak kan....so biarlah hari kekasih utk umat islam adalh setiap hari...kerana dalam islam itu sendiri menyarankan kita utk sentiasa sayang menyayang atr satu sama lain....itu lagi bagus....(nak tau sejarah valentine? pg blog nie....klik sini....)

bukan apa....di sebalik hari kekasih nie...pasti ada banyak perkara yg tak baik berlaku...ha! mungkin masa nie lah pasangan kekasih bt 'projek' mereka kan...xpun masa nie lah adalah 'pesta seks' yang berlaku...astagafirullah....xbaik....wah...jadi ustaz pulak aku nie....he3 xpe...ingatkan org skali mengingatkan diri sendiri tak gitu...hu3

ehm....kalau korang masih gak nak sambut hari valentine nie terutamnya org2 islam di luar sana...ingatlah mana kiblat yg kita sujud....mana kalimah yg pernah kita ucapkan....mana kitab yang kita jadikan panduan hidup.....mana agama yang kita pegang....

ingatlah...ISLAM itu bukan 1 agama yang suka menyakat umatnya utk melakukan sesuatu...tetapi sedarlah disebalik semua itu ada hikmah dan kebaikannya.....

so....jadikanlah hari2 anda sbg hari utk kita berkasih...kerana maksud kasih itu amat luas utk di uraikan.....

4 pengkritk ceritera duniaku:

ZaKrYeE said...

cmne valentine???ramai kerr yg bg adiah...???....(ak xde sorang pon yg nk kasi adiah...saham jatuh!!!!)

jumain said...

ehm...zakryee...sape la yg sudi bg pape kat aku nie...hu3 lg pun aku kan solo molo jek...he3

siapakah yg sudi....

propa sgt ayat....he3

nota.kematian said...

perlu ke berberi beri hadiah...
hahahaa
propa !

jumain said...

ehm...ntah la...perlu ke tak perlu terpulang la kot....tp yg pasti...aku xsambut valentine pun...hu3

Popular Posts

Popular Posts since May 2010