Wednesday, March 26, 2008

DAULAT TUANKU....!!! binatang???!

aku terpanggil untuk membicarakannya....entah mengapa...kesedaran itu timbul dari hati....dulu aku pernah pertikaikan....dan begitu marah akan apa yang telah HANG TUAH lakukan ke atas HANG JEBAT....hanya kerana kesetiaan kepada sultan...PERSAHABATAN jadi korban......

akhirnya baru kini aku sedar.....betapa kita harus untuk menghormati kedaulatan SULTAN....rukun negara sudah menggariskan......kesetiaan kepada raja dan negara itu perlu dan wajib di patuhi.....memanggil aku untuk tersedar...bahawa kita harus setia pada raja.....bukan kerana apa...kerana zaman yang menyebabkan ianya perlu untuk di hormati....kita harus mencontohi sistem diraja england mahupun thailand....apabila rakyatnya begitu menyanjung raja mereka.....tetapi kita berbeza....kuasa sultan sudah tidak seperti dulu...mungkin atas dasar demokrasi kita beralih.....kuasa sultan semakin berkurang sekadar di beri kuasa untuk memelihara adat istiadat orang melayu dan pentadbiran agama islam.....

aku tertarik untuk membicarakan isu ini kerana atas apa yang telah berlaku....bermula di PERAK, kemudian melarat ke PERLIS dan kemudian yang terbaru di TERENGGANU....apa sudah jadi? mengapa kedaulatan sultan seperti dipandang enteng....aku bukan keturunan di raja untuk mempertahankan hak kesultanan....tetapi hanya kerana 5 RUKUN NEGARA yang kita pegang selama ini....harus untuk kita tegakkan sebagai rakyat MALAYSIA....bukan juga hanya kerana RUKUN NEGARA menyebabkan kita terpaksa untuk taat dan setia pada raja...tetapi kita harus memandang ke belakang...melihat pada sejarah yang lalu....

aku ingin membawa anda semua situasi yang berlaku di terengganu yang aku rasakan begitu biadap....isu ini timbul apabila adun kijal iaitu datuk ahmad said yang telah di lantik menjadi mb terengganu oleh majlis raja2...kita lihat bagaimana ahli UMNO tidak bersetuju dengan apa yg telah sultan mizan putuskan....dengan membuat 'pembrontakan'...kerana mahukan datuk idris meneruskan pemerintahan utk penggal ke-2...aku sebenarnya malas nak mengulas benda nie...sebab ianya seperti ada ketidak sefahaman antara pucuk pimpinan dan juga pihak sultan termasuk apa yang berlaku di perlis....dan sebagaimana yg kita ketahui pihak raja sendiri yang menyuruh ahmad untuk tidak memberitahu perlantikn beliau kepada umum....sedangkan watikah perlantikan telah di berikan kepada mb sebelumnya...ada percanggahan di situ...apa sebenarnya yang berlaku???

tetapi apa yang cuba aku ceritakan di sini ialah betapa kurang ajarnya sesetengah rakyat yang telah membuat bantahan terhadap apa yang berlaku...kita tinggalkan isu perlantikan itu...kita lihat betapa hari ini kesetiaan dan taat kepada sultan itu semakin pudar pada masa kini....


Guano pulok puak-puak Amno ni bekeng sangat? Dah Tuanku amboh, amboh lah! Mende nak main paksa-paksa pulok? Bila menatang Cheena buat kacau kat Perak, bising. Ni, menatang Amno pulok nak tunjuk bekeng. Beso kemaluang Ganu kite.”




“Agong dipanggil binatang? Pantang orang Melayu menderhaka pada Sultan. Gambar yang disiarkan berdasarkan rakaman TV3 dan ntv7 ini menimbulkan tanda tanya, pada siapakah 'natang' itu ditujukan?”

anda ada otak...anda fikirlah sendiri......

0 pengkritk ceritera duniaku:

Popular Posts

Popular Posts since May 2010