Tuesday, April 1, 2008

DEBAT NC : terkandas separuh akhir....


seperti yang aku maklumkan
dalam entri aku yang lepas
dalam edisi DEBAT NC juga...
yang berlangsung pada 28-30 mac 2008
aku berada dalam team in-smartif
bersama law kok sin dan seorg pendatang baru dalam debat iaitu saudari aimie...
perjuangan kami bermula
bertemu dengan pasukan MPP
usul: bola sepak malaysia : masih ada harapan
malang yang menimpa untuk pusingan pertama
selaku kerajaan
kalah : juri 3-0 margin 3
CROWN : law kok sin
tersentap dek kekalahan
balik bilik terus tidur....zzzzzz hu3

memulakan hari dengan harapan baru....
saringan ke-2 bertemu chest A
yg di barisi oleh abg firdaus salah seorg pendebat UMP...
usul : artis indonesia lebih kreatif daripada artis malaysia
selaku pembangkang
usul di tolak
margin 2 juri 1-0
CROWN: law kok sin

saringan ke-3
bertemu dengan pasukan taekwando A
usul ; sudah tiba masanya rancangan realiti tv di haramkan
selaku kerajaan
maka seisi dewan menerima usul
juri 1-0 margin 4
CROWN : aku la pulak he3
saringan ke-4
bertemu pasukan MPP sekali lagi
usul : pru 12 : demokrasi di malaysia semakin subur
selaku pembangkang
maka 2/3 dewan menolak usul
juri 1-0 margin 2
CROWN : bt kali ke-2 aku lg....propa~

maka tamatlah sesi saringan dgn meletakkan team aku di tempat ke-4
melayakkan kami ke pusingan suku akhir....
pada keesokan harinya
di mana kami akan bertemu pasukan chest B
yg di barisi oleh pendebat2 junior ump yg mewakil debat di raja....
usul ; cinta alam sekitar : bukan cinta biasa
selaku pembangkang
maka 2/3 dewan menolak usul
CROWN : law kok sin
juri 3-0 margin 3.333

team CHEST B


separuh akhir
bertemu pasukan kelab orator ump
di barisi kak mas, abg fendy dan abg fifi
usul : malaysia negara lembut
selaku kerajaan
2/3 dewan menolak usul
CROWN : abg fendy
juri 2-1 margin 3
maka terkubur harapan untuk ke pentas final
kecewa di situ
rm 600 melepas dari tangan

aku dan law kok sin yg propa~


apa yang propa~ sepanjang debat NC.....

*sepanjang perdebatan aku dan law sentiasa pakai baju yg sama...saje je saiko team lain he3
*sentap dengan kekalahan pusingan pertama...aku dan law tak dapt menerima kenyataan itu....kalah dengan team MPP yg laha.....teknikal out...tak tau mcm mana boleh menang......???!! pasrah je.....
*setelah kalah di pusingan awal, kami bangkit utk menang semua pusingan sehinggalah kecundang di peringkat separuh akhir.... dah nasib badan....
*dapatlah juga merasa crown 2 kali...he3
*team aku dan adam kecundang di peringkat separuh akhir....ingatkan jumpa kat final...he3
*aku berani mati...bila menolak konsep amir (chest b time suku)....diva sangat time tue tolak konsep...he3 sape suruh amir bawa konsep yg tak aku sangka ha3
*perlawanan suku bertemu chest b yg di barisi amir,asilah dan syafiqah....satu perlawan yg paling sengit aku rasakan sepanjang debat NC.....best sangat....
*perlawan suku: crown terbahagi 3 iaitu aku,amir dan law...setelah mengikut markah maka law kok sin dapat crown....hu3 melepas aku...he3
*tq to team EEES ( team adam ) coz banyak bantu team kitorg bg fakta dan konsep....he3
* tahniah juga kat aimie..2nd speaker aku coz walaupun baru dalam dunia debat tapi semangat dan berani...tahniah...semoga menjadi pendebat UMP suatu hari nanti....kedatanganmu di ali-alukan....
*team orator ump...di sangkakan team swing rupanya masuk jugak....hu3
*sentap juga menang lawan team amir..coz time tue dah pasrah utk kalah...yalah berani tolak konsep....
*apa yg kelakarnya...selepas aku berani mati tolak konsep...kak mas pun ikut..sampai ke final team IEM pun tolak konsep...gitu...berani pembangkang2 sekalian...yg kelakarnya semua yg tolak konsep menang...sentap jap....debat nc akan datang kita main tolak2 konsep k...ha3
*suku dan separuh akhir....dari pg hingga ke petang...berdebat tanpa minum air...sedih.....nasib baik air liur ada....khua3
*final...agak laha bg aku...johan team IEM....orator ump kalah....juri 3-2 margin 3 tak silap aku...crown kak mas yg dapat....
*apa yg pasti....peningkatan yg ketara pada diri aku....aku sudah mula mendapat rentak perdebatan aku...aku bangga dengan diri aku sendiri...biaq p apa org nak kata....yg penting aku enjoy...he3
* tahniah untuk kelab orator yg telah berjaya menganjurkan debat nc kali ke-5 dengan jayanya....


pasukan IEM & EEES

p/s: siapa kata engineer can't debate.....???!!

0 pengkritk ceritera duniaku:

Popular Posts

Popular Posts since May 2010