Monday, May 19, 2008

af6 : konsert ke 9...

semuanya sudah ketahui...lima orang finalist utk konsert final AF6 yang akan berangsung di stadium putra bukit jalil pada 24mei ini....siapa 5 orang antara mereka? ini dia finalist AF6...





tahniah aku ucapkan kepada kelima2 peserta final ini...kerana berjaya memasuki kemuncak AF6...ianya bukan sesuatu yang mudah untuk berada di atas pentas final...dalam konsert ke 9 ini...boleh di katakan semua peserta telah membuat persembahan yang terbaik...di mana mereka betul2 mengambil peluang untuk meraih undi utk melayakkan diri mereka ke pentas final....

review konsert ke 9....

pelajar perempuan

Stacy : Beat It (Micheal Jackson)

membuat persembahan pertama...aku rasa memang sesuai....persembahan stacy memang bagus malam tue.....sebenarnya aku takut juga dia tak boleh bawa lagu ini dengan baik....namun stacy memang da best kerana berjaya membawa lagu itu dengan cara dia sendiri...aku kagum melihat persembahan dia...cuma malam tu stacy nampak kurang bersemangat kerana ada part2 yang dia sepatutnya beri momentum yang tinggi tapi dia tak buat....menyebabkan persembahan stacy nampak tidak bertenaga...apa2 pun stacy telah bt yg terbaik...dan melayakkan dia ke pentas fina....sememangnya stacy layak utk itu.....

4/5

Nadia : Lelaki Budaya Darat (Ratu)

malam nie nadia nampak berjaya mengawal vocal dia walaupun masih ada lagi part2 yg ada flat memanjang....nadia mempunyai vocal yg mantap cuma dia tidak pandai utk mengawal vocal dia sehingga menampakkan dia seperti hanya menjerit2 ketika menyanyi....tetapi malam nie persembahan nadia lebih baik daripada sebelumnya....

3/5


pelajar lelaki

Nubhan : Tapi Bukan Aku (Kerispatih)

mendapat lagu yang memang bersesuain dgn vocal nubhan adalah satu kelebihan utk dia....seawal nyanyian nampak ok...tetapi bila part2 nada tinggi nubhan masih tidak pandai membawa nada tinggi...sebab nubhan hanya boleh membawa nada rendah dengan suara2 serak basahnya.....nubhan harus belajar utk mengawal vocal dia drp pecah bila menyanyikan nada tinggi....nubhan tak kan kemana kalau dia masih tak pandai menyanyikan nada2 tinggi....malam tu juga sepatutnya nubhan di kritik hebat kerana tidak berjaya membawakan lagu itu dengan baik....namu apakan daya ning dan kak ogy suka akan nubhan maka kesalahan dia di maafkan walaupun ada terkucil sikit...sepatutnya sbgai pengkritik haruslah bersikap profesional.....hu3 kalau nyanyian nubhan mlm tue tak de terkucil...mesti persembahan nubhan adalah yg terbaik....

2/5

Riz : Rock Around The Clock (Bill Haley)

aku suka vocal riz malam nie.....cuma riz tidak terlalu bertenaga menyebabkan persembahan dia tidak terlalu memukau penonton...tapi aku terasa terhibur dengan persemabhan riz malam tue.....dan riz sememangnya layak utk ke final.....

4/5

Stanly : Kerana (Alleycats)

malam konsert ke 9 nie...stanly antara peserta yg tidak berjaya membuat persembahan dgn baik berbanding dengan peserta yang lain.....lagu ini bukanlah sesuatu yg mudah utk di nyanyikan.....stanly seharusnya membawakan lagu ini dengan lebih relax....stanly harus ubah cara dia menyanyi...kerana bila stanly membawa lagu2 yg bukan jiwa dia...dia akan menyanyi seperti menekan2 lirik....dan membuat vocal dia sumbang.....itu kelemahan stanly yg harus dia pelajari....namun nasib stanly hanya mampu berada sehingga konsert ke 9 dan tidak berjaya untuk ke pentas final.....

2/5

Toi : Kau Yang Bernama Seri (Handy Black)

untuk kali pertamanya...toi berjaya membuat aku terpegun kerana mendengar vocalnya yg tidak terlalu sumbang jika di bandingkan dengan nyanyian sumbangnya sebelum ini....toi berjaya menyentuh perasaanku dengan lagu ini...dan tidak keterlaluan aku katakan persembahan toi adalah yg terbaik malam itu kerana berjaya membuat penonton terhibur.... cuma masalah toi ialah dia seharusnya mewarnai lagi nyanyian dia seperti kata ning baizura......dan toi juga harus belajar utk menjadi yakin ketika melakukan persembahan....

5/5

persembahan duet..aku suka sangat persembahan nubhan & satcy dan nadia & riz...vocal dorang time tue memang best...terutamanya nadia....nadia bila menyanyikan lagu english barulah nampak harmoni vocal dia....tapi bila nyanyi lagu melayu agak hancur.....nadia harus mengkaji kelemahan dia dimana....kerana dia seorang yg berbakat besar....

ketika pengumuman peserta2 yg layak ke final....aku terasa begitu sedih...bukan sebab stanly keluar...tapi sebab toi tak keluar2.....penat aku menunggu saat2 bilalah toi akan keluar....tengok2 dia boleh masuk sampai ke pentas final lagi...tak ke kecewa namanya....hu3 sedih2...kenapalah pengundi2 toi tue buta seni sangat.....org yg sepatutnya layak ke final tak dapat masuk final....

ehmmm...seawal AF6 nie start dulu....peserta2 yg aku target masuk final ialah stacy,nadia,riz,mama rina dan stanly....sebab dorang memiliki vocal dan keyakinan yang tinggi....namun bila mama rina terkeluar...aku dah target dah...final nanti mesti org2 yg tak layak masuk....seperti alif ataupun toi...tengok2 alif tersingkir....hapy gak la aku....lepas tue aku pun tunggu2 lah toi akan keluar....sebab time tue nubhan dan semakin bagus so tempat mama rina tue aku gantikan dengan nubhan.....so bila konsert ke 8 tiada penyingkiran....aku frust giler...sebab time tue aku tunggu detik2 toi akan di singkirkan....hu3 tengok2 toi berjaya ke pentas final.....sedih,,,,,tapi nak buat mcm mana dah rezeki dia...tapi pengundi toi janagn mimpilah utk toi jadi juara ek....dia tak layak langsung.....totally....stacy sepatutnya yang akan juara......

ranking sebelum konsert:

  • Stacy 19%
  • Riz 19%
  • Nadia 17%
  • Nubhan 17%
  • Stanly 14%
  • Toi 14%


ranking selepas undian di tutup:

  • Toi 19% (sentapppppppppppppppp tahap dewa)
  • Stacy 19%
  • Nubhan 17%
  • Riz 16%
  • Nadia 15%
  • Stanly 14% [eliminated]
kalau di ikutkan persembahan malam tue...memang layak la ranking nie....tapi untuk siapa yg layak ke final antara 6 orang nie berdasarkan vocal....aku rasa yg tersingkir ialah toi....

khabar angin pulak yg aku dengar ialah sepatutnya AF6 hanya ada 3 orang saja yg akan ke final...dan pihak AF6 nak kan stacy,nadia dan riz yang akan ke pentas final...namu hajat itu tidak dapat di teruskan memandangkan undian yg tidak di jangka dari penonton....maka mereka terpaksa membuat keputusan last minit utk mengekalkan 5 orang yg akan ke final....demi utk menjaga kualiti final AF6....tak kanlah just nak stacy,nubhan dan toi kan ke pentas final....sah2 hambar.....

apa2 pun yg berlaku...aku nak ucapkan selamat berjaya untuk semua pesrta2 final AF6...SEMOGA BERJAYA.....

0 pengkritk ceritera duniaku:

Popular Posts

Popular Posts since May 2010