Friday, October 17, 2008

pilihanraya UMP 2008:demokrasi or tak?




assalamualikum...

salam syawal ke 16 kepada semua umat islam di luar sana~

ehmmm....seperti tajuk entri aku kali ni...sudah pastinya di semua universiti ketika ini sedang hangat dengan pilihanraya yang di adakan pada minggu ini...

pastinya UMP juga terasa kehangatan itu walaupun tak sehebat pilihanraya seperti di UM,UKM,UIAM,UPM,UTM or UUM....yang mana aku rasa lebih meriah dan lebih bersikap matang berbanding pilihanraya UMP....(oppps...tak leh ckp lebih2...tak pasal2 jd blogger pertama kena buang universiti hu3)

baiklah aku bukan nak ckp banyak la kan....sebab klu ckp banyak takut aku terOVER lak...hu3

mcm biasa...tiap kali pilihanraya...sana sini la manifesto yang di lemparkan....hebat memang hebat...demi untuk memancing undi...janji manis di tabur....mulut mewangi je memanjang...tapi akhirnya....? ehmmm...faham2 la kan...klu dah jd n duk kat kerusi jawatan tu..mula la lupa tanggungjawab....hu3

untuk pilihanraya ump kali ini...satu manifesto pun aku tak dengar...coz aku tak berminat langsung utk dengar....ye lah...calon berdiri atas diri sendiri...bukan pada perjuangan parti or apa...sebab tu lah aku rasa sambutan yang di berikan oleh pelajar UMP juga kurang memberansangkan...hu3



blok W

salah satu sebab juga ialah...UMP tak de pro-aspirasi n pro pembangkang...so mungkin itu juga lah faktor yg menyebabkan ianya tak dpt menarik perhatian pelajar...

selain itu,calon yang bertanding pun tak ramai...bayangkan 2 fakulti telah menang tanpa bertanding iaitu fakulti aku FKASA dan fakulti eletrik....macam tahun lepas hanya fakulti komputer je yg menang tanpa bertanding....dan yang paling menyedihkan fakulti aku...walaupun telah di tutup penamaan calon..tapi hanya satu je yang calon yg mencalonkan nama....bila dia umumkan calon2 yg bertanding barulah ada seorang mamat nie calonkan nama beliau...maka cukup la korum....hu3 (kalau aku tau...aku terus letak nama aku...senang menang tanpa bertanding...tapi aku tak nak la amik risiko menjadi MPP UMP kan...tak meriah pun hu3 alamak terlebih sudah)....

peratusan undian yang turun mengundi pun aku rasa mcm tahun2 yg sudah...around 60-70% (nanti klu aku dah tau aku update k)....aku turun mengundi pun sebab after aku class bi dalam kul 11a.m....hu3 kat blok w..kali ini ada 2 pusat mengundi astaka n blok W....

dan untuk pengetahuan korang juga....calon umum yang bertanding untuk merebut 5 kerusi ialah saudara afif (mendapat undian tertinggi), saudara sufi (bakal ydp), saudari aimi,saudari izian,saudari iza n kawan baik aku LAW KOK SIN...


jentera law sibuk buat poster....hu3
undilah saya he3

aku di lantik oleh law utk jadi pencadang/penyokong(aku lupa mn 1 he3) utk pencalonan nama dia...he3 aku ikut jek....konon2nya aku la P.A tak rasmi dia...tapi aku banyak tak membantu dia...hu3 ye la bukan aku tak nak bantu law...tapi aku banyak kerja yg kena buat hu3 lagi2 minggu dekat nak exam final nie...hu3


namun apabila pengumuman calon2 yang menang....dalam kul 6...aku terus call law...tanya keputusan...dan seperti yang aku duga dari awal ialah...law kalah...hu3 bukan tak yakin...tapi tak perlu utk aku ceritakan kat sini....hu3 lagi pun law saja nak bertanding kerusi umum sebab dia nak kalah.,..sebab dia nak kalah tu tak yah la aku ceritakan gak....biarlah rahsia....

dan seperti biasanya...calon2 yang menang adalah calon2 dpd ajk masjid...alhamdulillah...bagus la tue...bak kata orang lepas nie tradisi masih boleh lagi di teruskan....'layang2 masih boleh di kawal dengan talinya'...hu3


ok la...aku malas lak nak ckp lebih...juz nak ucapkan tahniah utk calon2 umum yang aku kenal iaitu aimi (team met debat aku time piala NC), iza (group aku time sesi motivasi kaunselor siswa) dan izza (kenal mcm tu je he)....dan juga utk calon umum lelaki iaitu sufi n afif...semoga korang menjalankan tanggungjawab dengan baik ek....klu tak jalankan..jawab saja kat akhirat kelak ok....

ingat apa tanggungjawab anda sebagai MPP....dan apa yang pasti kami sebagai mahasiswa UMP menuntut agar anda menyuarakan apa yang kami mahukan...kita mahasiswa berfikiran terbuka....bukan mahasiswa yang lemah yang harus di kekang dan di sekat 24 jam (macam asrama la...cukup la 2 tahun aku duk asrama....)...jangan menjadi orang yang bodoh...hanya mengikut telunjuk sedangkan pilihan ada di tangan kita...kuasa ada di tangan kita...kelak diri sendiri rugi...di caci dan di hina masyarakat sekeliling....

ok lah..setakat sini saja...aku takut aku terlebih menulis lak..tak pasal2 ada yang kena AUKU lak kang...he3

selamat berjuang~


p/s: jalankanlah tanggungjawab anda...
sebelum anda di soal di akhirat kelak...
wah...very de ayat aq...he3
(aku telah mengubah sedikit entri ini
sebab sebelum ayat entri aku tersangat kuran ajar hu3)


click HERE to view my recent rank and do vote for me k!



5 pengkritk ceritera duniaku:

nota.kematian said...

calon calon keturunan masjid,

ayat tak bleh blah, laha sangat.

kesimpulannya,
whatever laa...

dan lagi, entri ini sangat mengundang bukan sahaja AUKU bahkan ISA, hokey....


*senyum kelat pada dunia.

jumapx said...

to notakematian...
hahahha
ala sy dah tukar dah ayat yg lebih sopan sikit...he3

#senyum palat pada dunia!~

Anonymous said...

hai.sy t'trik dgn entri kmu kali nie.
sy nak bg pendpt cket;
1)ade calon MPP yg xberjanji ape2 dgn mahasiswa.cme ckp"berjuang atas kebajikan mahasiswa.dari mahasiswa utk mahasiswa".(kte tunggu dan lihat betul terjadi atau x bende yg mpp ni akan ckp).
2)sy rse ade artikel menarik yg dikeluarkan oleh mstar online psal kenyataan Mantan Press MPP UMP 07/08 berkaitan pasal isu pro-aspirasi atau pro-pembangkang,kalau x silap rjuk blog orator,mreke ade kluarkan kot..(betulke UMP bkan atas dsar P-A@P-P??)
3)memang,kalau dah calon umum bkan melayu kat krusi umum bertanding,pratus tuk menang susah.coz bdk2 ump ni dah dtanamkan sentimen "jgn undi org bkn ISLAM@MELAYU"(sanggup undi org yg xleh wat keje drpd org blh wat keje)
4)dengar dr mlut org JHEPA,ade konflik psal pemilihan YDP &MT hari jumaat17/10/08(wah,bru kene pilih dah ade kontroversi.mgkn MPP kali ni yg akan jd bermasalah kot)
5)pilihan masjid,mestilah.bak kate seniur2,"dah kene rancang,semua akan terjadi"(bdk masjid ke,bdk cantik ke@mne2 bdk,kalu xleh nak berkarisma sbg pemimpin,baik duk diam2...)
sy hrp kmu blh respon.

jumapx said...

assalamualaikum...
pertama kali sory to say...
saya paling tak suka klu org comment tak meletakkan siapa diri mereka....tak perlu nak berahsia...kita semua sama...ada hati dan perasaan...ada pendapat masing2...

baiklah....untuk memenuhi permintaan anda...maka saya akan menjawab soalan anda seboleh yang mungkin...

1)memang ada calon MPP yang berkata "berjuang atas kebajikan mahasiswa.dari mahasiswa utk mahasiswa".ayat streotype rasanya...tiap2 tahun akan ada kata2 ini....tetapi sedar atau pun tidak...dia telah berjanji secara langsung apabila berkata sedemikian...kerana apa...t/jawan dia lagi berat apabila berkata sedemikian...dia berjanji pada mahasiawa/i utk menjaga KEBAJIKAN...namun apabila ada sesuatu masalah tidak dpt di selesaikan...maka berdosa la mereka...jawab kat akhirat kelak...

2)terima kasih kerana memberi info ini...nampaknya anda seperti warga UMP dan juga seorang pendebat UMP...tidak mengapa...utk isu ini memang mereka menjunjung usaha KPT utk tidak mewujudkan pro-a n pro-p ke dlm pilihanraya universiti...lagi2 utk universiti baru nak naik seperti UMP,UDM,UMK,UNIMAP,UTEM...kerana apa mereka lakukan seperti itu..sebab mereka tidak mahu terjadi seperti universiti2 yg sudah senior...kerana mereka takut mahasiswa2 ini akan terhasut dgn dakyah2 dari luar...cth yg mudah UIAM...b/mn pembangkang menguasai universiti itu...dan jika perkara ini di teruskan...kita akn melahirkan mahasiswa yang lemah kerana tidak mempunyai kekuatan utk berlawan dan berdaya saing....dan juga pengalaman utk di gunakan di masa hadapan....w/pun di mereka bt seperti ini...mentaliti mahasiswa masih di hasut kerana adanya internet yg boleh memberi maklumat kpd mereka...malahan tindakan mereka ini membuat mahasiswa2 ni boring dan jelek utk terlibat dlm kepimpinan Universiti...lihat saja calon2 yg bertanding kali ini...semuanya perasan hebat dan bagus...bayangkan 2 fakulti menang tanpa bertanding!...wajar atau tidak? aku bertanya kpd bdk2 fakulti aku..kenapa tak nak bertanding utk siapa yg di suruh bertanding la...semua respon sama...sebab mereka berfikir tiada gunanya bertanding jika akhirnya tak boleh berdiri atas kaki sendiri...terus di ikat dan di jadikan org suruhan...hu3

3)memang betul...utk calon bukan melayu kali ini...bagi kerusi umum...rasanya jika di lihat dr segi pandai or tak buat kerja rasanya dia adalah antara org yg tahu bt kerja...kerana byk pengalaman yg dia ada...ini bukan kerana dia adalah kwn aku tetapi kita bercakap atas dasar pandai bt keje or hanya tahu bercakap....namun sebelum ini pernah juga calon bukan melayu menang dlm kerusi umum....perempuan dan memegang jawatan setiausaha...senior yg ckp la...tp mmg betul la...semua org yg sy tanya kenapa tak undi calon bkn melayu tue..respon sama sebab dia cina...so? fikir2 la sendri...k

4) mengenai konflik ni mmg betul....seperti yg aku ckp dr awal td...mereka semua badget bagus....tak bertanding dlm kerusi umum tp nak jd ydp...sangat over ok...biarlah mereka...kan itu calon2 mereka utk jd mpp...tapi akhirnya masalah berlaku tanggung sendiri...he3 tapi aku suka ada persilisihan mcm nie...barulah org kt berani bersuara hahahaha

5)yup mmg pilihan masjid...kt nak bt pe kan...org2 masjid nie hatinya baik...ikut je pe yg kena suruh..tak pandai nak memberontak...padahal tak sedar diri mereka di manipulasi...
(bdk masjid ke,bdk cantik ke@mne2 bdk,kalu xleh nak berkarisma sbg pemimpin,baik duk diam2...) setuju dgn pe yg ko tulis nie...he3

akhir kata...kita mahasiswa nie hanya boleh duk diam dan tak terkata kerana terikat dgn auku yg sengal yang mengekang gerak dan tindakan mahasiswa utk menjadi matang...bila mahasiswa kita tak matang...sibuk la kerajaan kata tu kata nie...sedangkan coraknya mereka yg tentukan...hahahhaa sangat bodoh...!

ini hanya pendapat dari seorang mahasiswa yang bosan dgn corak politik seperti ini!!!

bukan tidak mahu bersuara...namun kita sedar bumi mana kita pijak langit mana kita junjung...

so aku harap lepas nie kepada yg membaca....jangan pulak mengambil tindakan...dan menghukum aku tanpa sebab...sebab ini adalh pendapat...pendapat dr seorang yang bergelar mahasiswa yang di kekang melalui auku...hu3

Sharing is caring. said...

assalamualaikum..

1st tym masuk blog nih trs kontroversi.. hehe..

"'layang2 masih boleh dikawal dengan talinya'".. well said. tapi, daripada kita duk kata tu, kata ni, beik kita doakan apa yang terbaik untuk ump khasnya, masyarakat amnya. kak ade baik ngn sorang mpp 08/09, dan bliau amat optimistic n laen dari yang laen. sebabnye, die x ckp die angineer, tapi politician. memang kejenye dari sebelum jd mpp adalah mengikuti perkembangan dan mengkritik dunia politik yang kotor skrg. iA, maybe die nk jd yb kat mana2 kot.. seterusnya membersihkan nama dunia politik. mcm nurul izzah cakap: 'kite la kne bersihkan dunia politik skrg' lebih kuang cmtu r mksdnye.. mpp 08/09 dah pegi ke parlimen dah. laen dari yang laen gak ni. siap jumpe timb menteri pengajian tinggi personally gitu.

kalau kita tgk blk zaman mpp 07/08, x semua yang x baik kan. ade je depa suarakan pasal auku sampai ke parlimen.

tapi, 1 je PALING kak xsuka ngn mpp ialah, bilamana menggunakan istilah 'adik beradik' dengan melampau sampai tepuk tampar, cubit2 berlainan jantina. kak xkate mpp zaman bila n siapa. tapi, kak kenal org itu dan berasa amat kecewa...................iman kak nipis, kak x sampai ati nk tegoq dpn2 n dpt tau pn bila term mpp tu dh nk abih..

apa2 hal pun, kritik buleh, tapi penyelesaiannya, kne sertakan sekali. debater kan berfikiran kritis + progresif. huhu.

KAK X KATE KAK PRO-MPP, TAPI XSUKA R GOSIP2 CAMNI THEN KUTUK2. sebab tu la kak kuar dari debat. hehee, x sume debaters yg cmtu. ade certain2 org je yg menyakitkn ati sangat sampai nk tgk muke die pun nyampah. huh..

wallahualam..
k, peace out..
wassalam..

Popular Posts

Popular Posts since May 2010