Monday, October 13, 2008

raya 1429 hijrah: episod 3




assalamualaikum...

salam syawal ke 13 kepada semua pembaca alif ba ta duniaku...

ehmm....aku rasa tak terlambat lagi utk aku kongsi kepada semua pembaca blog aku..untuk episod ke 3 dan aku kira yang terakhir utk aku cerita sepanjang raya yg lepas...

baiklah...aku mulakan dengan pagi syawal...mcm biasala kan...di pagi syawal...sah2 la bersiap utk pergi solat sunat hari raya aidilfitri....tapi leh lak lupa nak iron baju melayu...so gigih la cepat2 iron...then terus g smayang raya...


sempat lagi tangkap gambar kat masjid he3

kat masjid tue....insaf jap la dengar takbir raya...hu3 terasa banyak lak dosa...tapi kan time takbir tue...aku pun pelik gak...nape la lama sangat dan tak start2 lagi smayang raya...rupa2nya...ada ramai org tak bayar zakat lagi....ehmmm..sebab itu rupanya...hu3

then lepas habis smayang raya...aku n family aku terus balik rumah...sampai kat rumah je...terus sesi maaf bermaafan...hu3 terasa banyak lak dosa aku kat family...ya ke? ehmmm pa pe je la...he3

then...aku dengan perut yang lapar pun makan...nak tau makanan utama kalau raya family aku and especially utk orang bugis....

kalau di semenanjung...kita ada lemang...manakala untuk org bugis ialah BURAS...inilah rupanya...

inilah buras tue...ianya di makan bersama ayam masak merah n ayam masak li'ku....tu nama dalam bahasa bugis la...aku tak tau nama dalam bm hu3 sory....

ni lak gogos@pulut panggang...pun di makan bersama ayam tadi...he3 aku 1 syawal tue makan je memanjang....tak habis2....sambil tengok rancangan kat tv yang banyak menarik perhatian aku...he3

then tengah hari tue baru aku n my family keluar beramai2 ke rumah saudara2 yg ada di bumi semenanjung nie..hu3 sedih sangat....

tapi yang malangnya...family aku juz g 2 rumah jek...sebab semua dah terlalu kenyang...hahaha...nie sebab melantak banyak kat rumah la nie...tambah makan kat 2 rumah yang kitorang pg...sah2 la penuh kan...hu3

sampai rumah...aku tertido....hu3 laha jek...

malamnya pulak...kitorang tak g mana2...juz duk rumah...coz my family nak bt sesi bergambar katanya...hahahaha.....

laha je family aku...dalam sejam jugak la kitorang bt sesi bergambar...ahhaha...mcm kat studio jek...padahal kat rumah jek...hu3


nie la my lovely family...he3


dan...sepanjang cuti tue...aku seronok sangat sebab dapat tengok banyak filem2 melayu yang aku tak tengok kat pawagam (sape la nak tgk filem2 melayu yg laha kan)....kalau filem2 melayu yang laha nie aku tunggu raya jek br tengok...coz save sikit duit kan...ha3 tak de la rasa rugi pun klu cite tue tak best...he3

antara filem yang menarik perhatian aku ialah...orang minyak(cite nie kalau di olah dgn baik mesti lg best), i'm not single (ok la cite nie he3) dan kala malam bulan mengambang ( sesuai la dpt jadi filem terbaik )....byk lg filem yg aku tengok tp juz 3 nie yang menarik perhatian aku...he3

selain tue...mcm biasa la kalau musim perayaan je mesti kita akan tunggu iklan2 yang meletop yang boleh menginsafkan diri sekejap kan....tapi utk iklan raya kali ini...PETRONAS tak menyerlah sangat sebab iklan dia sangat laha..."apa MAN dah buat?" ntah pape la iklan tue...sengal jek...

iklan yang paling menarik perhatian aku dan paling aku suka ialah iklan TMnet...sangat menginsafkan kepada sape2 yang tak reti2 nak lawat org tua mereka n balik kg mereka....hu3

dan yang paling aku sedih utk dis raya nie...kawan2 aq ramai dah tak de kat malaysia...sume g raya ke negara org...bukan utk beraya di sana...tapi sebab sambung blajar kat negara org...he3 sedih gak la aku dgr cite raya di perantauan dorg...ye lah...sibuk nak uruskan hal dorg kat sana...so...raya dorg mcm biasa je la...tapi xpe la...demi utk menuntut ilmu kan...aku doakan korang berjaya kat sana k...semoga balik menjadi org yang berguna...he3

then, lagi satu yang menyakitkan hati...aku tak dapat nak beraya kat rumah best frend aku....sangat laha...banyak je alasan dia...hu3 tention btol...

ehmmm....ha...time aku beraya kat rumah orang nie...raya pertama la...korang nak tau pe yang menyentapkan aku....? aku rasa kisah nie pernah terjadi gak kat sape2 di luar sana...aku sangat malu...sebab ada satu rumah tue...kain baju melayu aku seakan sama dgn kain langsir rumah tue...hu3 aku segan tahap giler...berdoa je dlm hati supaya cepat balik...hu3

ok la...tak tau nak tulis apa lagi...sebab raya aku kali ni sangat boring...ye lah...dah 6 tahun aku tak beraya dengan family besar aku kat sabah...aku terasa rindu yang teramat utk beraya di sana....rindukan suasana kampung...hu3

tapi bak kata lagu raya tue..."apakan daya masa tak akan kembali"...motif? he3

ok la...sampai di sini saje coretan rayaku...he3 semoga raya tahun depan lebih membawa seribu makna utk aku....hu3



p/s: aku menanti utk saat bertemu dengannya...
namun siapalah aku dimatanya...



click HERE to view my recent rank and do vote for me k!



0 pengkritk ceritera duniaku:

Popular Posts

Popular Posts since May 2010