Thursday, October 23, 2008

salah aku....???



assalamualaikum...

salam syawal ke 23 aku ucapkan....semoga kita sentiasa di rahmati oleh ALLAH S.W.T....

mungkin entri kali ini lebih bersifat emosi....meluahkan apa yang terkandung dalam isi hati....

dalam kehidupan kita seharian....ramai manusia yang kita ketemui....pelbagai ragam manusia yang harus kita hadapi...satu persatu dengan karenah masing-masing....

dalam kita melayari kehidupan ini...kadang2 ada banyak perkara yang berlaku di luar kotak fikiran kita....sesuatu yang takkan mungkin kita duga ianya akan berlaku....namun kita harus lalui dengan hati yang tabah...walaupun ianya pahit utk kita hadapi...kerana itulah kehidupan...yang bukan setiap masa kita akan merasa hidup ini bahagia....

dalam kita menghadapi semuanya...kita harus sedar...kita memerlukan insan di sisi untuk membantu kita...seseorang yang boleh berada di sisi kita...tatkala kita suka mahupun berduka.....mak.ayah,adik beradik,sahabat dan juga teman yang teristimewa....itulah senarai yang mungkin antara kita akan menjadikannya tempat untuk kita bergantung...tempat utk kita meluahkan segala apa yang terkandung dalam isi hati....

namun....terkadang manusia ni bukan sempurna....bukan bersifat maksum untuk tidak melakukan kesilapan....mahu pun kecacatan dalam hidup....terkadang kita tersalah langkah....langkah sumbang menyebabkan orang sekeliling kita merasakan hinanya diri kita ini....kejinya diri kita ini....kitalah pemusnah untuk semua...kitalah penghancur utk apa yang berlaku....sedangkan...kita tidak pernah menilai diri kita...siapa kita? apa yang telah kita lakukan....

kadang juga...orang yang kita percaya juga...bukanlah boleh di percayai sepenuhnya...ya...memang aku akui....terkadang mulut bukan mahu bermadah....tapi sudah memang sifatnya....semulajadi utk berkata....ada yang mampu mengawal...ada yang tidak mampu mengawal...agar kemudian kelak...tidak akan ada yang terlanjur kata...sesal kemudian hari...

hukum.....manusia memang mudah menghukum....setiap apa yang berlaku...hukuman berasaskan pemerhatian...pendengaran dan perlakuan....menghukum tanpa usul periksa....tanpa ada asas bukti yang kukuh....yang salahnya....orang yang di tuduh juga...sedangkan....kita tidak pernah terlintas pun utk mencari punca dan sebab atas apa yang berlaku....mudahhya....sangat mudah....

dendam....ya...setiap manusia itu pasti akan ada penghasut yang menghasut....untuk berdendam....dendam untuk melakukan apa yang telah org lain lakukan ke atas mereka....bagi mereka...biar mereka rasa semula apa yang mereka rasa....satu sifat manusia yang sukar untuk di buang mahupun di hakis....rapuhnya iman...mudah terpedaya dengan hasutan syaitan durjana....mungkin kita rasa puas apabila kita telah melakukan apa yang telah kita lakukan keatas orang tue....sedangkan kita tidak pernah terfikir....kesan akibat kita lakukan semuanya....ya...aku juga seorang yang bersifat pendendam jika di ransang...ini atas kajian yang telah di lakukan untuk org2 yang lahir di bulan julai....aku akui...aku juga pernah berdendam...dan apa yang aku tulis atas apa yang pernah aku lalui....namun...pengakhirnya nanti...tiada siapa2 yang akan beroleh keuntungan....itu yang harus kita akui....

percaya....terkadang...sifat buruk manusia ni cukup mudah untuk percaya khabar angin...ini juga lumrah dn sifat manusia yang ada dalam diri yang harus dikikis...aku juga antara orang yang tergolong dalam golongan itu....aku adalah seorang yang cepat mempercayai sesuatu...jika aku rasa ianya berasas...namun terkadang aku rasakan sifat inilah yang membuat aku terlalu bodoh...bodoh dengan dunia yang penuh tipu daya....tapi..bagi aku....jika aku bercerita akan sesuatu...aku tidak akan berkata pada sesuatu yang belum aku akui pasti untuk aku ceritakan...mungkin itu apa yang aku rasakan...pandangan org lain terhadap aku? terpulanglah.....hu3

tapi aku sedih....org yang aku percayai dan sayangi....terlalu mudah untuk mempercayai perkhabaran dongeng....perkhabaran yang aku kira bisa membuat hubungan antara aku dengan dia dingin....yang paling aku sedih...perkhabaran itu dari orang yang aku percayai....mungkin inilah apa yg dia mahu,....melihat dan membiarkan aku merasa bagaimana sakitnya bila kita di perburukkan dengan orang yang kita anggap sahabat....mungkin sekarang dia puas....mungkin itu mahunya...biarlah...aku pasrah...pasrah dengan apa semua yang terjadi...kejinya apa yang dia telah lakukan....dan aku rasa....luka di hati ini semakin parah...dan memakan masa yang lama untuk aku baiki...

jika ini mahunya...biarkan dia puas dengan apa yang dia lakukan...aku? hanya berserah padaNYA....agar insan itu kembali utk mempercayai aku....hanya itu yang ku pinta....

semalam juga...aku telah melakukan kesilapan...kesilapan yang aku sendiri tidak boleh maafkan....

adakah salah terus terbeban untukku...biarlah...mungkin ini pengajaran...pengajaran untuk aku lebih mengerti dunia yang penuh dengan penipuan....dan aku harus berhati-hati utk melangkah lagi...agar tidak terjerumus ke lembah kesilapan...agar aku tidak terus di hina dan di keji....


p/s: tiada manusia yang sempurna...
dan pasti tak kan lari dari kesilapan dunia...


click HERE to view my recent rank and do vote for me k!



0 pengkritk ceritera duniaku:

Popular Posts

Popular Posts since May 2010