Saturday, November 1, 2008

bebas + hilang + tamat tempoh...

assalamualaikum semua...

salam bulan zulkaedah kepada semua...
pastinya ada di antara sanak saudara kita yang sekarang ini bersiap sedia untuk menunaikan rukun islam yang ke lima iaitu menunaikan haji...selamat mengunjungi tanah suci aku ucapkan...semoga haji yang di tunaikan di terima olehNYA...amin...

baiklah....seperti yang aku janjikan bahawa aku tidak akan mengupdate blog aku semasa minggu study week...namun di sebabkan tangan aku terlalu gatal untuk menulis maka aku pun dengan rela hati mengambil sedikit masa dan ruang yang ada untuk mengupdate blog aku nie...

sebenarnya apa yang menyebabkan aku tertarik untuk mengupdate blog dan melanggar 'perjanjian' aku adalah di sebabkan oleh isu-isu semasa kebelakangan ini yang menarik perhatian aku....


razak baginda bebas

inilah isu utama yang menyebabkan aku tertarik untuk mengupdate blog aku...saat dan ketika aku membaca berita yang razak di bebaskan...membuatkan aku terfikir...apa yang menyebabkan keputusan hakim membebaskan razak baginda ini yang mana tertuduh bersubahat di dalam membunuh altantuya sharibu....

maka,aku tidak mudah melatak untuk menuduh itu dan ini...aku fahami apa sebenarnya yang menyebabkan razak baginda di bebaskan...

sebabnya cukup mudah...apabila hakim Datuk Mohd. Zaki Md Yasin menjelaskan kepada media bahwa razak baginda di bebaskan kerana pihak pendakwaan gagal membuktikan elemen penting dalam pertuduhan bersubahat.

wah...cukup mudah mengatakan pihak pendakwaan gagal membuktikan elemen penting itu...apakah elemen penting itu? tidak di perjelaskan dengan perinci kepada masyarakat...

tapi tidak mengapa....yang menjadi persoalan ialah...ada mulut2 jahat mengatakan bahawa isu membebaskan razak baginda ini ada kaitan dengan politik....ehmmm...sangat menarik...apakah yang di maksudkan dengan politik? saya rasa semua pun sudah fahamkan...mengapa pada saat ini setelah 22 bulan razak baginda di bicarakan...baru sekarang di lepaskan....tak perlu untuk aku berkata lebih...aku tak nak di panggil ke mahkamah pulak utk di soal siasat atas apa yang aku tulis di sini...hu3

dan pastinya...isu ini akan di persoalkan oleh rakyat mongolia yang merasakan sistem undang2 di malaysia macam tak berapa bagus...kerana tidak nampak keadilan di sebalik kesemuanya....sudah pasti negara2 lain yang turut mengikut perbicaraan ini akan ter'sentap' dengan keputusan ini...

namun apa yang kita mampu untuk lakukan...jika tertuduh tidak dapat di tuduh...maka hukum dan undang2 alam mengatakan ianya tidak bersalah...itu yang harus kita akui...sabar je lah...

manakala nasib dua tertuduh utama, Cif Inspektor Azilah Hadri, 32, dan Koperal Sirul Azhar Umar, 36, di minta oleh hakim membela diri atas tuduhan membunuh Altantuya.

dengar cerita gak...Peguam Kamarul Hisham Kamaruddin yang mewakili Sirul Azhar Umar memaklumkan Mahkamah Tinggi Shah Alam bahawa pihaknya bercadang memanggil pengendali laman blog Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin yang kini ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebagai saksi. itu pun kalau dapatlah kan...balasubramaniam pun nak kena panggil...tapi malangnya tak tau dia menghilang ke mana kan...dah kena bom gak kot..hu3
7 pelajar australia lesap

ini lagi satu isu yang aku rasa sangat bodoh dan menyusahkan...7 orang pelajar malaysia yang belajar di australia di dapati telah hilang....

bagi aku tersangatlah bodoh budak2 nie boleh hilang....dan kesemuanya adalah wanita...dan teramatlah sayang pelajar2 yang pandai ini di hantar ke oversea untuk menuntut ilmu tetapi boleh melakukan sesuatu yang di luar apa yang sepatutnya mereka lakukan...

inikah yang di katakan pelajar2 cemerlang? susah payah je kerajaan bagi biasiswa tapi tak menggunakan dengan baik....sian kat pelajar malaysia yang duk study kat ipta..terpaksa berhutang dgn ptptn utk sambung study...hu3

dan yang paling kasihan...mak bapak budak2 nie...sudah pastinya akan risau akan keadaan anak mereka kan....

dorang boleh pulak pergi ketempat lain...ikut kawan la..buat aktiviti entah apa2 lagi...nak bunuh diri lah...sedangkan tugas utama mereka hanya perlu untuk menuntut ilmu di negara orang...

ehmmm...aku pun malas nak cakap...nie lah bila dah terlalu pandai...tue yang buat benda ntah apa2 tue...hu3

balik la ke pangkal jalan....

30,000 rakyat malaysia tinggal tamat tempoh di uk

wah...sentap gak aku bila baca isu nie....nie kes macam memang dah tak kenal negara sendiri....nak jadi warga uk kot...

suka ati korang la...mungkin kat UK tue boleh kumpul hartakan...tue yang duk kat sana sampai tamat tempoh tue...hu3

untuk memudahkan rakyat malaysia ini balik ke malaysia....UK memberikan insentif tiket penerbangan sehala percuma untuk menggalakkan rakyat Malaysia pulang dalam tempoh Julai hingga Disember ini.

ini di sebabkan pihak UK nak buat pembaharuan kat visa dorang kot...tue yang dorang suruh org2 malaysia nie balik...

baliklah ke tempat asalmu...sanak saudara sentiasa menanti...apatah lagi negara kita ni memerlukan orang2 yang berintelektual kan...hu3


p/s: inilah ragam dunia...
tak faham...hu3
senyum palsu pada dunia~


4 pengkritk ceritera duniaku:

MASITA MD SHAH said...

uk? ulu klang ke united kingdom??..hehe

patungcendana said...

hujan emas dinegeri orang, hujan batu di negeri sendiri...lebih baik negeri sendiri...bukan gitu ju...

myclassic said...

aha.. .
KErajaan Malaysia Duk Usir. PTI..
Tapi.. Rakyat dia... dah kena... Ops!BANG YOUR HEAD!

jumapx said...

to kak mas...
ulu kampung...hu3 united kingdom la kak mas..he3

to mdm mala...
betul3...(dgn nada upin n ipin) he3

to myclassic
hahahha...
tau xpe...
sibuk usir rakyat org...
rakyat sendiri bertaburan kat negara org...
aduhhh....hu3

Popular Posts

Popular Posts since May 2010