Tuesday, November 4, 2008

cerai???


assalamualaikum semua~

semoga hidup anda semua sentiasa di rahmatiNYA...dan hari ini lebih baik dari hari semalam.... pastinya ramai di antara kita terutamanya pelajar2 universiti pada saat dan ketika ini tengah berperang untuk menghadapi peperiksaan....semoga berjaya aku ucapkan...

maka di kesempatan ruang ini aku menulis entri ini..di saat ada ruang dan waktu yang senggang...he3 semuanya untuk bacaan anda semua yang sudi utk datang selalu ke blog alif bata duniaku ini...


cerai? apakah sebenarnya isi entri aku kali ini...umum semua sudah ketahui...isu tangkap khalwat seorang pelakon yang bernama NORMAN HAKIM...suami kepada ABBY ABADI...di mana norman di tangkap khalwat di pejabatnya bersam seorang pelakon baru yang di kenali sebagai memey...(tak pasal2 publisiti murahan hu3)

aku agak sedih melihat cerita mereka...walaupun kedua2 mereka adalah pelakon...tak sangka cerita kehidupan mereka pun seperti sebuah 'drama'...memang itulah kehidupan sebenarnya...ibarat ada sebuah skrip yang perlu untuk kita lalui dan hadapi dengan tabah...


isu perceraian mereka sebenarnya sudah kali ke dua berlaku termasuk yang terbaru ini...di mana sebelum ini juga mereka pernah bercerai sekejap dan kemudian rujuk kembali...hal itu di sebabkan kononnya wujud org ketiga yang menggangu hubungan mereka...

dan tentunya...hati mana yang takkan terguris dan terluka saat mengetahui suami sendiri di tangkap khalwat dengan wanita lain saat si isteri tengah menjaga anak di rumah yang baru lahir...sudah pastinya ianya menduga kesabaran seorang isteri...


dengan itu abby abadi tekad untuk menuntut cerai di mahkamah...tapi malangnya sebanyak 2 kali tuntutan beliau tidak diluluskan akibat dokumen2 penting yang tidak lengkap....



persoalan di sini...mengapa harus menjadikan perceraian sebagai satu jalan penyelesaian utama untuk kita menyelesaikan masalah ini? tidak adakah jalan yang sebaiknya untuk mereka menyelesaikan masalah ini... inilah masalahnya jika tiada kepercayaan antara satu sama lain di dalam hubungan yang boleh menyebabkan sesebuah hubungan itu retak...

walaupun aku bercakap bukan atas dasar pengalaman...namun kita bercakap atas dasar mata yang melihat setiap yang berlaku....
mengapa kita harus bertindak mengikut emosi...sedangkan kita mampu untuk menyelidiki apa sebenarnya yang berlaku di sebalik semuanya...mengapa manusia begitu cepat menghukum sesebuah kesalahan itu sedangkan kesahihan belum pasti di depan mata...

dunia pada hari bagi aku tersangat kejam...macam2 yang org lain buat yang boleh membuat hidup kita hancur...org2 yang dengki melihat kebahagiann seseorang pastinya akan sentiasa melakukan apa saja untuk melihat kita jatuh dan tersungkur...itulah manusia yang hidupnya tiada kehidupan yang betul2 bahagia...


bagi aku...aku tersangat bahagia melihat pasangan berdua ini...sebab mereka sangat sweet couple bagi aku...namun tak semua yang kita lihat di depan mata itu adalah menggambarkan apa yang di dalam hati mereka...kadang2 kita tengok seseorang itu gembira je 24 jam...tapi kita tak pernah cuba merasa apa yang tersirat di hati mereka...


inilah kehidupan...kita tak kan boleh untuk meramal apa yang bakal terjadi....apa sebenarnya yang berlaku...sebab itulah bila dalam keadaan begini...ALLAH memberi peluang kepada kita untuk memilih dan menyelesaikan sendiri...ke mana haluan dan kemahuan kita yang kita rasa terbaik...namun terkadang kita juga tersalah untuk memilih haluan dan tujuan kita...dan dari situ bermulalah episod kehidupan yang bakal mengajar kita...erti sebuah kehidupan...dan pastinya kekesalan pasti akan menghantui diri mengapa kita memilih itu dan ini...dan takdir pasti menjadi pesalah dalam situasi ini....sedangkan jalan kita...kita sendiri yang membuatnya....


cerai bagi aku bukanlah satu jalan penyelesaian terbaik dalam sesebuah hubungan yang di landa badai....masih banyak lagi jalan yang boleh untuk kita ambil....agar ianya terbaik untuk kita...kita ada agama yang mengajar kita untuk bersabar...sedangkan ALLAH sendiri membenci akan perceraian....maka ambil ia sebagai pegangan untuk kita menghadapi situasi ini....


ingat kembali permulaan antara kita dan pasangan kita....adakah kita memulakan dengan suatu yang tidak baik?...sudah pastinya kita memulakan sesuatu hubungan itu dengan kenangan2 terindah dalam hidup kita...jangan biarkan kenangan2 itu hanya terkubur begitu saja...ambil ia sebagai pedoman dan ingatan dalam hidup tatkala kita bermuram dan bersedih...pastinya akan lahir satu rasa kesejukan dalam diri kita...

yakinlah pada diri yang hidup ini ada jalan penyelesaian yang terbaik tanpa melakukan perceraian...bak kata pepatah carik2 bulu ayam akhirnya tercantum jua...(walaupun peribahasa ini tiada kaitan he3) sesungguhnya setiap masalah itu pasti akan ada jalan untuk kita lalui dan menemui destinasi yang kita cari....


buat pasangan ini....(macamlah dorang bc jek blog aku nie)...utamakan anak anda kerana itu adalah tanda cinta anda berdua...mereka memerlukan kasih dan sayang anda...anggaplah semua ini sebagai suatu dugaan daripadaNya...


mungkin aku tidak mengetahui cerita sebaliknya....kita hanya mampu untuk memberi pendapat dan pandangan sebagai hambaNYA yang lemah....


sekian nasihat dari "pakar cinta yang berangan"....


p/s: over jek aku tulis pasal benda nie hu3
kalah pakar2 kaunseling kat luar tue hahaha


5 pengkritk ceritera duniaku:

red_scarlet said...

tapi kn..
kalo I jd abby abadi,
I pon akn mintak cerai tanpa berfikir 2 kali..
heheh...
wat pe simpan buaye kat umah..
heheheheheheheh......=)

jumapx said...

wah..cerai jgn tak cerai he3
ala rileks la...
jgn mengikut emosi diri...
selidik dulu...
kita kena tenang dlm menghadapi dugaanNYA he3

MASITA MD SHAH said...

tp kan dlm kes ni norman nk kawin ngn memey..nmpk sgtla norman tu gatal..pastu plk statement pn cm plik2 jek norman tu..

mne ad perempuan y sanggup hidup bermadu...huhu..kesian abby..

jumapx said...

ntah la kak mas...
cerita dorang nie sgt complicated...
mungkin c norman tue gila nak beristeri dua kot...hu3

tapi kesian kat abby..dah la br lepas pantang...hu3

klu kak mas jd abby...kak mas mintak cerai gak ke? he3

MASITA MD SHAH said...

yup...
mst mau cerai pny..hehe

Popular Posts

Popular Posts since May 2010