Sunday, November 23, 2008

perkampungan orator~

assalamualaikum....
seperti yang aku beritahu dalam entri2 yg sebelum ini...
aku sekarang tengah gigih untuk berlatih debat...
bagi persediaan untuk ke royal debate yang mana akan di adakan di uiam,gombak...
pada 28nov-3 disember 2008...

pastinya tika dan saat ini juga...
semua universiti2 yg terlibat pasti gigih berlatih...
untuk memantapkan diri...
serta memahami dan menganalisa usul2 royal kali ini...
yang mana aku kira usul royal kali ini memerlukan pemahaman yg mendalam...
lagi2 usul yang berkaitan dengan isu semasa kini...hu3

ini adalah antara usul debat di raja 2008:

POLITIK
1) Pembangkang Di Malaysia Tidak Bijak
2) Kemenangan Obama Memberi Kita Satu Petunjuk
3) Rumah Putih Cuma Bertukar Warna
4) Kita Tidak Bersatu Dalam Isu Kepentingan Negara
5) Pengunduran Musharaf: Sinar Buat Pakistan
6) Demokrasi Malaysia: Retak Menanti Belah
7) Krisis Kehakiman Diada-adakan
8) Dunia Perlukan Kawalan Keselamatan Perairan Antarabangsa
9) Barisan Nasional Perlu Menjadi Satu Parti
10) Politik Berteraskan Kaum Masih Relevan
11) Politik Malaysia Mengancam Perpaduan
12) Debat Politik : Pemimpin Kita Belum Bersedia
13) Dunia Sudah Tidak Perlukan Kuasa Veto
14) Sidang Damai Annapolis Adalah Penamatnya
15) Politik Malaysia Sudah Stabil
16) Mahasiswa Malaysia Matang Berpolitik
17) Mengiktiraf Kemerdekaan Kosovo Adalah Tepat

EKONOMI
1) Kawalan Harga Barang Hanya Ilusi
2) Sistem Perbankan Islam Jawapan Kepada Krisis Kewangan Dunia
3) Kenaikan Gaji Jawapan Kepada Inflasi
4) Halangan Perdagangan Antarabangsa Wajar Dihapuskan
5) ASEAN Perlukan Matawang Sendiri
6) Pengurangan Subsidi Minyak Adalah Tidak Wajar
7) Pasaran Terbuka Berat Sebelah
8) Air Asia Punca MAS Lemas
9) Sistem Bretton Woods Perlu Diganti
10) Mahasiswa Kita Boros

SOSIAL
1) Masalah Perkauman: Salah Media
2) Demi Perpaduan: Kebebasan Media Perlu Dikawal
3) Perpaduan Kita Terus Kukuh
4) Bloggers: Duri Dalam Daging
5) Bahasa Melayu Penyatu Bangsa Malaysia
6) Setelah 51 Tahun, Bahasa Melayu Semakin Dilupakan
7) Pindaan AUKU: Mahasiswa Sudah Bersedia
8) AUKU: Menyebab Mahasiswa Lesu
9) Krisis Makanan Global: Kita Sudah Bersedia
10) Pendidikan Kita Bertaraf Dunia
11) Sukan Adalah Medium Perpaduan
12) Generasi Muda Kita Patriotik
13) Semangat Kesukarelaan Kian Pudar
14) Industri Hiburan Tidak Tentu Arah
15) Kerjasama Antarabangsa Mampu Menyelesaikan Masalah Alam Sekitar Dunia
16) Perubahan Iklim Dunia Tanggungjawab Negara Dunia Ketiga
17) Pemimpin Politik Tidak Wajar Menerajui Persatuan Sukan

HUMOR / PERIBAHASA
1) Hijau Perlu Kekal Hijau
2) Semut Sudah Setanding Gajah
3) Harapkan Pagar, Pagar Makan Padi
4) Kerana Marahkan Nyamuk, Kelambu Dibakar
5) Berambut Lebih Baik Daripada Botak
6) Pisang Sudah Berbuah Dua Kali


mencabar gak la tajuk2 usul dia walaupun ada separuh usul yang berulang dan lebih kurang dengan usul2 pertandingan debat alam sekitar,perpaduan,kepenggunaan dan kemerdekaan...

aku rasa aku memerlukan pembacaa yang banyak memandangkan aku sbg 1st speaker...sebab aku yg kena bt konsep...hu3 klu tak faham isu pun tak boleh gak kan...

dan hari nie genap seminggu pasukan ump menjalankan latihan untuk debat di raja...banyak juga improvement yg aku tengok dari segi pemahaman usul dan juga persembahan....god job utk semua...lagi2 utk junior...nasihat aku utk mereka...buatlah sekadar yg anda mampu...perjuangan dalam dunia debat anda baru bermula...banyak yang perlu di pelajari untuk menjadi 'dewa2' debat...he3

team utk royal aku kali ini sedikit berubah berbanding dulu....terkilan tue ada gak...terasa nak sangat amir or law masuk dalam team aku sekarang nie...sebab aku rasakan aku dan adam memerlukan mereka....dan pastinya peluang utk team aku pergi jauh lagi terbuka dgn adanya law or amir....itu sekadar pendapat aku...namun apa yang aku termampu? harapanku utk royal kali ini mungkin hanya tinggal kenangan...dan akan aku simpan utk royal yang akan datang pula...(wah tetiba sentimental pulak hahaha)

kini aku harus tumpukan dengan team aku skrg...kepercayaan pada mereka harus aku pupuk...tanpa kepercayaan pada team susah gak kan....hu3

owh ya semalam club orator buat AGM...
so ini senarai MT ORATOR utk sesi 08/09

presiden: kak mas
timb. presiden: sunil
s/u: suria
bendahari: abg fendy
bm: unit latihan-adam
unit R&D-nurzha
bi: unit latihan-winsson
unit R&D-marisa
ba:unit latihan dan R&D-talhah

TAHNIAH aku ucapkan...semoga dapat menjalankan tugas dgn baik...dan membawa debat ump ke punjak jaya...he3

apa2 pun...aku harapkan ada keajaiban pada royal kali ini....amin


p/s: gigig berlatih walaupun xsihat hu3
batuk pulak menyerang diri :(




click HERE to view my recent rank and do vote for me k!

3 pengkritk ceritera duniaku:

patungcendana said...

good luck!!!!

aliasyraf said...

jgn jemu berlatih!

Sengal Ubi said...

you guys can go far even without us. berat juga keputusan dibuat. tapi memikirkan kembali ayat tok guru malam itu, itulah penghasilannya. macamlah kau tak kenal aku yang ego meninggi ibarat gunung.

i'll come to support you guys. biar tak dapat berdebat bersama, tetapi masih bersama.

sentimental tak ayat aku?

Popular Posts

Popular Posts since May 2010