Wednesday, February 18, 2009

DEBAT NC 2009: FINAL

Assalamualaikum..& salam sejahtera...
semoga hidup kita hari ini lebih baik daripada semalam...amin

sambungan edisi DEBAT NC 2009...

maka...dengan keadaan tergesa-gesa aku terus menaiki basikal pergi ke astaka. sampai jek kat astaka team UMUM 2 tak de lagi....ehmmm...penat jek aku tergesa2 td...hu3

dlm beberapa minit..kelibat helmi pun muncul...then aku terus ckp dgn dia utk undi sape kerajaan pembangkang...part nie sebenarnya antara yg aku tak suka...bila helmi baling duit syiling...team UMUM 2 kerajaan dan KEBUDAYAAN pembangkang...aku terima dgn hati terbuka...tapi helmi kata time dia baling tue something wrong...so dia nak baling balik...aku pun tak kesah...ikut suka hati dia la...bila balingan ke-2 tue...kerajaan berpihak kepada team KEBUDAYAAN...maka aku pun terima je lah...sebab kitorg dah prepare pun part kerajaan...so tak yah la nak tergesa2 buat konsep segala...he3

lepas tue aku terus pergi ke ONE STOP CENTRE untuk discuss dgn team aku yang lain. bila dekat pukul 9 tue kitorg pun pergi ke astaka semula...lagipun debate BI dah habis. so dalam 9 lbh mcm tue. VIP pun datang. rasa gemuruh tue tak de tapi rasa cuak orang faham ke apa yang aku cakap tue yang tgh bermain dalam fikiran.

bila naik pentas tue, satu je yang bermain di fikiran aku, cubalah pentas final ini adalah pentas final debat2 anjuran MADUM. owh ini mungkin skdar angan2 aku agaknya. tinggi menggunung. tak mengapalah, at least tak dapat naik pentas final debat2 madum naik pentas final debat nc pun kira dah ok dah. belum ada rezeki agaknya.

maka
perdebatan pun bermula.
respon aku.
aku rasa lepas aku berdebat selaku PM tue,
mcm laju semacam jek aku bercakap td,
lepas tue aku sedar yang konsep yang tak patutnya aku terangkan dgn pjg aku terangkan sedangkan perkara yg penting aku tinggalkan, sebenarnya aku memang tak nak ckp pasal UMP tue siap dah potong dah. tapi entah mengapa gatal gak mulut aku cakap pasal UMP tue...hu3 sengal betul.
so apa lagi mcm peluru berpandu nk serang palestin la aku bercakap...khua3

dan bila ketua pembangkang bangun..suria
maka dalam hati aku
habisla dia attack giler2 nie...
tapi apa yang aku sangkakan meleset
suria mcm smthing wrong mlm tue
tapi yang paling aku suka serangan suria ialah
dia bidas analogi yg aku bagi
aku apa lagi
bila dah tau analogi tue tak masuk akal
aku pun cuba lah cover2 balik...hu3

aku pun malas nak komen org lain
sebab aku sedar aku pun sangat laha malam tue..hu3
aku sangat kecewa dgn performens sndri...
tapi nak buat mcm benda dah jadi
secara jujurnya semua pendebat malam tue bagi aku 'ting tong'
aku pun tau nape...

malam tue jugak aku buat persembahan..
tarian zapin ghalit yg di ajar oleh bdk2 UPM...he3
aku suka gila zapin nie sebenarnya...
seronok bila tgk balik video yg kitorg rakam...

so lepas persembahan dpd kebudayaan...
maka keputusan pun di umumkan...

untuk debate BI...
UMUM 1 yg menang

untuk debat BM

pendebat keseluruhan : yusry (sah2 la kan dia ranking 1, aku no.3 jek)

pendebat terbaik : mhd.jumain mapplati ( aku lah..he3)

dengan usul UMP PERLUKAN PERUBAHAN...
dewan menerima usul dengan...

juri : 9-2
margin: 3.222

KEBUDAYAAN menang...
alhamdulillah...
tak sangka gak dapat pendebat terbaik malam tue...
sentap yg teramat walaupun laju...
tapi dalam hati aku...
semua nie nasib jek...
kitorg menang pun sebab kedua2 laha...

awal2 tue actually happy gak la
sebab berjaya bagi KEBUDAYAAN menang...
tapi bila terfikir untuk di 'laha' ALUMNI PENUKIR ILMU..
aku terus down...
sebab aku tahu confirm kena giler2 punya...
bila balik rumah nanti...
terus aku down giler time tue...
ntah la...

betul kata orang...
kejayaan tak semestinya membawa kita kegembiraan...
bila kejayaan itu tak memberi kita kepuasan dan maruah...

walauapapun yang terjadi
semuanya sudah tersurat...
apa yang penting aku cuba untuk membaiki diri yang sememangnya lambat untuk meng'improve'kan diri...

terima kasih untuk yusry,tito & Q...
yang sudi utk satu team dalam KEBUDAYAAN...

terima kasih untuk YUSRY walaupun sudah lama tidak berdebat tapi tetap meletopz...karat pun karat la...tapi tetap dpt crown...memang orator kehilangan pendebat yang bagus, bagi yusry seorang pendebat yang bila berdebat habis ko kena caras...he3 terima kasih sekali lagi coz sudi berdebat....orator merindukan anda...

terima kasih juga untuk tito sebab gigih nak berdebat...akhirnya setelah sekian lama menjadi ahli lelap orator...akhirnya berjaya juga untuk berdebat...bak kata orang tiada yang mustahil...

terima kasih yang tidak terhingga buat Q...terima kasih kerana sudi menyahut cabaran aku untuk berdebat...untuk pengetahuan korang semua...Q sebenarnya dah tak nak berdebat, namun di sebabkan aku ajak dia masuk debat NC maka dia pun gigih untuk datang latihan debat, sehinggakan pergi ke debat ASTAR walaupun kalah dengan teruknya...tak pe...permulaan yang pahit tak semestinya akan berakhir dengan pahit...semua kejayaan pad amalam itu adalah atas usaha gigih ko...at least ianya terbayar...tahniah juga kerana berjaya menahan presure bila satu team dgn aku n yusry...aku harap ko tak ambil kesah pun bila kena 'marah' dengan kitorg...he3 semoga dapat meneruskan debat pada masa akan datang...

terima kasih juga untuk roomet aku iaitu daoz selaku wakil MT kebudayaan yang gigih menjadi pengiring kitorg kesana sini...he3 serta kerabat2 kebudayaan yang sudi hadir untuk menyokong terutamanya kerabat senandika...anda semua memang sweet sangat...he3

terima kasih juga untuk abg khairy & adam yang banyak memberi idea dan nasihat.

terima kasih juga untuk alumni debat UMP yang sudi datang walaupun busy. nasihat anda akan ku simpan sampai bila2...cuma mengaplikasikannya yang sentiasa lupa...hu3 semoga terus sentiasa memberi tunjuk ajar...maaf jika ada terkasar bahasa sepanjang debat NC 2009...saya sayang anda semua...

dan tahniah untuk semua pendebat DEBAT NC 2009 yang sudi menyahut cabaran terutamanya team PERKASA yang tetap gigih...semoga korang akan meneruskan untuk berdebat k...

dan terakhir...terima kasih untuk semua AJK DEBAT NC 2009 yang bertungkus lumus untuk menjayakan program ini...semoga usaha anda semua ini akan mendapat pahala dariNYA...amin

jumpa lagi DEBAT NC 2010...

sekian..
salam sayang dari ALIF BA TA DUNIAKU...


ALIF BA TA: gambar2 akan di upload pada satu entri khas...he3

4 pengkritk ceritera duniaku:

azwan bamadhaj said...

maaf kalau kata2 abang malam itu agak kasar dan pedas untuk ditelan..

percayalah.. tiada niat untuk melukakan hati, cuma pandangan peribadi jujur tentang apa yang berlaku...

keraa abang tahu dan yakin bahawa kalian semua lebih baik dari MALAM ITU.....

Anonymous said...

1. adat manusia terlupa dan juga gemuruh bila berada di depan org ramai..tp igt juga,sebagai seorg manusia,wajib untuk kita memperbaiki kesilapan dulu dan tidak terlupa buat berkali2

2. tak pernah ada syarat untuk kita menghalalkan segala kritikan org terutama kritikan org yg tua dr kita.tapi pujangga pernah berkata bahawa org lama lebih mkn garam dlu dr kita..mungkin dlu2 susah nak cari gula..motif?...

3. adat hati dan perasaan akan terluka apabila d tegur namun jgnlah biarkan luka itu berdarah kerana ia akan membawa padah..duri dalam daging la kaedahnye..so, cepat2 rawat luka itu semoga perjalanan dapat d truskan...

-jamil-

MASITA MD SHAH said...

kenapa alumni penukir ilmu ye??
huhuhu

nk bgtau jwpn tuk statement no 2 jamil...
jwpn ny ialah masin tu xsedap..
so org dlu2 dh tempuh keadaan y xsedap..huhu

jumapx said...

to abg wan...
tq abg wan...sy faham...persembahan mlm tue tak spatutnya kitorg lakukan...mlm tue bukannya terasa dgn kritikan abg wan...tapi malu & sedih dgn diri sendiri..hu3

to jamil...
wah..buat pertama kalinya komen blog sy stelah skian lama hanya mmbaca...baru tau cr nak komen ke he3
tq atas komen itu... :)

to kak mas...
owh...sory...teringat zaman penukir ilmu...katanya...he3

sharp bidasan kak mas utk jamil...ha3

Popular Posts

Popular Posts since May 2010