Tuesday, March 31, 2009

bergelap...



Assalamualaikum & salam sejahtera...
semoga hari ini lebih baik daripada semalam...

seperti yang semua sedia maklum...
sesi bergelap selama 1 jam pada hari sabtu yang lepas sudah pun berlalu...

aku antara orang malaysia yang menyambut baik kempen ini...
tak percaya ini buktinya...he3







gigh tito makan dalam gelap...he3
tapi bes gak...terimbau zaman2 kat kg bila blackout kan...

bdk2 ump terutamnya kat KK2 nie pun duk gigih padamkan lampu...ada gak la 2 3 rumah yang tak de kesedaran sivik dorg...hu3 nama je bdk engineering...

ramai di antara kita menafikan keberkesanan kempen nie...ada yang kata kenapa tak tutup aircond ke? peti sejuk ke? or benda2 lain yg lbh banyak menggunakan eltrik...persoalannya sekrg...aku rasa byk2 benda yg menggunakan eltrik nie...lampu adalah yg terdekat dgn kita...dan semua org di dunia ini ada menggunakan lampu berasaskan eltrik....

dan kalau nak lihat keberkesanannya....nah ini di afakta dpd TNB sendiri...


"Tenaga Nasional Bhd (TNB) menerima kenyataan bahawa kempen "Earth Hour" bertujuan baik walaupun penggunaan tenaga elektrik jatuh sebanyak 550 megawatt (mw), bersamaan dengan 14 juta mentol kalimantang berkuasa 40 watt setiap satu. "

kenyataan ini menunjukkan bahawa permintaan penggunaan tenaga eltrik ketika masa sejam itu kurang sebanyak 550 MW....dan kemudian permintaan meningkat selepas 9.30pm...

maknanya rakyat malaysia ada juga yang menyambut baik kempen murni ini....walaupun ada yang cuba memburukkan kononya mesti time inilah ada org2 yang cuba mengambil kesempatan untuk membuat perkara2 yg tidak baik...boleh tak berfikiran positif sikit???

nie antara beberapa negara yg menyambut baik kempen nie...








alif ba ta: aku terimbau zaman2 kat kg dulu....bila time blackout nie...time nie la...sume cite2 keluar....tambah mengeratkan ikatan kekelurgaan aku...skrg duk kat semenanjung nie...mmg susah la nak blackout kan...he3 zaman dah berubah...

4 pengkritk ceritera duniaku:

penjenayah.merah.jambu. said...

ceh..konon semangatlah tu..
org pun tutup jugaklah,walaupun takut gelap,gila punya statik,1 jam duduk tak gerak2 sebab dah gelap,takut nak buat ape2..hahahaha

jumapx said...

he3
mesti la semangat...
demi bumi yang terchenta...he3

nasib baik hari nie ump xde eltrik siang je kan...

klau dia buat mlm nie xde eltrik...confirm ko tak bergerak n statik jek...hahaha

penjenayah.merah.jambu. said...

ceh..diam2..jgn bgtao org tnb tu,dorg tu cam tao2 je aku takut gelap..
hahahaha

apa yang penting?
kerjasama.bukan2!!yg penting karen masih ade lg smpai skang aku tgh epi bertenet..muahahahha

jumapx said...

dah...
ko jgn risau...
aq dah call TNB td...
nape eltrik masih ada sampai skrg...
dorg kata mlm nnt br dorg bg blackout kediaman...hahahaha

supaya sume student leh tido nyenyak mlm nie...


lalalala~

Popular Posts

Popular Posts since May 2010