Friday, March 20, 2009

penuhnya bus...

Assalamualaikum & salam sejahtera...
salam jumaat yang mulia...
semoga hari ini lebih baik dari semalam...amin...

kali nie...
nak bawa korang kepada satu situasi...

yang aku sentiasa alami...
apabila berada di bumi KUALA LUMPUR...

bandar yang banyak mengajar aku melalui pemerhatian setiap pelosok bumi KL ni... bermacam-macam ragam...
yang boleh mengajar aku erti kehidupan....

perkara yang paling aku tak suka dan tak gemar ialah...
apabila aku nak menaiki bus...

kat KL nie...

macam2 jenis bus...
dari bus tata hinggalah bus rapid KL...
tapi semenjak adanya RAPID KL nie...
orang awam lebih suka naik RAPID KL...
sebab bayar sekali jek...
tempatan RM1

utama RM2....

kan jimat tue...



alkisahnya...

bila time petang2 nak balik...

bus rapid KL nie mesti penuh....
penuh giler...

sampai berdiri...hu3

aku tak kesah kalau penuh dengan orang malaysia gak...

tapi nie ha...

penuh dengan warga asing...

ambik ko...

pelbagai 'minyak wangi' yang dapat aku hidu....

sabor je la...

itu tak pe lagi...
yang aku tention bila nak naik bus tue..

berebut nak naik bus...
dia bawa pulak budaya dia kat negara dorang...

berebut2...
pastue sanggup berdiri dan berhimpit2 dalam bus tue...

ya allah...
mcm sardin dah jadinya...
ko tak pitam...hu3

yang paling aku tak boleh terima...

orang2 warga asing nie...

time orang2 duk berebut nak naik bus..

time tue la dorg pg menyeluk barang2 orang...

bukan nak menuduh orang warga asing jek...

tapi org malaysia pun sama gak...

ada satu hari tue,...
time aku bawa pak cik aku duk cuti2 msia katanya kat KL...
berebut2 nak naik bus nie...
tetiba bila dah naik bus tue..

pak cik aku sedar yang camera dia dah hilang...

then sorang mamat nie pulak wallet dia hilang...

ehmmm...nasib badan...

sah2 la penyeluk saku yang berjaya mencurinya...

aku rasalah...
pihak kerajaan kena tambah lagi bilangan bus awam nie...

terutamanya RAPID KL...
konon je setiap 15 minit...
harammm....

aku tunggu bus rapid KL (tempatan la)...
kadang2 nak sampai 2 jam...

sabar je la...


tue br bus....
belum lagi perkhidmatan lain...hu3




alif ba ta: padahal pak lah dah turun dah tgk perkhidmatan awam nie...tapi tetap tak de perubahan...hu3


3 pengkritk ceritera duniaku:

AHMADSUFI6177 said...

alah.. paklah turun jer.. bukan buat apa... dia suruh tambah, org atasan tambah ker???

tiket rapid boleh jual balik, kat org la.. jual 50sen jer... hihi..

Mr Final said...

Ya btul~... sistem pengangkutan awam kite x efisyen, kate jer sistem tp x sistematik pon..

Tapi Rapaid KL lebih elok dr bas2 yg laen tuh laa die up skit, khasnye pemikiran sivik dikalangan pemandu bas... walaupun.. kurang bersopan juga slalunyer..

Sebnarnyer pemilihan bas rapid tuh mcm slh jer susunan placement, yang sepatutnyer dah tau dr dlu org naik bes berhimpit besarkan laa lagi ruang.. huhu.. kan lagi elok time bli bas dlu bli yg double decker nyer.. kan rmi lagi sumbat dlm tuh.. huuhu

jumapx said...

to ahmad sufi...
tue la masalah birokrasi...susah nak ckp...hu3

amboi..nie buat keje xhalal nie...hahaha

to mr.final...
tau xpe..kadang2 tue benci giler adab2 pemandu yg ntah pa pe...hu3

entah la...tido agaknya mereka2 nie...xtau nak tgk masalah2 rakyat...hu3

pasrah jek..

senyum kambing pada dunia...

Popular Posts

Popular Posts since May 2010