Wednesday, March 4, 2009

Slumdog Millionaire: kemiskinan mengajar erti kehidupan

Assalamualaikum & salam sejahtera...
semoga hari-hari kita di rahmati dan bahagia di samping insan tersayang...

petang semalam...
aku sempat tengok cite slumdog millionaire
bersama organik kat blk dia...

seperti semua sedia maklum
filem ini telah mencapai kejayaan yang cukup cemerlang
walaupun hanya menggunakan 54 juta dolar utk menghasilkan filem ini
(budget filem rendah kat hollywood)
namun mereka berjaya merangkul 8 anugerah semasa anugerah OSCAR...
gempak memang gempak...

walaupun filem ini di kecam oleh sesetengah rakyat india
yang aku rasa tidak memahami apa sebenarnya mesej filem ini
kerana bagi aku
jalan cerita dan segala aspek teknikal sgt bagus...
lain dari filem2 bolywood yang bercorak cintan cintun....hu3

respon aku untuk filem ini:

"sebuah filem yang sangat hebat dengan jalan cerita yang di garap dengan cukup bagus membuat sesiapa yang memahami mesej yang ingin di sampaikan akan terus melekat ke dalam hati....inilah yang di katakan kemiskinan tidak semestinya meninggalkan kita tentang apa dunia sebenarnya...kemiskinan juga mampu mengajar kita apa erti kehidupan...tak semestinya kebodohan pada mereka yang tidak mempunyai pendidikan namun sejauh mana kita mengambil dan belajar daripada kehidupan sudah cukup membuat kita menjadi somebody malahan lebih cemerlang berbanding mereka yang belajar tinggi....bak kata pepatah di mana ada kemahuan di situ ada jalan...."



jika mr.final suka scene ini...aku juga sama..sebab ianya betul2 mengimbau zaman kecil aku ketika kampung.....aku juga bukan di besarkan dalam suasana yang mewah...aku di besarkan dari keluarga yang biasa...orang kampung la katakan (bak kata che am he3) dan apa yang paling penting...aku pernah dalam situasi budak ini...duduk dalam tandas seperti ini...tapi tak de lah sebijik mcm tandas tu kan...hahahaha

di sebabkan blog mr.final juga aku terus download lagu tema filem ini...yang aku rasa sangat menarik dan mendalan maksudnya...aku apa lagi terus beri pada DIA....he3

Jai Ho
Pussycat Dolls
(Oscar 81st [2009] Winner for Best Song & Best Score - A.R. Rahman)
(Theme for Slumdog Millionaire)

I got (I got) shivers (shivers),
When you touch my face,
I'll make you hot,
Get what you got,
I'll make you wanna say (Jai Ho)

I got (I got) fever (fever),
Running like a fire,
For you I will go all the way,
I wanna take you higher (Jai Ho)

I keep it steady uh-steady,
That's how I do it.
This beat is heavy, so heavy,
You gonna feel it.

You are the reason that I breathe,
You are the reason that I still believe,
You are my destiny,
Jai Oh! Oh-oh-oh-oh!

No there is nothing that can stop us,
Nothing can ever come between us,
So come and dance with me,
Jai Ho! (oohh)

Catch me, catch me, catch me, c'mon, catch me,
I want you now,
I know you can save me, you can save me,
I need you now.

I am yours forever, yes, forever,
I will follow,
Anywhere in anyway,
Never gonna let go.

Escape (escape) away (away),
I'll take you to a place,
This fantasy of you and me,
I'll never lose my chance. (Jai Ho)

Yeaahhhh

I can (I can) feel you (feel you),
Rushing through my veins,
There's an ocean in my heart,
I will never be the same. (Jai Ho)

Just keep it burnin', yeah baby,
Just keep it comin',
You're gonna find out baby,
I'm one in a million.

You are the reason that I breathe,
You are the reason that I still believe,
You are my destiny,
Jai Oh! Oh-oh-oh-oh!

No there is nothing that can stop us,
Nothing can ever come between us,
So come and dance with me,
Jai Ho! (oohh)

Catch me, catch me, catch me, c'mon, catch me,
I want you now,
I know you can save me, you can save me,
I need you now.

I am yours forever, yes, forever,
I will follow,
Anywhere in anyway,
Never gonna let go.

I need you,
Gonna make it,
I'm ready,
So take it!

You are the reason that I breathe,
You are the reason that I still believe,
You are my destiny,
Jai Oh! Oh-oh-oh-oh!

No there is nothing that can stop us,
Nothing can ever come between us,
So come and dance with me,
Jai Ho! (oohh)

Jai Ho!

Baila baila!

Jai Ho!



alif ba ta: bilalah malaysia mampu buat filem seperti ini...hu3 tq to adam salam sbb bg cite nie kat aq...he3


7 pengkritk ceritera duniaku:

Mr Final said...

ehem...ehem.. sape Mr Final tuh yer.. mcm nak kenal je dgn die...

Ruzzaida said...

betul la jumain..
cite ni mmg best..
lain drpd cite2 bollywood lain yg temanya cintan cintun tu..
akak ingat cite tamil mse mula2 tgk.. huhu..
mmg hebat bile Jamal berjaya menjawab sume soalan dgn hanya berpandukan pengalaman hidup dia je..
bile tgk cerita ni, rasenye kita mmg perlu bersyukur dgn ape yg kita ade skrg..

p/s : yup.. credits to penyumbang cerita.. bro adam.. he2

addyaholix said...

aku selalu lewat tonton yang bagus-bagus.
dvd dah ada. cuma masanya belum ada.

patungcendana said...

re:...betul tu ju...jom kita bergembira...sg lembing???

jumapx said...

to mr.final...
sape ek?
xkenal ke...
mmg la xknal sbb dia kuat propa...he3

to kak ida
btol3...hidup nie kita perlu bersyukur dgn apa yang ada...pasti ada hikmahnya...
owh...adam kiranya penyebar cite nie kat ump la...he3

to addyholix
kamu harus mencuri masa sebentar utk cerita ini...

to patung cendana...
hehehe...boleh tak tempat lain mdm...hehehe..

tp sy nak pergi skali lagi...ke sg.lembing...

Raja Azrul said...

jumain..nanti abang nak filem tu...

bila time abang mai ump..ingat tahu!! memang berhajat nak tgk filem tu sangat2

jumapx said...

to abg raja...
ok jek...
tapi bila la abg raja nak g ump kan...he3

Popular Posts

Popular Posts since May 2010