Thursday, April 16, 2009

aku seorang jurutera?


wajah seorang bakal jurutera terpaksa...ha3


Assalamualaikum & salam sejahtera...
semoga hari anda lebih baik daripada semalam...amin...



pasti ramai di antara kita terutamnya pelajar2 IPT tgh busy untuk menghadapi peperiksaan yang bakal menjelma dan akan tiba hanya beberapa hari saja lagi...

seperti biasa...aku juga tidak terkecuali....kerana aku seorang student...ya...aku seorang student IPTA...hu3 sekejap saja masa berlalu...ingatan berada di sekolah masih segar dalam ingatan aku..rupa2nya aku berada di fasa terkahir dalam pelajaran aku (meskipun aku tahu belajar itu sepanjang hayat)...kerana selepas ini aku akan melalui fasa sebagai seorang pekerja...hu3

tahun depan aku dah masuk tahun 3...dan sehingga sekarang aku rasa entah apa yang aku sudah pelajari...inilah masalahnya jika kita belajar sesuatu yang tidak kita sukai...bahananya diri kita yang merana...lagi2 insan2 yg seperti aku...belajar mengenai engineering yang tidak pernah terlintas dalam fikiran untuk pelajari bidang ini...hu3 aku ingat aku seorang saja yang merungut belajar dalam bidang nie...rupanya aku ada juga kawan sama batch dgn aku yang merungut kerana terpaksa belajar bidang civil engineering nie...(kan cekodok pisang & gracyiena)..walaupun orang kata civil engineering nie lagi senang berbanding bidang2 engineering yang lain...tapi orang kata kalau tak minat tue..memang susah la...hu3 sekarang nie pun aku belajar kerana parents aku yang memberi harapan tinggi terhadap aku...

skarang nie kat UMP tgh study week...aku mcm biasa la..sehingga ke hari khamis nie pun...aku masih boleh membuang masa dgn blogging...tak mula lagi study sedangkan minggu depan paper first aku hari isnin....hu3 slumber jek...tak pe paper isnin traffic engineering....boleh la jugak paper tue nanti...harap2 leh jawab....tapi yg ku cuaknya ialah paper esoknya iaitu eng.economic yg merepek...benci btol subject nie...pasrah je aku...ehmmm...kena study nie subject nie skrg jugak...

tapi kan...bila aku fikir balik...sebenarnya bukannya aku tak boleh belajar bidang nie...cuma kadang2 aku nie sengaja je memalaskan diri aku...kakak aku selalu nasihatkan aku..supaya semangat belajar...tapi aku selalu lupa...entahlah...mungkin aku terlalu kecewa kot sebab tak dapat belajar bidang yang aku minat...or bidang yang memang ngam dengan hati aku...terkdang tue...aku rasa mcm menyiksa diri je belajar pasal engineering nie...

statement yang paling aku tak leh blah kawan sekelas aku bagi kan...bila dorang kata "pe ke lembab nya ko nie jumain"...lepas tue aku apa lagi bagi statement balik..."aku bukannya nak jadi engineer pun..." terus member aku tue senyap...hu3 aku tahu dia bergurau dgn aku...aku pun bknnya nak amik hati pun...tapi bila aku tengok kawan2 aku nie yg pandai2...jeles gak dalam hati...tapi nak buat mcm mn kan...minat tue tak de...dan sehingga skrg aku tak pernah nak putus asa utk menaikkan minat aku terhadap bidang nie...walaupun semangat tue datang sekejap je...at least ada la juga kan...hu3

so...baru2 nie aku kena buat project building supervision 2...jadi kitorang kena cari project mana2 construction...so group aku pun pilih construction site kat depan UMP...project tue nak buat kedai pejabat...tapi UMP akan sewa utk di jadikan KEDIAMAN KE 4 UMP...so contractor tue pun dah ubah suai jadi kediaman dah pun...tapi memang tak bes la kalau kitorang kena pindah sana...hu3 tak bes pun...kat KK2 nie lagi heaven...harap2 junior yg pergi sana...untuk pengetahuan budak UMP...bilik kat kk4 tue besar..so sah2 la mungkin ada 6 or 8 org dlm satu bilik...ko nak? sah2 la tak nak kan...hu3 tapi itu just pemerhatian aku...sebab bilik dia memang besar...tak kan la dia nak letak 4 org je kan...bapak selesa....

aku dengan aizat pun pergi la construction site tue...aku yg ajak aizat..sebab part aku dalam projek tue kena buat FINISHING...time awal2 tue dia tak buat lagi part finishing tue..so selagi ada masa sebelum hantar project nie keseokannya (waktu study week ok...sabar je membusy kan kitorg tiem study week hu3)...aku dgn aizat pun pergi site construction tue utk tangkap gambar apa2 yg patut...dan kitorg sgt bertuah sebab org yg bawa kitorg round tempat tue adalah bekas student UMP gak..kiranya senior aku lah...nama dia abg fakhruddin...abang nie mmg suporting giler...byk gak la dia bagi nasihat dan tips....dia keje kat situ sbg project engineer...

tapi kan...aku tengok suasana kerja kat site tue mmg tak sesuai dgn aku....tak dapat nak bayangkan bila aku betul2 jadi engineer nanti....hu3 korang pun tau la kan sape yg ada kat construction site...mat indonnya,mat bangla...myanmar...dan sewaktu dgnnya...lepas tue kerja dgn org2 yg ptgkan diri sendiri dan wang tak ckp lagi...mesti aku boleh jadi giler...khua3

abang tue kata...yang penting minat...betul gak..minat boleh mengatasi segalanya...betul x?

ehmmm...lepas balik daripada site construction tue..tetiba je semangat tue datang balik...rasa semangat tue nak belajar melonjak2...he3 (yerla tue..tapi tetap membazirkan masa dgn blog...he3)

sebab aku selalu nasihatkan diri sendiri...apa yang di takdirkan ke atas kita tue sebenarnya itulah yg terbaik untuk kita...dan ALLAH tak kan tururnkan sesuatu kepada kita jika kita tak mampu utk menghadapinya....

so kat bawah nie la sedikit gambar...




ada rupa2 engineer x? he3
berlatar belakangkan bakal KK4...


aku dgn abg fakhruddin...ko tgk betapa setianya dgn UMP...
still guna jaket fakulti lagi...he3


nie la mamat bernama aizat yg byk berjasa kat aku...
tq aizat coz sudi jadi 'driver' aku ke kuliah...he3



ok la semua...aku rasa sudah masanya aku pergi study...lagi pun aku tak siapkan lagi assgmnet THEORY OF STRUCTURE yang lecture aku suru bt...5% tue.....hu3

til d end...
alif ba ta...






alif ba ta: biarkan masa menentukan aku menjadi apa? apa yg penting aku menjadi someone yang berguna pada family dan insan yang aku sayang....he3

12 pengkritk ceritera duniaku:

patungcendana said...

hehehe...jom dengar lagu 'entah'...boleh hilangkan stress...lari!!!!!!

materialgalz said...

jumaiinn.. btul x korg bdk2 civil g tolong jpj wat speedtrap erk?? hehe... ade saman aku..siap ko..

jumapx said...

to patung cendana...
saje je kan...hu3

to materialgalz...
a'ah...tp tue bt lab je la...he3

penjenayah.merah.jambu. said...

lorh..ko pun tak suke ke civil weyh?
geng la kite..
aku BENCI tahap babun..
dpt twaran masuk sini melalak macam orang mati laki..
hahahaha..
aku rindu sgt ngan bio weyh..huwaaaa...
susahlah nk bagi suka esp subjek kire2 ni..jangan kate lembab,basah lencun tak boleh serap ko tao..
haih..tapi ko tak suke2 pun,bertahan gak kat sini,kire terer la tu..
ade hikmah jadik engineer ni..agaknya tuhan tahu malaysia ni tak cukup engineer kot.. :P

p/s:cepat2lah korang pindah g duduk depan sne tu,.padan muke..ahahaha

miSs_DeERaz said...

pjgnye entry!! hehehe..
chaiyukk! suke ke x.. kena suke gak..
btw.. klu kenal bdk gamelan nama mas(bio).. tolog kim salam ya!! :D

jumapx said...

to P.M.J...
la ko pun sama gak ke...ish sibok jek...hu3

sama la kita..kat matriks aku amik bio...hu3 rindu giler nak blajar bio....sabor je a kena blajar kira2 nie...kadang2 boleh nak jadi giler d buatnya...

hahaha...mmg la aq bertahan...tapi pointer aq jgn ckp la...teruk giler....hu3

mungkin kot...kan msia nie kekurangan engineer skrg...wlpun IPTA yg menawarkan engineering nie blambak la jugak...tetap tak cukup2...sebab pe? sbb ada org mcm kt yg bila kuar nanti tak jd engineer pun...ha3


p/s: harap2 kk4 tue utk bdk junior...he3

jumapx said...

to mis deeraz...

bkn mmg sebelum nie pjg gak ke? he3
ehmmm...nanti aku sampaikan salam ko tue ek...he3

Otit said...

:)
banyak benda di dalam dunia ini kita terpaksa telan walaupun pahit.
apapun apa yang kamu hadapi pada hari ini,nescaya,
kalau kamu tidak mengalah kepada setiap dugaan,
kamu akan menjadi Jumain yang disegani dan menjadi idola setiap orang-orang muda.

successful people,
they don't fly to the top.
they climb to it.

utk penjenayah merah jambu,
orang tua cakap..
x elok benci.
nanti jadi sayang..
hahaha..jaga2.

law said...

haha,jumain..xyah nk harap la ye..bdak junior nnt semua akn dok kt kk2 dri blok B ke blok N...
dh decide dlm meeting pn..wakaka
bersiap sedia la ye dduk tmpt yg bagaikn tmpt menumpang org.. :)

jumapx said...

to tito...
ku telan apa saja...he3

tito fly to the bottom jje boleh x?
hahahaha


to law...
bencinya....tak nak2....hu3

inas said...

semoga sukses! sukses! sukses!


p/s: sesaja jln2 tgk2 blog..

jumapx said...

to inas...
tq...so much...

slmat berjalan2...he3

Popular Posts

Popular Posts since May 2010