Sunday, April 12, 2009

PPSMI di mansuhkan???!!

Assalamualaikum & salam sejahtera...
semoga hari ini lebih baik daripada semalam...amin



MENTERI PELAJARAN MALAYSIA

Tan Sri Muhyiddin Yassin



+

TIMBALAN MENTERI PELAJARAN


Dr Mohd Puad Zarkashi



dengar cerita...mereka2 ini adalah salah seorang yang menyuruh agar PPSMI di kaji semula....
aku dengar cerita la...aku tak tahu la ianya fitnah ataupun sekadar cerita2 palsu sahaja...aku bukannya bergosip walaupun aku suka bergosip...lalalala~

jika benar apa yang di kata...
harap-harap...
akan adalah perubahan yang akan berlaku,...
akan ada sinar cahaya untuk mereka yang memperjuangkan bahasa ibunda tercinta...
setidak2nya...
tak sia2 'memenatkan' diri berhimpun di jalanan...
demi bahasa ibunda tercinta...
demi masa depan anak bangsa...

dan
tan sri muhyiddin harus mengambil tindakan segera...
keatas PPSMI ini...
aku rasa...
tak perlu kaji sampai bertahun2 PPSMI ini...
tengok je samada ianya berkesan ataupun tidak...
jika nak teruskan untuk beberapa tahun...
cakap awal2...
jangan buat 'delay' keputusan PPSMI ini...
kerana ianya penting...
untuk ANAK BANGSA kita...

jangan ambil mudah perkara ILMU...
jangan kerana mengejar sesuatu yang tak pasti lagi dapat...
tengok2...yang di kendong pula berciciran...
akhirnya...
beranak pinak lah ANAk2 BANGSA kebodohan...
'merempit' mencari kehidupan..
pada bumi tumpah darah tercinta...

apa yang pasti...
jika benar najib akan menjadikan TUN DR.M sbg penasihat dia...
maknanya...
sudah pasti...
PPSMI akan tetap di teruskan...
sudah tentulah Tun M akan menasihatkan beliau agar tidak memansuhkan PPSMI nie...
meskipun bukan di bawah kementerian beliau...
tetapi Najib adalah PM...
jika kerajaan Najib di bayangi Tun M...
maka sudah pasti apabila beliau kata YA...
maka YA la jawabnya....
tiada bantahan...!

dan apa yang memelikkan aku...
mengapa najib meletakkan kementerian Pelajaran
di bawah Tan sri muhyiddin...
alangkah baiknya...
jika beliau memilih mereka2
yang lebih layak dan berpendidikan tinggi..
bukan merendahkan Muhyiddin..
tapi itu lebih molek org kata...
memandangkan situasi pendidikan di Malaysia yang agak 'genting' ketika ini...
tapi jika anda semua perasan...
kesemua mereka2 yg pernah menjadi PM...
kesemua mereka pernah menjaga kementerian pelajaran ini...
so...
mungkin ini juga salah satu sebab mengapa Muhyiddin di pilih menjadi menteri pelajaran...
sepertinya kementerian ini yang 'mengajar' utk jadi PM...
agaknya...
tapi melihat kepada kelulusan Tan Sri Muhyiddin...
boleh tahan gak..
Lulusan Sarjana Muda Ekonomi dan Pengajian Melayu UM...
yang menariknya...kelulusan pengajian melayu tue...
sepertinya aku yakin apa yang beliau harus lakukan...
terhadap PPSMI ini...
jika benar beliau mengaplikasikan apa yang beliau pernah belajar...

ehmmm...
apapun...
sama-samalah kita berdoa...
agar PPSMI ini akan ada jalan penyelesaiannya...
agar semua pihak selesa dan bersetuju dengan apa jua keputusan yang akan mendatang...




alif ba ta: PPSMI harus di kaji dengan mengambil kira semua pihak...bukan hanya sekadar pemikiran dan wawasan seseorang semata2...ini tentang ANAK BANGSA...dan bukan semua mentaliti ANAK BANGSA sama..itu yang harus kita fikirkan...

13 pengkritk ceritera duniaku:

Mimi Hamdan said...

tbe2 rase nak bersuara... percaya atau tidak kalau ppsmi nie dimansuhkan... akan bodoh la anak melayu... kenapa??? ckp enggeris gagap... keje... ssh dpt n akan d monopoli oleh kaum cina...
n sgt x stuju bila ada manusia2 yg nak samakan kononnya bahasa malaysia akan pupus seperti jawi...pk pk kan lah... kita ada subjek2 lain yang d ajar dlm bahasa ibunda nie... so ia takkan hilang....
pecaye la bnyk benefit blaja sains dan math dlm bi... jgn kerana obseskan bahasa ibunda sehingga lupa akan kesan jangka masa panjang... jagan membunuh anak bangsa sendiri kerana obseskan bahasa....

Anonymous said...

hello there..I have already read all the stuff in your blog..and it seems all rubbish and bullshit for me n my frenz especially mahazalim and ETeMS..actually u know nothing what were actually Tun Mahathir was done to his race and country and what is the objective of ETeMs..U did'nt get used of this situation because u were only University student who only criticized government fault..You must thanks to Government who provide you the best education since primary school until you are in the university right now..And dont forget u did'nt pay much to all of the benefit u get,althought you can said that your parent also pay the tax.Better don't wrote nonsense because it's show ur stupidity while some people are watching your writing..

jumapx said...

to mimi hamdan...
apa yg anda ckp ada betulnya...
aku tidak menyokong mana2...
cuma kadang2...apa yang kita tulis...tidak sampai kepada pembaca...seertinya kita menyokong dan kadang2 sepertinya kita membangkang...

walhal...aku tidak pernah utk berada di mana2 pihak...aku hanya berkata apa yang aku rasa...itu saja...


to anonymous...
hello there...tq coz sudi datang di blog sy...tidak perlu untuk aku berbahasa inggeris...itu yg pertama...

jika anda ingin mengomen kepada mana2 blog selepas ini adalah lebih baik anda menyelitka nama/blog/email anda...agar saya tahu anda siapa...

tidak perlu utk takut...kerana setiap org ada pandangan mereka masing2...

kedua...
tidak perlu utk menghina saya dengan mengatakan entri sy nie seperti memperbodohkan diri sendiri...

tak kisah la org nak ckp pe...sbb ini blog aku...samada aku membodohkan diri sendiri ataupun tidak...terpulanglah...sebab siapa anda utk menghukum apa yang aku tulis memperbodohkan diri sendiri...anda bukan tuhan!

memang sy pelajar universiti yang cuba utk mengenal dunia...tapi saya tidak pernah mengatakan seseorang itu bodoh ataupun menghina seseorang itu bodoh...berbanding anda yang mengkritik tak tentu pasal...

anda siapa?menteri atau PM?

tolonglah jadi orang yang berbudi bahasa..inilah bila terkurang ajar mengenai budi bahasa...agungkan bangsa lain...

F.Y.I...
aku sangat menyanjung kepimpinan Tun DR.M...

dan aku tahu...apa yang tun dr.m buat utk PPSMI adalah suatu yang baik...masalahnya pelaksanaan itu yang tidak betul dan perlu utk di kaji semula...

tq sbb sudi membaca entri yang 'bodoh' n 'nonsense' nie...

sedar ataupun tidak...anda lagi 'bodoh' kerana membaca entri yang 'bodoh' n 'nonsense' ini...


salam perkenalan~

penjenayah.merah.jambu. said...

errr..
semua blogger akan berdepan dengan situasi ni..
bersabar ok,pengalaman..cheers!

jumapx said...

to P.M.J...
ini pengalaman pertama aku wei...
sentap kejap bila ada manusia yang 'baik hati' mengkritik hasil tulisan aku...

sabor je la...
xpe la..
mungkin dia terlalu taksub agaknya...
mungkin Tun dr.M tue begitu suci di mata beliau...

aku yang menyanjung tun dr.m tak mcm tue...hu3

bukan semua manusia fikir tue betul...sama juga dgn Tun DR.M...

Tak semua yang beliau cadangkan mendatangkan kebaikan...hu3

aku yang pasrah...

mentaliti1 said...

Tak perlu membenci sesiapa, Dr Mahathir ke...lihatlah ini semua daripada sudut politik.

PPSMI dilaksanakan kerana Mahathir nak duga sedang mana rakyat setia dengan bahasanya.

Bangkitkah rakyat perjuangkan bahasanya atau bersetuju ala pak angguk tanpa bantah apa-apa.

Dan sudah tentu isu ini perlu ditangani dengan ilmu yang mantap dan bukan sekadar rasa-rasa dan agak-agak.

Mimi Hamdan said...

uiks... siapa Anonymous yang kurang diajar itu?? huh.. sungguh kurang adabnya.... masuk tidak dijemput... keluar tidak dihalau... dayus lagik bg komen x sertakan nama....

to jumapx
yaeh i can see... ko x sebelahkan mane2... ppsmi mmg bnyk kelemahan... antaranya... cikgu ssh nak mengajar.. tp untuk memansuhkan ppsmi nie... sya sgt x stuju.. hehehe.... ini untuk kebaikan anak bangsa...

pasal Anonymous...... ko wat dek je ngan org gtu.... huh... rubbish n bullshit konon... who ask u to read it??? jumapx ke yg suruh??? tolong la sedar diri sket kalau nak mengkirit blog org....this is blogging we can wrote anything we want to.... it's our voice what we have in our mind... what we think...

u the one who said diz blog 'bullshit'... please watch ur mouth.... think before u said it.... n remember as malaysian we have our right to say anything...

p/s: same je perangai Anonymous nie ngan perangai manusia yg gune name 'kimak' lam blog ku... huh masuk dah la x dijemput...

Anonymous said...

salam,
sronok apbila dgr mngenai ppsmi, y isunya hngt di negara kite..
pd pndpt diri ini krg pngtahuan, bnyk sbnrny prlu dikaji o krjaan sndiri.. Jika dilhat pd 1st side, sgt2 bgus sbnrny kan ppsmi ni..blh kite improvekn bhs inggeris, blh tnjukkn pd dunia luar y ngra kite nie x ketinggln dn sbgainya..

dri segi pelaksanaan shrusnya lebih mntp..jika dfkirkn di kwsn pedlmn, bgaimna studnt nk ssuaikan diri ng pmbljran y lbih advance jika xde ckgu y btul2 blh didik dorg..n sgt2 kesian, lgi ktinggaln dorg...

sgt2 byk y perlu difkirkn tuk kbaikan rkyat n negara...
Jadi slmt bnyk2 brfikir...=)

Ap2 pun, jgn gaduh2 psl isu ni..lgi musnhlah khdupn kite akn dtg k...=) Wallahua'lam...

budak_ORGANIK said...

juma...aku rasa..bende2 cmni ko kene letak stand..

xleh sangat jadi org atas pagar ni..orang atas pagar ni biasanya mereka2 yang kompius...

utk jadikan entry ko lagi meltop pop!pop!pop! ko kene pilih sokong yang mne..n bagi justifikasi sebab isu ni isu berat lagi sensetip dan menyentapkan..

budak_ORGANIK said...

tada...sambungan komen aku..hahha

pasal PPSMI..

aku setuju je if bi and math diajar dlm bahasa inggeris..

senang citer la..

biar kita merangkak sekarang esok lusa mampu berdiri

jangan hari ni kita merangkak..esok lusa tulat..kita terus merangkak..

sekian...tetiba rjin mengomen kanzzz

jumapx said...

to organik...
aku bukan confius mcm ko kaedahnya...
opppss...sory...

klu ko slalu bc blog aq...
ko akan tau stand aku apa sebenarnya mengenai PPSMI nie...hu3

wahyudi my said...

ha ha ha..baru perasan entri nih.. haih..! aku terlepas..dem!

ha ha ha

tapi best la baca komen2 ni.. cuma yg annynamous tu bubuh la nama kalau betul2 mau bersuara..

cheers pal!

jumapx said...

to wahyu...
tue la ko lambat...hu3
aku tunggu jugak ko komen...
tp ndak jugak ada...

ko busy study ka skrg nie?
exam mu bila jugak?

Popular Posts

Popular Posts since May 2010