Wednesday, April 15, 2009

SUARA...


sesungguhnya suara itu tak bisa diredam
mulut bisa dibungkam
namun siapa mampu menghentikan nyanyian bimbang
dan pertanyaan-pertanyaan dari lidah jiwaku

suara-suara itu tak bisa dipenjarakan
di sana bersemayam kemerdekaan
apabila engkau memaksa diam
aku siapkan untukmu: pemberontakan!

sesungguhnya suara itu bukan perampok
yang ingin merayah hartamu
ia ingin bicara
mengapa kau kokang senjata
dan gemetar ketika suara-suara itu
menuntut keadilan?

sesungguhnya suara itu akan menjadi kata
ialah yang mengajari aku bertanya
dan pada akhirnya tidak bisa tidak
engkau harus menjawabnya
apabila engkau tetap bertahan
aku akan memburumu seperti kutukan


by

Wiji Thukul




alif ba ta: terima kasih buat wahyudimy yang memperkenalkan aku pencipta sajak ini meski aku tidak bertemu dengannya...tapi apa yang paling penting aku menemui sajak beliau...indah..buat aku terpukau...sajak ini aku tujukan buat pencinta 'demokrasi'...terutama sekali blogger2 di luar sana...teruslah bersuara...jika itu mahumu....siapa kata kata2 tidak setajam pisau...ia mampu buat kau jatuh tersungkur...awas....!!!

3 pengkritk ceritera duniaku:

wahyudi my said...

wiji thukul satu2nya penyair yg dengan lantang menyuarakan perlawanan terhadap kediktatoran rejim orde baru.

penjenayah.merah.jambu. said...

kata2 mmpu buat manusia jtuh cinta..
hehe.
ops,cam takde kne ngenalah pulakkan..ampun :P

jumapx said...

to wahyu...
yeah...mmg btol...
sajak2 beliau sgt berani...!


to P.M.J...
he3 btol tue..
kata2 mampu membuat hati seseorang itu 'cair' he3

kamu ok P.M.J...
approve la aq kat frendster...
aq br add kamu...he3

Popular Posts

Popular Posts since May 2010