Friday, May 22, 2009

JEJAK WARISAN '09 - ADAT PERPATIH

Assalamualaikum & salam sejahtera...
semoga hari ini lebih baik daripada semalam...amin

entri nie sebenarnya entri lama...cuma aku tetap nak update jugak...tapi aku malas nak cerita banyak...so tgk gambar je la ek...he3

kalau maoh boleh upload gambar byk2...aku pun tak nak kalah...hahaha

so...tgk la gambar2 yg ada dan aktiviti yang kitorang buat kat sana utk menjejaki jejak warisan katanya...menyingkap adat perpatih...entah di singkap ke tak...he3

waktu mula2 sampai di rumah telapak...


majlis ada menyambut dato setia muda
kalau tak silap aku...
orang kampung buat betul2 adat nie
semata2 ak tunjuk kat kitorang...




sesi bergambar ala2 di pagi raya....he3


adik beradik angkat....
daoz sbg along
amir sbg angah..
aku sbg adik plg comel...ha3


lepas beradat2 perpatih segala...
yang aku sendiri un tak faham...
sesi makan sambil mengumpat...hahaha


gambar kat bwh nie..
menjejak warisan kat ISTANA SRI MENANTI...
aku naik sampai atas..
dulu time pergi tak dpt naik..
kali aku berjaya menjejak kaki ke atas...he3




sesi dialog mengenai adat perpatih...
ambik ko...
aku tertido mendengarnya...he3


sesi pemulangan anak angkat...
gambar tengah tue gambar family angkat aku...
terima kasih daun keladi
coz sudi menumpangkan dan melayan kitorang dgn makanan
yang sedap2...he3


sesi meninggalkan rumah telapak tue...he3
nak ke aktiviti2 terkakhir...



menjejak warisan di muzium rembau...
kat replika istana RAJA MELEWAR...
tapak mmg tapak asal la..
cuma istana je di buat balik tp stil dgn reke bentuk yg sama...



apa lagi...sesi posing2 maut la...he3



nampak tak batu yg panjang ala2 kubur tue...
tue adalah utk menguji sape2 yg bakal menjadi yang di pertuan N.9...
kena baring kat atas batu tue berbantalkan...
daun2 gatal...apa ntah nama dia...lupa dah...he3



lepas dari muzium rembau tu...
kitorang g lunch kat satu kedai nie...
sbb dato' undang luak rembau belanja kitorang he3.


lepas makan...
terus ke rumah dato' undang luak rembau...
then terus ke destinasi terkahir...
tempat buat cristal...
menarik jugak bt cristal nie kan...
dulu tgk kat tv jek...
skrg tgk live katanya...he3


dan dengan itu maka berakhirlah destinasi menjejak warisan 2009 nie...menyingkap adat perpatih katanya...tapi entah la...sampai ke tak objective dia...he3

harap2...tahun depan jejak warisan akan lebih happening dpd jejak warisan kali nie...thank you utk orang2 kampung kat sri menanti tue...dengan layanan yg sangat baik...semoga jumpa lagi di lain waktu k...

til d end...




p/s: nasib baiklah DIA bukan org N.9 he3 kalau tak byk adat yg aku kena pelajari..hu3

8 pengkritk ceritera duniaku:

Sengal Ubi said...

tetap gigih nak hupdate...

nak meriah jejak warisan tahun dpn kene 2nggu ko jd presiden la jumain...

jumapx said...

to sengal ubi...
haruslah gigih wlpun dah berkurun punya entri...he3

ala...bkn ko ke yg nak jadi presiden? he3

i olz tak layak la pulak...

penjenayah.merah.jambu. said...

adik paling comel?
MUSTAHIL.
haha..

adat pepatih ni unik gile,tp kdg2 aku rasa cm menakotkan..

jumapx said...

tp P.M.J...
ala jeles la tue :p

a'ah..mmg unik n menakutkan...he3

p/s: aku rindu sama kamu...

nota.kematian said...

juma,

mula mula tepuk tepuk tangan kerana mampu menyental tandas menjadi sekurang kurangnya sebersih itulah, (guna tangan kan?)

aiyo... apsal lah pengotor sangat.


eh, nanti blehlah jadi maid kat umah akk,
di bawah skim,
erm...
pembantu rumah lepasan ijazah (PRLI)

ok?

MissNera said...

salam..
lama x menyinggah sini... :D


salam ziarah ye...

mr ridhi said...

bgus2..byk gmbr ak..
haha..ak nk gmbr ak sem dpn..
rndu omak eden..

jumapx said...

to nota kematian...
terima kasih kerana mmberikan tepukan itu...he3

haruslah menyental guna tangan kan...hu3

owh...boleh jek...tapi satu hari bayaran dia rm1000...nak? he3


to mis nera...
wslam...hye mis nera...salam ziarah jugak... :)


to mr ridhi...
poyo jek...kebetulan jek gambar ko byk...he3

Popular Posts

Popular Posts since May 2010