Friday, July 31, 2009

salam jumaat yang mulia....

Assalamualaikum & salam sejahtera....
semoga hari ini lebih baik daripada semalam...amin


di pagi jumaat yang mulia nie...sama-samalah kita merenung akan keindahannya pagi penghulu segala hari...menginsafi kekhilafan diri dalam melalui hari-hari dunia fana ini...terlalu jauh sudah perjalanan....bila akan kita betul-betul kembali pada pencipta yang MAHA ESA....

di hari yang mulia ini juga...semua pelajar UMP bercuti di sebabkan cuti di berikan 'sempena merayakan' virus H1N1 yang semakin menular di kalangan pelajar UMP...maka hari ini pelajar-pelajar UMP bersorak gembira kerana di berikan cuti pada hari jumaat yang mulia ini....( seronok gak dalam hati...sbb dapat berehat hari nie...lagipun batuk aku tak baik lagi...hu3)

dan ini adalah pengumuman yang di keluarkan oleh pihak pentadbiran berkenaan cuti yang di berikan pada jumaat nie...



Announcement
Category Academic
Title PENANGGUHAN AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN (31 JULAI 2009)
Message

Dengan persetujuan Timbalan naib Cabselor (Akademik & Antarabangsa), DUKACITA dimaklumkan bahawa semua aktiviti Pengajaran & Pembelajaran (perkuliahan, makmal, ujian, latihan dan yang berkaitan) adalah DITANGGUHKAN.

Penangguhan ini dibuat sebagai langkah awal terhadap aktiviti pemeriksaan dan kawalan jangkitan demam selsema di kalangan pelajar/staf. Penangguhan ini hanya berkuatkuasa pada hari ini sahaja (Jumaat/31Julai 2009). Aktiviti Pengaaran & Pembelajaran akan berjalan seperti biasa mulai Isnin (3 Ogos 2009) atau sehingga pemakluman baru dibuat oleh pihak Universiti.

Segala kesulitan amat dikesali. Terima kasih.

URL http://
Posted by ZAINUDDIN BIN MAT HUSIN



aku suka ayat yang aku highlight.....'sehingga pemakluman baru di buat oleh pihak Universiti'....ayat ni menunjukkan yang akan ada keputusan utk memberi cuti lagi pada masa akn dtg....ehmmm...adakah cuti seminggu akan berlaku? apa2 pun aku harap pihak universiti mengambil tindakan yang sewajarnya di dalam menangani isu H1N1 nie...

aku?

tak tahu lagi nak pergi ke klinik cek balik kesihatan aku yang masih tak baik2 lagi dari minggu lepas...skrg nie fasa batuk2....aku pun tak fhm kenapa tak baik2 lagi...sedangkan tiap2 ari aku makan ubat batuk....hu3

semoga batuk ini cepat 'hilang' dari diri ini...sbb aku xnak di kuarantin....!

sekian....






alig ba ta: pakai mask ketika berada di luar....AWAS!....H1N1 semakin menular...

Thursday, July 30, 2009

tutup universiti....



Assalamualaikum & salam sejahtera...
semoga hari ini lebih baik daripada semalam...amin



hari demi hari...isu penularan virus H1N1 semakin berleluasa...menyebabkan ramai di kalangan kita terlalu bimbang akan isu ini...

di malaysia sudah mencatatkan 4 kematian....dan beribu lagi kes yang masih dalam kuarantin....

satu demi satu premis pendidikan di tutup...dari sekolah rendah ke sekolah menengah....dari kem PLKN ke institut perguruan....sehinggalah ke universiti tempatan....

cepat je virus H1N1 nie menular kan....sangat menakutkan....dan inilah tanda2 akhir zaman....pelbagai penyakit menimpa manusia pada akhir2 ni...menyebabkan kadang2 kita terfikir....apakah punca semua ini berlaku tanpa pernah kita inginkan kehadirannya...

sehingga minggu ini je...2 lagi IPTA di tutup...iaitu UUM & UPM....dan aku yakin...bilangan penutupan terhadap tempat2 pengajian pastinya akan meningkat hari demi hari...

maka timbul persoalan...adakah dengan penutupan premis ini menjadi satu jalan penyelesaian yang mana virus H1N1 ini tidak akan menular dgn lebih banyak? dengan memberi cuti selama 1 minggu dan membenarkan pelajar2 balik ke rumah....boleh mengurangkan virus H1N1 ini menular? aku rasakan tidak...

kerana bagi aku...jika tindakan cuti seminggu ini di beri kepada pelajar2....bukankah ianya akan menyebabkan penularan H1N1 ini akan lebih menular....apabila pelajar2 yang pulang ke rumah nanti...dan siapa yakin apabila pelajar2 ini pulang kembali ke universiti...virus H1N1 ini tidak akan menular di kalangan pelajar....?

memang tidak di nafikan...tindakan memberi cuti sbg 1 jalan agar pelajar2 yang di syaki H1N1 tidak akan menyebarkan kepada pelajar2 lain...tapi harus di ingat...bukankah lagi bahaya jika kita membenarkan pelajar2 ini kembali ke rumah masing2....apabila mereka kembali ke universiti...siapa tahu mereka yang sediakala sihat itu...membawa virus H1N1 pula ke dalam universiti akibat di jangkiti di kawasan2 umum ataupun di rumah sendiri....bukanakah ianya menyusahkan pihak universiti sendiri....

lagi satu....jika cuti seminggu di berikan kpd pelajar...ianya akan menggangu sistem pembelajaran sendiri....dan lepas nie...sah2 la cuti semester di awalkan....bagi aku...aku tak nak cuti sem di awalkan...apatah lagi cuti mid sem UMP di lambatkan sedikit iaitu di kumpulkan ketika cuti raya....giler pe nak tukar cuti mid sem nie...sbb dah ramai pelajar2 sabah n srwk beli tiket balik kampung awal...kesian kat mereka...hu3

tapi kalau nak bagi cuti utk seminggu tanpa tarik cuti mid sem...aku setuju gak...he3 dan yang paling kelakar ialah...apabila universiti2 yang beri pelajar cuti nie....staf2 universiti tetap bekerja seperti biasa....bukannya apa...macamlah staf2 nie kebal daripada di jangkiti virus H1N1? kalau nak beri cuti seminggu...staff juga harus turut di beri cuti...bagi aku...ianya tindakan yang wajar...kerana kalau kita biarkan staff terus bekerja...takut2 staf2 yang ada pulak yang sesama mereka di jangkiti virus...kan baik mereka juga di beri cuti utk kuarantin kat rumah supaya tidak di jangkiti H1N1 gak....so adil...

dengar2 cite...UMP pun nak ambil langkah tutup universiti sebab dah ada kes pelajar yang di syaki H1N1...dan di saat aku taip blog nie...felo2 UMP tgh duk cari bdk2 yang telah di syaki H1N1...siap nama aku pun dorang ambil...lepas tue dorang suruh aku pergi ke klinik malam nie jugak....aku apa lagi bagi alasan yang aku dah pun bt screening H1N1 kat UTP...time aku pergi debat alam sekitar tu...bukannya apa...aku malas nak pg klinik malam2 nie...sah2 la ramai org kat klinik kan skrg...hu3

tapi actually aku cuak gak...sbb batuk aku ni xbaik2 lagi...hu3 nantilah esok ke aku pergi klinik cek balik...

apa yang ptg...aku harap UMP tak kan ambil tindakan utk tutup U...bukannya tak nak cuti...tapi adalah lebih baik...pelajar2 yang di syaki tue...kuarantin je kat dlm UMP or bw ke hospital terdekat...kan senang...kalau mcm tue...

tapi kalau cuti tanpa anjak cuti mid sem...aku ok jek...he3

ok lah...
sampai sini jek...
byk keje nak kena buat....hu3

salam...
alif ba ta...





alif ba ta: harap2...isu H1N1 nie berkahir cepat...hu3 aku tak nak di jangkiti virus H1N1 nie...

Wednesday, July 29, 2009

jangan nakal...




Jangan Nakal - Alif



Semua tahu kamu cantik
Semua tahu kau menarik
Kau bidadari terhebat
Membuat cintaku makin kuat
Kadangkala ku cemburu buta
Saat ramai mata terpesona
Terlebih saat ku mahu pergi
Di saat itu kau ada di sini

Chorus

Please please please
Kamu jangan nakal
Ku pergi sebentar
Bukan untuk curang
Please please please
Kamu jangan nakal
Nanti aku datang
Bawa yang kau pesan
Diriku untukmu
Semua tahu kau milikku
Semua tahu ku cintamu
Ada pun yang memandangku
Betapa beruntungnya aku
Kadangkala ku cemburu buta
Saat ramai mata terpesona
Terlebih saat ku mahu pergi
Di saat itu kau ada di sini

Ulang Chorus

Bukan aku terlalu
Mengawal sikapmu
Ku hanya terlalu
Terlalu sayangi kamu
Ampunkan aku terlebih-lebih
Jagakan kamu
Ku cintamu
Kau cintaku

Ulang Chorus 3X

Diriku untukmu
Diriku untukmu








aku suka giler lagu nie...comel sgt....so mari kita sama2 nyanyi dan dgr lagu nie...he3

gigih aku cari lagu nie...dpt je terus jadi lagu blog....so utk yg slalu bc blog aku...maka korg tpaksa la mendengar lagu nie tiap2 kali bk blog aku...sindrom lagu blog dah kembali...ha3






Gratisan Musik




alif ba ta: sehingga skrg aku xdpt download lg lagu nie (sbb kat U nie byk sgt benda nak kn blok hu3)...penat aku cari...sape yg ada boleh bg aku k...:)

selesai perjuangan...

Assalamualaikum & salam sejahtera...
semoga hidup kita sihat2 hendaknya....amin


alhamdulillah....
perjuangan yang aku nanti sudah pun selesai...walaupun dalam keadaan yang serba tak sehat...tapi aku bersyukur semuanya sudah berakhir...

meskipun apa yang di harapkan masih tidak mencapai kejayaan...namun inilah di namakan kehidupan...tak semua yang kita usahakan dengan bersungguh-sungguh akan menjadi kenyataan seperti apa yang kita impikan...

mungkin rezeki untuk kali ini di tangguhkan lagi agaknya...ataupun belum tiba masanya kejayaan berada di genggaman....sebagai manusia biasa...apa yang perlu ialah bersyukur dengan apa yang sudah tersurat....mungkin ini satu ujian utk terus berusaha dan berusaha...

tersungkur kali ini bukan bermakna harus terus berputus asa...kerana kita sebenarnya masih boleh terus berlari dan terus berlari...mengejar impian yang masih lagi belum menjadi nyata....mungkin itu rezeki mereka...dan bukan lagi rezeki kita...

usah pernah penat untuk berusaha....dan juga percaya pada rezeki anugerah tuhan...kerana setiap yang berlaku itu ada hikmahNYA...biarlah aku terus berusaha dan berharap pada rezeki....kerana apa yang penting...aku percaya...semuanya terletak pada DIA....MAHA MENGETAHUI segalanya....haruskah kita pertikaikan segala apa yang berlaku...?

perjuangan kali ini banyak mengajar aku...apa ertinya usaha yang berterusan...dan terlalu banyak yang aku perlu lakukan ke atas diri sendiri...untuk menjadi yang terbaik pada masa akan datang...bagi aku...untuk menjadi terbaik bukan suatu perkara yang mudah...malah ianya perlukan pengorbanan....pengorbanan yang tiada henti...

dan....dalam hidup ini...jangan pernah kita menyalahkan....yang lemah menjadi punca segalanya...kerana kadang2...kita perlu juga menilai diri sendiri...adakah kita sudah cukup baik untuk membaiki yang lemah itu...kerana hidup ini sebenarnya...saling melengkapi antara satu sama lain....itu mungkin kunci ke atas satu kejayaan....

dan...dalam hidup ini juga...kita mesti percaya....andai takdir bukan seperti apa yang kita impi...jangan pernah terus kecewa atas apa yang berlaku....kerana yang sudah itu...mungkin episod pengajaran...untuk kita singkap...agar ianya tidak berulang dan membuat kita berduka....

apa yang penting ialah....hidup harus di teruskan....ini perjuangan berpasukan...bukan perjuangan individu....kerana andai satu tersungkur.....yang lain tidak akan mampu untuk berjalan jauh kehadapan....percayalah...kejayaan itu tidak akan ke mana...andai ianya sudah tersurat menjadi milik kita....

biarlah...perjuangan yang sudah itu...menjadi kenangan...untuk kita perbaiki diri pada masa depan....



sekian...
alif ba ta







alif ba ta: dugaan itu tidak pernah sunyi...untuk insan bergelar MANUSIA....

Thursday, July 23, 2009

tenSion...........!

TenSion....!

punyalah semangat nak berjuang...

tiba2 demam melanda diri...

dah ok...

cuma sakit tekak...

ilmu tak cukup lagi...

tetiba tak de semangat nak berjuang...

pudar...

arghhh...

kenapa saat2 akhir nie byk benda terjadi....




tenSionnnnnyyyyaaaa....&*%$#$#@....








alif ba ta: terus berselawat tenangkan hati....katanya...!

Monday, July 20, 2009

demam...


DIA demam...
risau...

sekarang...


DIA sihat...

aku pula yang demam...





adakah ini 'sharing is caring' ?







alif ba ta: sekarang ni musim demam...maka jagalah kesihatan anda semua....lepas balik dari bengkel pemantapan debat...badan aku panas...terus telan panadol activefast....hu3

Sunday, July 19, 2009

TAHNIAH: APM & SHOUTAWARDS 2009


SHOUT! AWARDS


1. ROCKSTAR AWARD
- Bunkface - winner
- Butterfingers
- Estranged
- Hujan
- Meet Uncle Hussain
- Pop Shuvit

2. POWER VOCAL AWARD
- Ayu
- Dato’ Siti Nurhaliza
- Dina - Jaclyn Victor - winner!
- Lan (Meet Uncle Hussain)
- Syarul Reza (Love Me Butch)

3. BREAK OUT AWARD
- Bunkface - winner!
- Hujan
- Joe Flizzow
- Malique
- Meet Uncle Hussain
- Pesawat

4. FRESH TV SERIES AWARD
- Field Trip! USA
- Frontpage
- Ghost - winner!
- Kekasihku Seru
- Sindarela

5. FAVOURITE TV PROGRAM
- Destinasi Bajet (Season 2)
- Field Trip! USA - winner!
- Homegrown (Season 3)
- Majalah 3
- One In A Million (Season 2)

6. COOLEST RADIO ANNOUNCER
- Fara Fauzana
- Hunny Madu
- JJ - winner!
- Phat Fabes
- Rudy

7. STYLO AWARD
- Dynas Mokhtar - winner!
- Faizal Tahir
- Marion Caunter
- Maya Karin
- Sazzy Falak

8. HOT GUY AWARD
- Faizal Tahir
- winner!
- Jonathan Putra
- Tony Eusoff
- Zahiril Adzim
- Zizan Nin

9. POPSTAR AWARD
- Aizat
- Couple
- Dato' Siti Nurhaliza
- Jaclyn Victor
- Nikki
- Stacy
- winner!

10. FLAVA AWARD
- Ahli Fiqir
- Caprice
- Jin Hackman
- Joe Flizzow
- winner!
- Malique
- Phlowtron

11. BEST ONSCREEN CHEMISTRY AWARD
- Cheryl Samad and Naz - (Ghost)
- Syafinaz Selamat and Paul Moss – (One In A Million Season 2)
- Vanidah Imran and Adflin Shauki - (Sepi)
- Zahiril Adzim/Liyana Jasmay – (Kami)
- Upin and Ipin - (Upin dan Ipin TV Series)
- winner!
12. FAVOURITE TV HOST
- Daphne Iking (The Breakfast Show)
- Marion Caunter (One In A Million Season 2)
- Naz (The Breakfast Show)
- winner!
- Qushairi (Qi) (Destinasi Bajet Season 2)
- Qushairi (Qi) (Field Trip! USA)

13. HOT CHICK AWARD
- Andrea Fonseka
- Daphne Iking
- Fazura
- Marion Caunter
- winner!
- Marsha

14. BREAKTHROUGH FILM AWARD
- Budak Kelantan @ Kelantan Boys
- Kala Malam Bulan Mengambang
- Kami
- winner!
- Los Dan Faun
- Sepi

15. FAVOURITE RADIO SHOW
- Fly FM Must Have Music (Hunny Madu)
- Fly FM Night Flight (Basil and Hafiz)
- Fly FM Pagi Show (Ben, Nadia and Phat Fabes)
- winner!
- Hot FM AM Show (Fara Fauzana and Faizal Ismail)
- Indie X (Smek and Mat)

16. ULTIMATE SHOUT! AWARDS - Bunkface
- winner!


alif ba ta: tahniah buat BUNKFACE sbb menang besar utk anugerah shoutawards bt kali pertama nie...

APM 2009




Berikut adalah senarai pemenang bagi setiap kategori:

1) Persembahan Vokal Terbaik Dalam Lagu (Artis Baru Lelaki)- Aizat (Hanya Kau Yang Mampu)

2) Persembahan Vokal Terbaik Dalam Lagu (Artis Baru Wanita)- Ayu (Hanya Di Mercu

3) Persembahan Vokal Terbaik Dalam Lagu (Duo/ Kumpulan Baru Terbaik)-Kotak (Masih Cinta)

4) Kolaborasi Terbaik Dalam Lagu- Lagu Be Te oleh artis, Dewiq feat Ipank, penulis lagu: Pay & Yudi, dan penulis lirik: Dewiq

5) Artis Lelaki Terbaik- Afgan (Confession No. 1)

6) Artis Wanita Terbaik- Bunga Citra Lestari (Tentang Kamu )

7) Duo/ Kumpulan Terbaik- Yovie & Nuno (The Special One)

8) Lagu Terbaik- Laskar Pelangi (Album: OST Laskar Pelangi, artis: Nidji, penggubah lagu: Nidji dan penulis lirik: Giring)

9) Album Terbaik- Confession No. 1 oleh artis, Afgan dan produser: Tessy DJ & Fajar PJ Maringka

10) Artis Singapura Paling Popular (berdasarkan SMS)- Taufik Batisah

11) Artis Malaysia Paling Popular Anugerah Kosmo! (berdasarkan SMS)- Datuk Siti Nurhaliza

12) Artis Indonesia Paling Popular (berdasarkan SMS)- Yovie & Nuno

13) Artis Serantau Paling Popular (berdasarkan SMS)- Datuk Siti Nurhaliza

14) Lagu Paling Popular (Singapura) (berdasarkan SMS)- Impianku (Didicazli)

15) Lagu Paling Popular (Malaysia) (berdasarkan jumlah muat turun)- Hanya Kau Yang Mampu (Aizat)

16) Lagu Paling Popular (Indonesia) (berdasarkan jumlah muat turun)- Kul Cinta (Slank)

17) Anugerah Cinta Planet Muzik- Dik Doank

18) Anugerah Khas Planet Muzik- Band Gigi




alif ba ta: tahniah utk dato' ct sbb kekal menjadi artis paling popular di nusantara utk kali ke-9...

Wednesday, July 15, 2009

pengorbanan...

Assalamualaikum & salam sejahtera...
semoga hari ini lebih baik daripada semalam...amin


dalam kehidupan ini....kadang2 kita perlu untuk berkorban pada sesuatu yang kita impikan...agar apa yang kita mahu menjadi realiti...

adalah amat bodoh bagi mereka yang mengimpikan sesuatu tetapi hanya berharap pada takdir dan rezeki tanpa sedikit atau secalit usaha berupa pengorbanan...

hidup ini sebenarnya adil...bagi mereka yang bersyukur....pengorbanan sebenarnya membawa kita ke jalan yang kita impikan...namun jangan pernah untuk berputus asa jika pengorbanan yang kita lakukan tidak berjaya kita realisasikan...

mungkin...bukan hari ini ianya menjadi realiti...mungkin esok atau lusa...ada lagi masa untuk kita terus berkorban atas apa yang kita impikan...

namun harus beringat...biar berkorban pada tempatnya...apa yang penting perkara utama dalam kehidupan seharian jangan pernah lupakan...

takut nanti...yang di kejar tak dapat...yang di kendung berciciran....

aku harap...PENGORBANAN aku untuk perjuangan kali ini aku harapkan akan membuahkan hasil...dan membuat mereka sedar....kami wujud dan berdiri sama tinggi dengan mereka...

masa terlalu banyak aku korbankan untuk perjuangan kali ni...hingga terkadang aku terfikir andai pengorbanan ini aku aplikasikan dalam pelajaran...pasti 4.00 di genggaman...

namun inilah yang membezakan perkara yang kita minat dan pelajari....apa yang penting bagi aku...kedua-dua nya mengajar aku erti kehidupan dan memberi aku ilmu pengetahuan yang aku rasa tidak ada pada mereka2 yang tidak pernah berjuang dalam perjuangan ini....

aku harap anda,kamu dan DIA mengerti....PERJUANGAN ini amat bermakna untuk aku...sudah tiba masanya...PERJUANGAN ini membuahkan hasil....bukan meletakkan hajat yang tinggi menggunung...cuma berharap usaha yang di lakukan setimpal dengan kejayaan yang dimiliki....tapi semuanya milikNYA...aku hanya hamba yang lemah...mampu berusaha dan berdoa...agar ianya menjadi realiti....satu perkara yang tidak mustahil....! insyallah...

doakan PENGORBANAN aku menjadi detik yang manis buat aku,mereka dan kamu semua....amin

titik







alif ba ta: tidak pernah aku berkorban untuk perjuangan ini sebesar yang aku lakukan kini... :)

Saturday, July 11, 2009

itu PATUNG CENDANA....


ya...itu patung cendana....gambar ini aku ambil ketika MALAM GAGASAN BUDAYA utk pelajar tahun 1 yang di anjurkan oleh KELAB KEBUDAYAAN UMP...

gambar nie tergantung di booth teater...so aku pun gigih tangkap gambar....gambar nie sebenarnya utk props ketika FESTIVAL TEATER IPTA 2007....

dan percayalah...itu mmg PATUNG CENDANA....he3







alif ba ta: mdm skali lagi gambar u di promosikan he3

anda nilai...


gambar ini aku ambil ketika aq tgh on da way nak ke pudu raya dari stesen bus klang...benda nie dah lama dah aku tengok...tiap kali lalu mesti tgk tulisan yang di conteng oleh mereka2 yang memang suka menconteng....

dan...baru hari tu aku gigih nak ambil gambar nie...

aku hanya ingin berkongsi dgn anda...kerana percaya ataupun tidak...antara kita ada yang bersetuju dgn ayat di atas....komen?






alif ba ta: cinta itu satu benda yang universal...

Friday, July 10, 2009

sekitar DEBAT PERPADUAN & DEBAT PISZA

Assalamualaikum & salam sejahtera....
semoga hari ini lebih baik daripada hari semalam...amin

di sebabkan keadaan capaian internet yang agal slow menyebabkan aku just nak share dgn korg gambar2 yang aku suka ketika aku pergi ke pertandingan debat ketika cuti semester lepas....

walaupun short sem...aku tetap gigih untuk mengikuti pertandingan debat...sebab debat adalah jiwa aku...walaupun aku tak de la meletop mana pun....

tapi aku seronok untuk berdebat....he3

kadang2 hidup nie...kita perlu utk membuat sesuatu yang kita rasa selesa dan membuat kita happy...itu yang penting...kerana hidup ini hanya sekali.... :)

so...tataplah gambar2 ini...sekadar berkongsi bersama...dgn gambar2 yang aku suka...banyak gambar sebenarnya...cuma ini antara yang aku suka...



DEBAT PERPADUAN di UNIMAS



ketika nak naik kapal terbang....
tetap tangkap gambar berlatar belakangkan AIRASIA punya aeroplane...
padahal tak boleh...he3



inilah team aku time DEBAT PERPADUAN....
time nie mmg menang gaya je hari pertama...ha3
tapi mmg stylo... ;)


FOCUS!!!...
time nie jadi pembangkang...
nak lawan team UTP...


nie dekat KG.BUDAYA SARAWAK...
bersama hakim (UTHM) & bdk2 UUM yang giler...he3


DEBAT PISZA di Uitm DUNGUN




Aku paling suka gambar nie...he3
:)
tahniah patung cendana yg tangkap dgn hanset br beliau...ha3



krew LOST katanya...
lost pe pun aku tak tau...ha3




ehmmm...tue je la nak share utk kali nie...
skrg nie bz sgt.,...
kn focus dgn DEBAT yang bakal mendatang...hu3


sekian...
salam...






alif ba ta: DEBAT itu suatu perkara yang manis...andai kita menjadikan DEBAT itu sebagai landasan untuk bertukar fikiran secara intelek dan menjadikannya PERSAHABATAN tatkala berada di luar gelanggang... :)

Wednesday, July 8, 2009

tahniah pejuang bahasa...



hanya satu yang aku ingin katakan...


TAHNIAH buat pejuang & pencinta BAHASA MELAYU....


anda berjaya membuat PPSMI di batalkan sepenuhnya pada 2012......


aku?


tidak banyak respon...kerana ianya bakal menjadi kenyataan....mereka mungkin lebih tahu kenapa keputusan sebegitu...

buat pengasas PPSMI....di harap jangan berduka....ini lumrah politik di dunia...yang berkuasa berhak untuk menentukan kebaikan untuk rakyat....meskipun kadang2 ianya tidak membawa faedah...

apa yang perlu kita lakukan sekarang....percaya pada kekuatan BAHASA IBUNDA sendiri....agar dunia suatu hari nanti....di takhluki oleh bahasa yang pernah menjadi lingua franca suatu masa dulu...dan tidak mustahil sejarah akan berulang....

percayalah....






alif ba ta: 50-50 sebenarnya isu PPSMI nie...hu3

Tuesday, July 7, 2009

3 sudah bermula...

Assalamualaikum & salam sejahtera...
semoga hari ini lebih baik daripada semalam...amin


pastinya...minggu ini semua universiti tempatan akan mula busy dengan kehadiran pelajar2 senior untuk meneruskan semester baru...seperti biasa...saat dan ketika inilah kita akan bertemu semula dengan rakan2 yang mungkin terpisah selama beberapa bulan....

aku...baru semalam kembali ke bumi UMP yang aku cintai (katanya....)...ingatkan hari isnin tak de class...rupanya2...ada pulak satu class....environment eng....hu3 jadual baru...sebab b4 nie aku tgk jadual mmg isnin tak de class...tak sangka lak dia tukar baru...maka isnin aku ponteng secara rasmi...

dan hari ini...aku seronok sgt dapat jumpa rakan2 yg sama batch dgn aku...berborak dgn mereka...mcm dah lama xjumpa...

dan sedar tak sedar...rupanya aku sudah memasuki fasa kedua dalam pengajian aku di universiti...cuak jugak untuk menghadapi hari2 yg mendatang....entah la...mungkin ini masanya untuk aku bangkit semula...menjadi seorang pelajar yang 'rajin' dan 'pintar'....kerana ini fasa ke-2 dalam pengajian...dan aku sedar...ini bukan fasa untuk main2...

tiba2 hari ini masuk class terasa semangat...terasa ada tanggungjawab yang perlu di pikul dalam diri...mungkin masa sudah membawa aku untuk menjadi insan yang lebih bertanggungjawab...tapi terkadang aku takut...untuk menghadapinya....

banyak yang perlu di ubah pada diri...meski ianya payah utk aku lalui dan lakukan....namun ia perlu juga untuk kebaikan diri....

semangat...ya...mungkin semangat ataupun roh nak belajar tu berkobar2 pada awal2 nie...tak tau la kalau akan datang...bila dah tak tau nak bagi masa...mulalah lari dari tanggungjawab....tapi aku harap ianya akan kekal....kerana aku rasa...aku perlu untuk bertanggungjawab sbg seorang pelajar...

entah mengapa kali ini...analisis diri sendiri aku terlalu menekankan perkataan TANGGUNGJAWAB pada diri...kerana ianya perlu agar aku menjadi insan yang tidak pernah leka...dalam memegang jawatan selaku MANUSIA di bumi ini...kerana setiap pada kita punya tanggungjawab...yang perlu kita pikul...agar landasan kehidupan tidak pernah lari dari paksi...agar akhirnya...kita terus menjadi MANUSIA yang bertamadun dan di redhai...

sebagai pelajar tahun 3...aku rasa terlalu muda untuk diri ini...bukan berlagak muda...tapi mungkin belum bersedia....namun aku harus lalui semua...kerana hidup ini tidak boleh untuk pandang ke belakang...meskipun ianya perlu untuk memandang pada yang sudah...untuk menjadi pengajaran...

ini fasa ke-2 pengajian aku....dan aku rasa...aku perlu untuk kembali ke landasan yang betul....agar kesilapan sebelum ini tidak akan terus melarat....yang penting harus di dahulukan...yang picisan harus di tolak ke tepi....

moga...aku boleh menjadi seorang yang BERTANGGUNGJAWAB di saat aku memasuki tahun 3 dalam pengajian...kerana aku rasa ianya perlu....bukan mengatakan yang selama ini aku lupa tanggungjawab sbg seorg pelajar...mungkin sebelum ini aku terlalu mengejar keseronokan berbanding pelajaran....

semoga rasa ini akan terus ada....


sekian...
alif ba ta...






alif ba ta: sem nie aku ada 18 jam kredit....hu3

Friday, July 3, 2009

1 july...

Assalamualaikum & salam sejahtera...
semoga kita sentiasa di murahkan rezeki & di panjangkan umur...amin

apa khabar semua...lebih kurang seminggu aku tidak mengupdate blog...lepas je pertandingan DEBAT PISZA di uitm dungun....aku terus kembali ke rumah untuk bertemu dengan family...

seronok akhirnya dapat bercuti setelah penat berada di bumi UMP utk menjalani short sem dan juga menghabiskan masa2 yang ada untuk berdebat....

dan sedar atau pun tidak...kini kita berada di bulan julai...bulan yang amat bermakna untuk aku...kerana pada 1 julai yang lepas maka genaplah umur aku menjejak 21 tahun...

owh...terlalu tua rasanya diri ini...angka 21 itu membuat aku sudah terasa dewasa...dan aku belum puas untuk merasai masa2 muda ku yang ada...orang kata bila dah umur bertambah, maka pemikiran juga harus seiring...malah tingkah laku juga harus berkelakuan matang...

tapi aku anggap semuanya itu, biarlah ianya datang dgn sendiri...kerana umur bukanlah lambang yang sebenar utk menentukan kematangan seseorang...cukup dgn kita melihat pemikiran dan tingkah lakunya...jangan pernah ada diskriminasi umur di dalam sekeliling kita...kerana bagi aku kita semua sama..cuma kadang2 kita perlu utk sedar diri dan masa...agar tiada mata yang memandang jelek akan kita...

menjejak kaki ke 21 bagi aku suatu yang tidak pernah aku duga...inilah orang kata...masa berlalu begitu pantas...sedar tak sedar nanti...kita sudah tua rupanya....semakin meningkat umur aku rasa semakin besar tanggungjawab...tanggungjawab kepada parents,pelajaran, kehidupan seharian....dan banyak lagi yang perlu utk aku bertanggungjawab...kerana aku tidak mahu dikatakn individu yang tidak bertanggungjawab atas apa yang aku lakukan...jika dulu org mungkin akan memaafkan...'tak mengapalah...dia muda lagi'...tapi skrg nie...rasanya semua perkara kena buat dengan betul2...tak boleh main2...katanya..he3

ehmmm...entahlah...satu je yang aku harap...semoga aku akan bertingkah laku sebagai seorang yang sudah berumur 21 tahun...

kepada mereka yang wish bufday aku...aku ucapkan jutaan terima kasih aku ucapkan...terima kasih kerana masih mengingati diri ini...cuma sorry utk yang wish kat no.tel maxis aku...sebab secara rasminya aku sudah tidak menggunakan no.tel itu...sebab skrg aku guna no.tel celcom...he3

nantilah klu aku ada masa aku msg korang k...utk beritahu no.tel celcom aku tue...sbb skrg nie aku selesa hanya rakan2 terdekat yg mengetahui no.tel tu...tapi sayang gak no.tel maxis tue...sejak dari form5 guna k...no. dia pun cantik...he3 tapi nak buat mcm mana...kekasih hati guna celcom...so terpaksa la guna celcom gak...opppsss...

next week dah start sem baru...tak sabar rasanya nak mulakan sem baru nie sebagai pelajar tahun 3...owh seniornya aku rasa...dan tak sabar juga nak jumpa junior2 debat dan kebudayaan yang baru...mcm mn lah perangai2 dorang nanti...harap2 dapat cari pelapis yang mantop...lagi2 junior debat...he3

ok lah...actually banyak nak cerita pasal aktiviti yang aku buat sepanjang cuti terutamanya pasal debat...banyak sgt pengalaman yang di timba...terutamanya utk menganalisis keupayaan diri dalam dunia debat itu sendiri...terlalu banyak yang perlu di perbaiki utk masa2 hadapan....

ehmmm...sampai sini je entri pertama utk bulan july nie...dan juga utk blogger yang baru menginjak umur 21 tahun...semoga penulisan aku pada masa akan datang lebih baik daripada sebelumnya....amin


sekian...
salam...




alif ba ta: terima kasih sekali lagi utk yang wish bufday aku pada 1 july lepas...saya sayang anda semua....

Popular Posts

Popular Posts since May 2010