Wednesday, September 2, 2009

hari ini 12 ramadhan rupanya~

Assalamualaikum & salam sejahtera...
salam ramadhan yang mulia buat semua....


hari ini aku sangkakan baru masuk puasa ke-11...rupa2nya...hitung punya hitung...hari ke-12 rupanya...aku mula tersenyum...owh cepatnya masa berlalu....dahaga lapar di siang hari..rupanya sudah masuk ke hari 12....terus minda aku berlari2...mencari apakah amalan yang aku lakukan sepanjang 11 hari yang lepas....tiba2 aku tersipu malu...rupanya...paras amalanku berada pada tahap yang kritikal....hu3

ehmmm...apa nak jadilah kat aku nie....bukannya nak tambah pahala di bulan puasa nie....untuk cover balik dosa2 yang dah di buat sebelum nie...hu3

xpe2...masih ada 18 hari lagi untuk membuat amalan kebaikan....agar ramadhan kali ini tidak menjadi ramadhan yang sia-sia dalam hidup ku...pintu amalan tidak pernah tertutup...bagi umat yang tahu siapa dia di bumi tuhan....

owh ya...aku masih tidak membuat review hari2 ramadhan aku yang ke-6 hingga ke-11...ok..kita start dgn hari ke-6 ok...


6 ramadhan 1430

hari nie...aku di uji di awal pagi...lepas je mandi pagi nak bersiap2 ke class....perut aku berentak sayu....aku pun berasa tak sedap je...tetiba...makanan2 yang sudah di kunyah keluar dari mulut ku...owh tidak...makanan2 sahur ku tidak dapat di proses untuk menyerap nutrien2 yang ada...utk di proses menjadi tenaga...utk aku bergerak hari tue...hu3

segalanya keluar dan melimpah ke ladang gandum...huh...pe kena dgn aku hari tu...aku muntah sebanyak tiga kali...maka keluar la McD burger kegemaran aku...BIG MAC...tetiba rasa membazir pulak...he3

yang tak boleh blah tue...aku terus cirit-birit....tension je rasanya...dah la kat perut dah kosong....leh lak dia sakit perut...

owh tuhan...Engkau benar2 menguji hambaMU yang kurus ini di bulan puasa....hu3

ptg tu lak..lepas class hydro...aizat ajak pg pasar malam...so aku pun ke toilet dulu utk melepaskan hajat...yerla dah nama pun cirit-biritkan...yang malangnya...aizat ingat aku dah blah blk rumah....so dia pun meninggalkan aku dengan slumbernya...

maka alkisahnya...terpaksa la aku melepak2 kat Bazar ramadhan kat KK1 tue tanpa tujuan...sbb aku tgk makanan2 yg di jual membosankan...xde yang berkenan...kecuali DIA yang ada ketika itu di sekitar ramadhan...he3

selesai.


7,8, 9 & 10 ramadhan 1430

4 hari ini aku gunakan berbuka puasa di rumah bersama keluargaku yang terchenta....cuti merdeka di manfaatkan dgn sebaiknya bersama keluarga...yeah...anak yang baik...he3

alangkah seronoknya dapat berbuka puasa bersama family....aku tak faham kenapa ada juga orang2 yg bergelar manusia masih tidak mahu melawat ibubapa mereka yang berada di kampung....mungkin dorang tak pernah belajar erti kegembiraan andai ibubapa melihat anak2nya kembali menghabiskan masa bersama meraka...ponteng class moral & agama islam ( adab terhadap ibubapa) ketika di sekolah agaknya...

kita tinggalkan anak2 yang tak mengenang jasa ibubapa mereka....(aku sentiasa berdoa agar aku tidak begitu hu3)

apa yang paling menceriakan rumah aku wekend lepas ialah...anak buah aku dah pandai berjalan...comel je tgk dia sudah mula melangkah...saat2 itu sebenarnya di tunggu2 oleh kami sekeluarga....

seronok melihat dia boleh berjalan ke sana ke mari.....habislah nenek dia nak menjaga lepas ni...sbb dia dah pandai berjalan...mesti lagi nakal....he3

lepas je buka puasa yang ke-10....aku terus balik ke UMP menaiki kereta 'ferari' aizat taib....bersama 3 jejaka 'tampan' yang lain...(tetiba aku rasa nak pitam tulis ayat nie...hu3) mat,faliq dan macha...thankz aizat.



11 ramadhan 1430


hari nie hari yang sgt bersejarah buat bdk kuliah aku...sbb kitorang semua telah sedaya upaya untuk menjadi student international apabila di ajar oleh seorang lecture yang dimport khas dari india...beliau mengajar kami subject ENVIRONMENTAL ENGINEERING...

teramatlah 'seronok' lecture tersebut mengajar membuat aku begitu yakin dan percaya boleh dapat A subject tue...serius...aku tak tipu korang....yang aku cukup yakin....genggaman A dalam tanganku kini semakin tergapai2 di awangan...antara dapat dan tidak...

dan aku malas nak 'memuji' cara beliau mengajar...kerana aku mesti berlaku jujur...lagi2 di bulan puasa nie...tak baik menipu kan kawan2...he3

nie antara perkara2 yang aku telah buat semasa beliau mengajar...

  • awal2 tu budget focus la....lepas tu aku dah tergelak2 dlm hati cara dia menyebut perkataan2..tetiba aku rasa aku punya sebutan lebih baik daripada beliau....sbb bdk2 class aku selalu mengeji cara aku sebut perkataan apa2 pun dlm english...terutamanya aizat...hu3
  • lepas aku dah hilang focus...aku pun tertidor...siap boleh mimpi lagi...dasyat giler aku...hu3 (aku tertidur lepas aizat tidur he3)
  • time tgh2 ngantok tue...aku pun ala2 nak salin note dia la...sbb dia kata dia xkan bg slide tue mcm tue je...yg kelakarnya...aku boleh tulis pasal tsunami dan kedatang jepun ke tanah melayu....sgt menghayati sejarah kan time2 merdeka nie....xde kaitan langsung dgn topic pasal water pollution hu3
  • lepas tue...1 jam kedua....sbb class dia 2 jam...aku tgk bdk2 class aku dah hilang focus sume...sume duk buat muka bosan..bosan...dan bosan...huh...
  • then...tetiba dia tegur mudd...dia tanya kat mudd 'where are you?' ingatkan dia tanya kat aku or aizat...sbb mudd duk depan kitorang...dah la time tu aku duk msg DIA...he3 cuak gak...nasib mudd yang dia tanya...aku pun buat lawaklah kat aizat...klu aku yg di tanya soalan tue...'where are you?' aku terus jawab dgn jawapan2 nie....bombay or new delhi or taj mahal....he3
  • dan yang paling ptg...kesabaran kitorang time class tu sgt2 la diuji...hu3 yg ptg...kamus minda semuanya bergerak dgn selaju mungkin utk mentafsir...perkataan yang pelik2 keluar dr lecturer tue...hu3 nak tau antra ayat2 dia...buka blog fit n basyir...
dan satu perkara yang mengajar aku ialah...

"aku baru faham macam mana perasaan student2 pedalaman or student2 yang tidak pandai BI yang belajar sains & math dalam BI....hu3 "




ok lah...
aku rasa dah terlalu panjang entri nie....
til d end


salam ramadhan ke-12 buat semua~






alif ba ta: hidup ini indah...andai kita tahu mewarnainya...dengan warna yang sesuai kan...?

2 pengkritk ceritera duniaku:

WanHidayat said...

selamat meneruskan ibadat puasa di bulan ramadhan yang mulia :)

patungcendana said...

selamat berbuka...:-)

Popular Posts

Popular Posts since May 2010