Wednesday, February 3, 2010

sentiasa la berwaspada~




kredit tue jarinakal.blogspot.com

alif ba ta:

pepatah melayu mengatakan....malang sesungguhnya tidak pernah mengeluarkan bau....oleh sebab itulah timbulnya satu lagi peribasa...bawa la payung selalu supaya bila hujan nanti boleh la guna....(mengubah ayat tapi maksud tetap sama)...

oleh sebab itulah, dalam kehidupan harian kita...kita senantiasa di tuntut utk selalu berhati-hati dalam apa jua yang kita lakukan...agar sesuatu yang buruk tidak akan menimpa kita...lagi pula student UMP senantiasa di ingatkan utk mengamalkan SAFETY FIRST...

namun...andai sudah takdir tuhan...maka apalah yang kita mampu untuk lakukan....hanya pasrah pada kehendaknya...kerana setiap yang berlaku itu sudah pasti ada hikmahnya...

maka...di sini aku tertarik utk membawa anda isu kemalagan yang agak kerap berlaku di ump baru2 ini...dan paling mengejutkan ialah kes kemalangan 2 org pelajar chemical di langgar teksi di hadapan canselori dan libry...

tak perlu untuk aku cerita mengenai apa yang berlaku...sebab aku pun tak tahu apa sebenarnya yang berlaku...sbb klu aku cerita nanti..sudah tentu versinya sedikit berlainan nanti...

2 pelajar tersebut sebenarnya dari kolej kediaman ke-4....yang mana kolej kediaman tersebut terletak di seberang jalan raya susur keluar masuk kl-kuantan....

sebelum kolej kediaman ke-4 tersebut siap...aku sempat membuat lawatan ke tapak site kolej kediaman ke-4 tersebut...bersama dgn aizat...utk project subject apa aku dah tak ingt...hu3 dan aku sempat bertanya kepada senior UMP yang bekerja di tempat tersebut sbg Project manager...(sebelum ini ada entri mengenai aku membuat lawatan ke site kolej kediaman ke-4 nie..nak tgk cari sendiri)

soalan aku adalah....'Adakah pihak UMP ataupun pihak kontraktor akan menyediakan jejantas supaya memudahkan pelajar utk menyeberangi jalan bagi memudahkan mereka ke class?'....dan jawapannya mudah..Mungkin ada....namun itu bergantung kepada pihak UMP....soalan ini aku tanyakan kerana sebelum KK4 ini siap...ada kes kemalangan yang mengakibatkan seorang pelajar perempuan meninggal di tempat kejadian....iaitu di jalan raya sama 2 pelajar tersebut kemalangan pada hari isnin lepas...

dan sehingga ke hari ini...aku tidak nampak pun...kelibat jejantas yang aku rasa perlu untuk di bina dengan secepat mungkin bagi memudahkan pelajar ke class....bukan setakat jejantas biasa utk pejalan kaki..tetapi juga utk motorsikal...pihak UMP boleh mencadangkan kepada MPK untuk membinanya...mudah...

inilah yang di katakan....biar hujan sudah lebat...baru terhegeh2 nak cari payung...entah berapa banyak lagi kemalangan yang akan berlaku..baru ada tindakan yang sewajarnya di ambil...

begitu juga dgn isu memakai helmet motor ketika menaiki motor di kawasan U...kebanyakan dpd kita mengguna safety helmet sbb ramai yg tidak ada helmet motor...namun di sebabkan kes kemalangan di dalam U yg semakin meningkat....aku rasa sewajarnya pemakaian helmet itu di wajibkan...(aku juga antara mereka2 yg selalu menggunakan safety helmet he3)

namun semuanya berbalik kepada diri Mahasiswa itu sendiri...jika mempunyai kesedaran sivik dan juga keselamatan jalan raya...sudah pastinya membawa motor di kawasan U dgn kelajuan yang minimum....tak rugi pun...demi keselamatan diri juga...: )

oleh itu. samalah2 kita menjaga keselamatan diri untuk kebaikan bersama...sedar2 la klu memandu di kwn U tue...bawa la kereta or motor tue dgn berkhemah yer kawan2 semua....





p/s: aku sentap juga bila dpt tahu yang 2 org student tue adalah bdk teater iaitu bani n hafiz...hu3 takziah bt mereka...dan aku dgr hafiz dah pulang ke rumah dan bani transfer ke kl...klu xsilap aq la...semoga mereka cepat sembuh dan kembali ke kuliah ;) amin

3 pengkritk ceritera duniaku:

Frodo Baggins said...

yer, malang tidak berbau
kita kene beringat ...


>>__<<

ini blog wirdah said...

ouh.dlm kwsan uni pon salu xcident ke

jumapx said...

to frodo:
betol3...

to wirdah:
xcdent biasa2 jek...

Popular Posts

Popular Posts since May 2010