Friday, April 30, 2010

prasasti jiwa



Assalamualaikum & Salam Sejahtera...


agak lama jugak tidak aktif untuk menulis2 entri2 yg boleh kita berkongsi bersama untuk kita fikir2kan tentang kehidupan di dunia ini...

bukannya tidak mahu berkogsi cerita atau pendapat...cuma banyak kekangan yang menghalang untuk aku terus menulis...mungkin ada yg mula merindui entri2 aku ( wah berangan mcm berjuta org je bc blog aq nie) hahaha

tapi tak mengapa...mungkin kali ini aku akan cuba untuk lebih  meluangkan sedikit masa untuk berkongsi bersama anda semua....

penat juga mencari kekuatan dalam diri....namun tidak juga ketemui...penat juga untuk terus mencari kehidupan dan arah tujuan...namun tidak juga pernah ketemui mahupun menjadi realiti...kehidupan ini ternyata banyak perkara yang akan datang tanpa pernah kita duga kan...namun itulah kehidupan yang harus kita lalui dan  hadapi dengan tabah...

dan kali ini...aku tampil dengan nama dan wajah blog yang sedikit baru....buat pertama kali aku tekad untuk mengubah nama blog ini...puas juga mencari nama yang sesuai...namun nama Prasasti Jiwa melekat di hati...( ala2 album siti la pulak kan...Prasasti Seni...he3) mungkin sedikit cedokan idea di situ...hahaha

tapi tak mengapa...bukan itu yg menjadi kepentingan...apa yg ptg skrg...aku dah dapat kekuatan untuk terus menulis...rindu tu sudah tentu la ada...dan kali ini aku mahu lebih gigih untuk menulis...itu janji aku ( insyallah jika Allah memberi ruang dan masa..pasti akan aku cuba untuk menulis)...

dan mungkin ada yg tertanya...adakah penulisan aku akan berbeza dari Alif Ba Ta duniaku...tak...aku tetap aku...dan tulisan aku akan tetap sama dgn entri2 dalam alif  ba ta duniaku...cuma mungkin untuk kali ini...aku akan lebih 'menjiwai watak'...wah...ala2 nak berlakon teater pulak kan...he3

entahlah...kebelakangan nie aku belajar satu perkara...yg aku rasa dah lama aku sedari...namun skrg baru aku lebih memahami...yang manusia tu bukan mudah untuk di fahami dan di mengerti...apatah lagi mahu di percayai....maka dengan adanya blog nie...bolehlah aku menzahirkan apa yang lihat dan dengar....hal-ehwal kehidupan manusia di sekeliling aku...

dan dengan blog nie juga...aku dapat memotivasikan diri aku dengan sendirinya tanpa perlu untuk meluahkan rasa hati  pada sesiapa...kerana hidup ini jangan pernah mudah percaya pada nama ' manusia '...

semoga kehadiran aku semula dalam dunia blogging ini akan dapat menyatukan lagi persaudaraan antara sesama kita...

sekian...
salam ukhwah dari saya....

Thursday, April 22, 2010

mood final exam~

FINAL EXAM SEM 2 YEAR 3 2009/2010
CIVIL ENGINEERING
UNIVERSITY MALAYSIA PAHANG
19/04/10     BAA3312     BUILDING SERVICES & MAINTENANCE
23/04/10     BAA3513     GEOTECHNICAL ENGINEERING
27/04/10     BAA2123     STRUCTURAL ENGINEERING
29/04/10     BAA3213     REINFORCED CONCRETE DESIGN 11
30/04/10     BAA3032     INFORMATION SYSTEM IN CIVIL ENGINEERING




alif ba ta: good luck buat semua~

Friday, April 16, 2010

Faizal Tahir - Muzik




Faizal Tahir - Muzik
Justifikasi ku
komplikasi kamu
Tiada kompromi
Propaganda

Dunia bayanganmu
Sempurna selalu
Penuh polusi
Dan illusi

Keliru...buat kamu stress slalu
Benarkan ku jelaskan
Kebenaran

Kenapa terlalu serius
Dengarlah muzik
Dengarlah muzik

Janganlah terlalu serius
Dengarlah muzik
Dengarlah muzik

Takkan ku jemu
Aku.Muzik.Kamu

Konklusi generik
Membunuh harapan
Mahu bersaksi
Dunia baru

Resolusi basi
Tahun dah berkurun
Generasiku
Revolusi

Dua ribu sepuluh
mentaliti kuno
masih bertekak
Siapa Hang Tuah

Bagaimana harus
Meluahkan semua
Edisi tehad
Kosa kata

alif ba ta: wah besnyer dapat dengar lagu nie...he3 akhirnya dapat gak...lagu terakhir dpd album Adrenalin FT yg aku dapat dalam simpanan...he3 mmg sesuai dgr lagu nie tatkala tension study...he3

Wednesday, April 14, 2010

Harapan Tanpa Suara-Kempen Kami Prihatin




Di dalam kandungan ibuku tersayang
Amannya kurasakan
Degupan jantungmu, jantungku
Irama penuh syahdu

Kuingin rasai kehangatan pelukan
Belaian kasih sayang
Kujaga kau di hari tuamu
Andai panjang usiaku

Korus
Namun hanya harapan tanpa suara
Di dunia cuma seketika
Jasad kaku dibaluti kertas usang
Terbiar bagai sampah terbuang

Dimanakah ibu, dimanakah ayah
Bonekakah atau manusia
Anak tidak berdosa menjadi mangsa
Oleh hawa nafsu yang serakah

Ciptaan S.Atan dan lirik oleh Habsah Hassan 
 
 
 
 
p/s: lagu nie cukup menyedihkan bila aku dengar...hu3 sedih melihat manusia hilang kemanusiaan...

Monday, April 12, 2010

mana pergi kemanusiaan???




alif ba ta;

manusia kini semakin hari semakin kejam...syaitan terlalu kuat merasuk jiwa....hingga sanggup memperlakukan susuk jiwa yang tak berdosa...di perlaku seperti binatang yang tidak bernyawa....

mana perginya sifat kemanusiaan dalam diri mereka yang tergamak membuang bayi2 suci ini....di campak di sungai, di bakar di tong sampah, di campak dari tinggat yg tinggi, di tinggalkan dalam semak dan sebagainya...

sedih...hati ini terpanggil untuk menulis isu yang tidak berperikemanusiaan ini....

siapakah yang harus di persalahkan? keluarga? masyarakat? kerajaan? dan siapa??? senaraikan segala semua punca yang ada...pasti ramai yang akan meletakkan salah dia dan salah kamu...

sedangkan bagi aku...puncanya adalah diri si pelaku durjana ini...semuanya terletak pada diri kita juga akhirnya...kerana segala keputusan yang kita lakukan...adalah bergantung kepada diri kita juga....

ingat...setiap perkara yang kita lakukan...pasti jangan pernah lupa pada pencipta....Allah yang kita kasihi....

sebab itulah...sejak kecil lagi...kita di didik untuk senantiasa menucapkan Bismillah....supaya kita sentiasa ingat kepadaNYA...atas segala perkara yang kita lakukan...agar kita sentiasa di lindungi dan dirahmati olehNYA...

semua pihak perlu untuk bekerjasama...dalam menangani isu ini...agar ianya tidak berlarutan dan menjadi amalan dalam masyarakat kita....

dan bagi aku...sudah tiba masanya kerajaan melaksanakan undang2 berlandaskan islam terhadap mereka2(org islam) yang tidak bertamadun ini...agar isu2 ini tidak akan terus berlarutan dan menjadi penyakit dalam diri masyarakat kita...biar undang2 islam pula yang menjadi hukum agar mereka sedar dan takut akan hukum tersebut...ye la..hukum denda dan sebat pun tak takut...harus menguatkuasakan hukum islam...


Islam menggariskan bahawa hukuman bagi penzina terbahagi kepada dua jenis, iaitu samada sudah berkahwin, atau belum berkahwin. Orang yang berkahwin dikenakan hukuman rejam sehingga mati, manakala orang yang belum berkahwin dikenakan sebat sebanyak 100 kali, dan dibuang negeri. ( Dr Mustafa al Khin, Dr Mustafa Bugho, Dr Ali asy Syarbaji, al Fiqhul Manhaji, cet. ke 8, 2007, Darul Qalam, jil. 3, ms 417-420 )

Allah SWT berfirman di dalam Surah al An’am, ayat 151

Maksudnya : Katakanlah: “Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan hendaklah (kamu) membuat baik kepada ibu bapa; dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka; dan janganlah kamu hampiri kejahatan-kejahatan (zina) - yang terang daripadanya dan yang tersembunyi; dan janganlah kamu membunuh jiwa yang telah diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh syarak). Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu memahaminya.

a. Daripada ayat ini, terdapat dua ayat yang menjelaskan tentang pengharamannya ( Dr Wahbah Zuhaili, at Tafsir al Munir, Fil Aqidah Wasy Syari’ah Wal Manhaj, cet. 9 Darul Fikr, jilid 4 ms450-451). Iaitu :

Pertama : Dilarang membunuh anak, kerana khuatirkan kemiskinan

Maka, apabila diharamkan membunuh anak kerana bimbangkan kemiskinan, apatah lagi sekiranya membunuh anak tanpa sebab, dengan membuang anak contohnya.

Kedua : Dilarang daripada menghampiri penzinaan

Iaitu larangan daripada menghampiri kejahatan atau penzinaan. Samada secara terang-terangan, ataupun secara sembunyi.

Ketiga : Dilarang daripada membunuh jiwa

Iaitu larangan membunuh jiwa. Samada anak sendiri, atau sesiapa sahaja. Buang anak adalah salah satu bentuk pembunuhan yang diharamkan.

b. Ayat-ayat di atas saling berkaitan di antara satu sama lain. Pada mulanya disebut tentang larangan membunuh anak, kemudian ayat melarang penzinaan, dan disusuli pula dengan larangan membunuh jiwa.


2. Allah SWT berfirman di dalam Surah al Isra’, ayat 31-33

Maksudnya : Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan; Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar. Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan). Dan janganlah kamu membunuh diri seseorang manusia yang diharamkan oleh Allah membunuhnya kecuali dengan alasan yang benar. Dan sesiapa yang dibunuh secara zalim, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan warisannya berkuasa menuntut balas. Dalam pada itu, janganlah ia melampau-lampau dalam menuntut balas bunuh itu, kerana sesungguhnya ia adalah mendapat sepenuh-penuh pertolongan (menurut hukum Syarak).

a. Ayat di dalam Surah al Isra ini berkaitan dengan ayat sebelumnya, iaitu bermula daripada ayat 22 sehingga 33. Kesemuanya menceritakan tentang dosa-dosa besar.

b. Membunuh anak khuatirkan kefakiran di antara dosa-dosa besar. Apatah lagi membunuh anak disebabkan alasan yang lebih ringan daripada itu. Ia juga berdasarkan hadis Nabi SAW yang akan disebutkan selepas ini. ( Dr Wahbah Zuhaili, at Tafsir al Munir, Fil Aqidah Wasy Syari’ah Wal Manhaj, cet. 9 Darul Fikr, jilid 8 ms 73-74 )


3. Hadis Nabi SAW

Daripada Ibnu Mas’ud RA, beliau bertanya kepada Rasulullah SAW : Apakah dosa yang paling besar? Baginda SA menjawab : Sekiranya kamu menjadikan tuhan yang setanding dengan Allah, sedangkan Dialah yang mencipta kamu. Aku bertanya lagi : Kemudian dosa apa? Baginda SAW menjawab : Sekiranya kamu membunuh anak kamu kerana takut dia berkongsi makanan bersama kamu (kemiskinan). Aku bertanya lagi : Kemudian? Baginda SAW menjawab : Sekiranya kamu berzina dengan jiran kamu.

( Ibnu Hibban, Shahih Ibnu Hibban, cet. Mu’assasah ar Risalah bah. 10, ms 263 no. 4415 / Imam Bukhari, Shahih Bukhari bah. 13, ms 394 no. 4117 / ibid. bah. 14, ms 420 no. 4389 dan banyak lagi )

a. Jelas di dalam hadis ini, larangan membunuh anak, dan ia di antara dosa yang besar, yang tersenarai. Apatah lagi membunuh anak tanpa sebarang alasan, dan anak tersebut hasil daripada penzinaan.

b. Maka, berzina adalah dosa besar, kemudian anak hasil penzinaan tersebut dibuang. Ini juga merupakan dosa yang besar. Maka, terdapat dua dosa besar yang ditanggung oleh penzina yang membuang anaknya.


*kredit utk blog CINA ISLAM
  
kesimpulannya:

jelas...ayat2 di atas menunjukkan kepada kita bahawa islam tidak pernah mengajar umatnya untuk sesuka hati membuang bayi ataupun membunuh nyawa yang tak berdosa...malahan melarang sekeras2nya perbuatan terkutuk itu...

semoga...ada balasan yang akan di berikan kepada mereka yang tergamak membuang bayi yang tak berdosa itu...

sesungguhnya...jiwa tak kan pernah aman jika hidup bergelumang dgn dosa2 besar...kepada remaja2 di luar sana...hargai diri anda...dan jangan mudah percaya pada sesiapa yang tidak kenali....dan jadilah insan2 yg berguna di dunia dan di akhirat...ingat dunia hanya pinjaman cuma...di sana nanti kekal menanti....





p/s: mensyorkan kerajaan agar mengetatkan undang2 terhadap kes2 pembuangan bayi ini dan juga kes2 zina yang berleluasa...sudah tiba masanya undang2 islam di guna pakai di dalam negara kita...jangan jadi seperti isu kartika...penyelesaian yang tidak membawa ketakutan pada mereka2 yg suka minum arak di khalayak or tidak!!!

Saturday, April 10, 2010

PSM 1 PRESENTATION





BAA3922 PSM 1 PRESENTATION SCHEDULE
SEMESTER 2 SESI 2009/2010
ENVIRONMENTAL & HYDRAUL (E&H)


DATE: 12 APRIL 2010
VENUE: YDK 10
TIME: 9.00am - 12.00pm
PANEL:  Pn.Nadiah & Pn.Suraya




NAME: MHD.JUMAIN BIN MAPPLATI
TITTLE: THE POTENTIAL OF RAINWATER HARVESTING FOR WATER SUPPLY VIA WASRA SYSTEM





P/S: wish me luck for the presentation this monday....

Monday, April 5, 2010

Senarai Pemenang ABPBH 2009~

Tahniah kepada semua pemenang Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2009:

1. Penyanyi Lelaki Popular : Aizat
2. Penyanyi Wanita Popular : Dato Siti Nurhaliza
3. Penyanyi Duo/Kumpulan Popular : Bunkface
4. Penyanyi Nasyid Popular : Rabbani
5. Pelakon Filem Lelaki Popular : Que Haidar
6. Pelakon Filem Wanita Popular : Liyana Jasmay
7. Pelakon TV Lelaki Popular : Remy Ishak
8. Pelakon TV Wanita Popular : Tiz Zaqyah
9. Pengacara TV Lelaki Popular : Aznil Hj Nawawi
10. Pengacara TV Wanita Popular : Fara Fauzana
11. Penyampai Radio Lelaki Popular : Faizal Ismail
12. Pengacara Radio Wanita Popular : Fara Fauzana
13. Artis Komedi Lelaki Popular : Nabil Raja Lawak
14. Artis Komedi Wanita Popular : Norkhiriah
15. Artis Baru Lelaki Popular : Black
16. Artis Baru Wanita Popular : Yuna
17. Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat: Datuk Khadijah Ibrahim
18. Artis Paling Popular : 225300 undian – Tahniah buat Dato’ Siti Nurhaliza

Tahniah Dato’ Siti Nurhaliza kerana telah dinobatkan sebagai Bintang Paling Popular.Dato’ Siti Nurhaliza akan membawa pulang hadiah bernilai RM328,000 termasuk barang kemas Habib bernilai RM150,000, kereta Nissan x-Trail 2.0L bernilai RM130,000, Perabot Empire Classic bernilai RM30,000 serta pakej penginapan mewah di Head Of State Suite Palace Of The Golden Horses bernilai RM18,000.

Untuk setiap pemenang 16 kategori yang dipertandingkan, artis yang memang malam ini memenangi hadiah berjumlah RM27,000 termasuk barangan kemas Habib bernilai RM20,000, Perabot Empire Classic bernilai RM5,000, Kad Ganjaran Palace Lifestyle bernilai RM500, hamper Nano White bernilai RM500 dan fabrik sumbangan Jakel bernilai RM1,000.

Tidak lupa juga, hadiah lumayan juga akan diberikan kepada pemenang kategori Anugerah pencapaian Sepanjang Hayat. Kesemuanya bernilai RM31,500 berupa Barang kemas Habib, hamper nano white dan fabrik Jakel. Untuk hadiah utama pembaca bertuah pula, pemenangnya akan membawa pulang sebuah kereta Nissan Grand Livina 1.6A bernilai RM86,000, barang kemas Habib, perabot Empire Classic, Naza Blade 250, baucer dari Slimming Sanctuary, percutian ke Korea 6 Hari 4 malam, hamper Nano White dan fabrik Jakel. Sementara untuk pereka popular pula, hadiah yang ditawarkan keseluruhan adalah berjumlah RM130,000.

Tahniah buat semua pemenang dan tahniah juga kepada penganjur.



P/S: berdasarkan kepada entri aku ygs sebelum nie..hanya 2 kategori tekaan aku yg tak betulll iaitu kategori Pelakon Filem Popular (tekaan-Afdlin) di menangi oleh Que Haidar....dan Kategori Artis Baru Lelaki (tekaan Akim) Di menangi oleh Black....

apa2 pun semua pemenang sememangnya layak....yeah~

suka bila Bintang Paling Popular kembali ke tangan Datuk CT...he3 luv ct...

Popular Posts

Popular Posts since May 2010