Sunday, June 27, 2010

aku yang 'berhati mulia'...




Prasasti Jiwa:

ketika ini aku sudah menikmati cuti di rumah. merehatkan badan sepuas-puasnya sebelum memulakan sem baru yang tak lama lagi buka. Sem baru akan buka 12 july 2010. tapi aku akan tiba ke UMP dalam 5 or 7 July untuk memulakan latihan Debat Alam Sekitar 2010 yang akan di adakan di UMT,terengganu.

owh...mungkin saat dan ketika ini IPT lain tengah gigih berlatih. tak mengapa kita hadir sebagai pasukan 'underdog' macam negara-negara Piala Dunia 2010. menyingkirkan dan mengejutkan Pasukan-pasukan negara yang popular dan hebat. tapi debat bukan macam bola sepak hu3

untuk entri kali ini aku nak kongsi korang sepanjang perjalanan aku balik dari bumi UMP,gambang,kuantan,Pahang.

korang bayangkan aku bertolak dari UMP sekitar 2.30pm. selepas kemas-kemas dan buat proses cek-out (pulang kunci) aku terus bergerak ke Terminal Makmur Kuantan untuk menaiki Bus ke KL. Thanks to din (jerung gergasi nama gelaran dia padahal badan sekeping jek he3) sebab sudi menumpang aku sampai ke kuantan sebab dia ada hal di kuantan katanya. padahal nak jumpa scandel la tu...he3

dalam 3.10pm tu aku tiba di Terminal Kuantan, terus aku mencari-cari kaunter Transnasional. yer aku memang suka naik Bus Transnasional semenjak aku dari SASER (SM Sains Seremban) sampai matrik penang hinggalah ke UMP. mungkin dah terbiasa dan selesa.

tapi di sebabkan aku rasa mesti lambat kalau naik Transnasional nie. nak kena tunggu lagi sebab Transnasional ni ramai orang yang naik. tapi pekerja2 Bus Bulan Restu dah duk menjerit2 ke KL sekarang. mulanya macam tak nak naik Bulan Restu tapi di sebabkan aku tak nak sampai lambat (waktu petang yg jam) ke KL aku terus pergi kaunter Bulan Restu sebab bus tu bertolak pukul 3.30pm.

aku bukannya tak nak naik bus nie, satu sebab sebelum ni aku naik bus Bulan Restu ni sangat 'disaster'...bus usang(tak canthek) lak tu....dah la color pink purple. sangat tak lawa color dia. tapi bila naik bus ok la pulak. bus baru. dan orang yang menuju ke KL menggunakan khidmat bus tue tak ramai. dalam bus tue lebih kurang belas-belas orang la. ok nampak sangat memang orang masih tak ramai nak guna khidmat bus ni tapi sekarang waktu hari biasa. so mungkin sebab faktor itu kot tak ramai orang. kalau wekeend nie mesti ramai orang.

aku sampai ke stsen bus pekeliling lebih kurang 6.30pm. ok la memang kuantan ke KL pun dalam 3 jam lebih jek.

maka aku pun gigih nak ke stesen bus Klang dengan menaiki LRT. sebab dekat pekeliling tu ada stesen Titiwangsa (seperti gambar di atas). aku pun menuju ke stesen tersebut dengan orang yang mula dah ramai berpusu ke situ.

tiba-tiba aku di datangi oleh seorang mamat ni. tegur aku . dia tanya aku dari pahang ke? aku kata ya...then dia buat ayat sedih dia yang dia nak balik raub ke mana entah. aku dah tak ingat. dan dia tak cukup duit so dia nak pinjam duit dalam rm3.

aku pun macam tension jek rasanya, satu dah la duit aku cukup-cukup je untuk aku balik rumah then ada pulak orang yang macam mamat nie minta kan. aku bukan apa aku dah banyak kali kena dengan 'peminta sedekah' macam ni. aku dah lali dan bosan.

masuk kali ni dah kali ke-4 orang macam dia datang minta duit dengan aku sebab tak cukup duit untuk balik rumah.

first time kena tu kat stesen bus pudu, sebab abang tu nak balik ke kampung dia tapi tak cukup duit sebab dompet dia hilang. aku nie punyalah baik senang sangat kena tipu then aku pun bagi atas dasar simpati time tue. oh. baiknya hati aku time tue...aku cakap dalam hati aku kalau orang tu betul-betul perlukan duit aku halalkan dan kalau dia tipu sekalipun aku redha jek. mungkin rezeki dia.

itu cerita pertama.

cerita kedua lak. kat pudu gak time tue bus aku ke kuantan dalam malam macam tu la. then time aku tengah duduk kat kerusi-kerusi yang ada kat stesen bus pudu tue datanglah seorang pak cik tua tegur aku, katanya nak ke kuantan jugak dan alasannya sama dengan kes pertama aku kena. aku nie berhati mulia sikit. kesian lak aku tengok pakcik tue then dia kata nak naik satu bus dengan aku. dia tak cukup duit sebab duit yang anak dia bagi dah hilang. tercicir katanya. so aku pun hulurkan lah bantuan seadanya. then bila nak naik bus tue aku pun mencari la pakcik tue. kot-kot dia satu bus dengan aku ke apa kan. then bayang pak cik tu tak kelihatan pun. aku ada jugak cari-cari pak cik tu lepas aku dah bagi duit kat stesen bus. tapi tak jumpa pun. so aku buat konklusi aku tertipu buat kali ke-2.

cerita ketiga pulak jugak kat pudu, kali ni remaja yang aku kira sebaya-baya aku la. time tu aku dah naik bus dah. tetiba jek mamat ni datang katanya perlukan rm 5 macam tu la. aku pun tak berfikir panjang terus hulurkan. aku kan 'berhati mulia'...sebab aku dah kelam kabut time tue. dan fikiran aku serabut.

sebelum masuk ke cerita ke-4 yang aku baru sahaja kena, ada satu lagi pengalaman aku kena minta duit ni , time tue bulan puasa, tempat kejadian stesen masjid jamek lak, abang nie minta aku rm1 sebab dia tiada duit nak buka puasa, aku pun hulur je la mungkin memang dia dah tak cukup duit or tiada duit kan. lagi pun time tu bulan puasa so aku bagi je la. ala rm1 je pun. anggaplah sebagai sedekah. lagi sekali aku 'berhati mulia'.

lagi satu cerita sebelum ke cerita terakhir, tempat kejadian sekitar stesen bus pekeliling , time ni aku nak balik UMP...masa kejadian dalam bulan mei yang lepas. so adalah mamat ni datang kat aku. sama jugaklah alasan seperti yang di atas...sebab tak cukup duit untuk balik rumah. tapi mamat ni dia kata dia baru keluar dari penjara. muka memang buat muka sedih la kat aku. tapi kali ni aku tak 'berhati mulia' aku tak layan pun abang ni. tapi jauh di sudut hati, memang aku simpati. yer la mana tahu dia betul-betul tak cukup duit nak balik kampung. tapi aku rasa sekarang ni banduan-banduan ada buat duit time dorang kat penjara hasil dari kerja-kerja kraf tangan yang dorang buat semasa dalam penjara or hasil-hasil kerja lain yang boleh dapat upah. ehmmm...aku pun tetiba rasa tindakan aku kali ni betul dengan tidak melayan. tapi mamat ni gigih minta dengan orang-orang yang tengah menunggu bus kat area pekeliling tu. kesian lak aku tengok.

ok. terus ke cerita terakhir aku, semasa aku nak beli tiket LRT ke stesen Titiwangsa so mamat nie pun mendekati aku, muka memang ganas macam penagih, dah la cakap dengan aku sangat kurang ajar aku tension giler. kepala aku dah memang pening giler time tu sebabnya aku tak makan lagi dari tengah hari hu3 dan boleh lak mamat kurang ajar ni nak himpit-himpit aku minta duit rm3. rimas betul. aku pun cakap la aku pun duit cukup-cukup je nak balik rumah, then dia nak tinggi suara kat aku kata ala bagi je la. amboi suka hati dia je kan. aku pun dah malas nak layan aku bagi rm 3. then dia tengok dalam dompet aku ada rm10 lepas tu dia leh lak nak tukar dengan duit-diut rm 1 dia yang dalam rm6 campur duit yang aku bagi. beri betis nak peha betul. ish nak je aku sepak terajang mamat tu.

aku pun tak faham, kenapalah mesti aku yang kena benda macam ni. mungkin sebab muka aku muka budak baik yang senang ke 'pau' minta duit kot. ok fine. hu3 sedih je rasanya.

sepanjang jalan aku menuju ke stesen bus Klang mood aku memang 'emo'. dengan perut aku yang sangat lapar. dan kepala aku pening giler. sampai je stsen Plaza Rakyat kena menapak pulak sampai ke stsen bus klang tu. huh memang penat.

then kena tunggu bus rapid KL lak. dalam 15 mint macam tu bus sampai. nasib baik tak ramai dapat jugak aku duduk. kalau ramai adalah aku kena berdiri. yang buat aku lagi bengang bila ramai orang ni ialah warga asing yang lagi ramai dari orang tempatan. huh! dah la bercakap bukan nak slow2..kalau boleh satu bus dengar...serius aku cakap macam kat oversea dah aku rasa...macam-macam bahasa keluar...benci betul...!

then bila bus sampai jalan Bricfield. jalan boleh lak jam. aku tahu jalan ni memang tengah di lebarkan tapi memang lama giler kot sangkut kat jalan Bricfield ni. siap aku boleh tidor lagi melelapkan mata yang sedikit letih. hu3 

dalam fikiran aku terus terfikir dengan statement amir kat komen entri aku pasal penjara pudu. katanya Malaysia ni besarkan jalan macam mana pun tetap jugak akan sesak. ok sepanjang perjalanan tu aku pun terfikir. betul ke tak statement amir ni.

then bila sampai area puchong dekat dengan IOI Mall. simpang empat jalan LDP iaitu simpang dari bukit jalil,simpang dari damansara dan simpang dari jalan klang lama yang aku tengah lalui. jalan sesak dengan kereta walaupun lane kat area jalan dah pun di besarkan. aku siap sempat lagi kira berapa lane yang ada. semuanya ada 4 lane. giler ko 4 lane pun jalan masih tak lancar. apa ke jadahnyer lebarkan jalan. tak menyelesaikan pun. huh!

maka benarlah apa yang di katakan oleh rakan aku tue. Malaysia ni besarkan macam mana pun tetap jugak akan sesak. contohnya Lebuh raya sendiri pun boleh sesak apatah lagi jalan biasa.tak faham betul sikap pemandu Malaysia ni. aku rasa sudah tiba masanya modul ambil Lesen di kaji semula. agar ianya lebih praktikal dan di terap dengan baik kepada bakal-bakal pemandu. 

dan alhamdulillah aku tiba di ruma dalam pukul 9 lebih. lebih kurang 7 jam perjalanan aku. memang letih. kalau naik kereta dalam 3.30 jam dah boleh sampai rumah aku di puchong.

satu lagi yang aku tak puas hati dengan perkhidmatan awam ni, kerajaan suruh rakyat naik tapi perkhidmatan sangat teruk. dengan jarak masa setiap kali bus nak datang sangat lambat dan tak mengikut seperti yang di sarankan. then bilangan komuter,LRT dan sebagainya yang kurang. memang menyusahkan rakyat bila nak guna. sebab tu la ramai lebih selesa naik kenderaan sendiri walaupun terpaksa sesak di jalan raya. yang penting tak perlu nak bersesak-sesak macam sardin dengan badan semua dah bau semacam bila nak balik rumah.

harap-harap dengan tindakan kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) pada bulan september nanti dapat meningkatkan kualti pengangkutan awam di Malaysia. maka lebih ramai lagi la rakyat terutamanya di lembah Klang menggunakan perkhidmatan awam.

ok. itu saja yang aku nak kongsi bersama.

sekian.




p/s: sedikit terkilan dengan kekalahan Korea Selatan terhadap Uruguay. tapi tak mengapa Korea Selatan dah buat yang terbaik mungkin Uruguay mempunyai pasukan yang hebat berbanding Korea Selatan. cuba lagi pada tahun 2014 di Brazil. teruskan menaikkan imej ASIA di mata dunia dalam dunia bola sepak. semoga Malaysia boleh mencontohi mereka.

0 pengkritk ceritera duniaku:

Popular Posts

Popular Posts since May 2010