Monday, June 28, 2010

Ila Damia gagal ke Final Mentor 4


dari kiri Adi, Nani, Ila & Mohd.

Prasasti Jiwa:

separuh akhir ke-2 telah pun melabuhkan tirainya yang mana menyaksikan penyingkiran seorang protege iaitu Ila Damia protege kepada Joe Flizzow dengan mengutip markah keseluruhan paling rendah iaitu 42.

dengan tersingkirnya Ila Damia, maka 3 protege yang berjaya melayakkan diri ke peringkat Akhir Mentor 4 yang akan di adakan pada 4 july ialah Mohd protege Ziana Zain (59 markah), Nani protege Azmeer (55 markah) & Adi protege kepada Dayang Nurfaizah (44 markah).

jika di ikutkan persembahan pada malam tadi, sememangnya Ila Damia adalah peserta yang memebuat persembahan yang agak kurang dari segi vocal kerana memilih lagu yang tidak berapa sesuai dengan beliau walaupun persembahan Ila di beri pujian oleh juri jemputan iaitu Datuk Sheila Majid kerana persembahan Ila yang dapat membuat Datuk Sheila Majid seronok tengok.

memang tidak di nafikan, namun dari segi vocal dan lagu yang dipilih sememangnya tidak berapa sesuai buat Ila walaupun Joe Flizzow ingin membuat kelainan namun bagi aku bukan masanya untuk membuat kelainan kerana ini separuh akhir ke-2 yang mana menuntut persembahan yang terbaik.

lihat saja bagaimana Adi pada minggu lepas yang cuba untuk membawa genre yang lain iaitu rock namun tidak berjaya menarik minat juri jemputan iaitu Liza Hanim.

untuk peringkat separuh akhir ini, ke empat-empat protege mempunyai kekuatan mereka yang tersendiri dan siapa yang membuat kesilapan pastinya akan menerima padah.

sebagai contoh pada minggu lepas Adi membuat kesilapan dari segi vocal dan minggu ini Ila bagi aku salah memilih lagu. kalau nak bawa lagu tradisional/temperori pun bukannya lagu Asmaradana kerana lagu itu sangat susah dan memerlukan vocal yang hebat untuk menyanyikan sambil menari dan malangnya Ila tidak mampu untuk membawanya dengan baik.

namun pemilihan lagu juga bukanlah faktor utama, faktor undian juri awam dan penonton di rumah juga harus di ambil kira. sememangnya juri awam dan undian penonton pastinya akan berpihak kepada Mohd. dan di sebabkan itulah markah Mohd adalah yang paling tinggi setelah di campur kedua-dua minggu.

dari segi juri pula aku rasakan menjadi milik Nani yang mana kawalan vocal Nani sangat bagus dan juga unik dan di sebabkan itulah dia mampu bertahan untuk menjadi protege ke dua mengutip markah yang tertinggi.

jika di ikutkan aku, Adi yang sepatutnya tersingkir jika di ikutkan dari segi konsisten dari minggu pertama sehinggalah ke peringkat separuh akhir. kerana persembahan Adi yang sedikit bosan serta teknik vocal yang bagi aku terlampau over dan di buat-buat. tak nafikan Adi mempunyai vocal yang sedap di dengar dan ada komersialnya seperti juri jemputan pada minggu ini kata iaitu Adnan namun Adi perlu untuk mengawal sedikit vocal beliau. kalau Adi ingin bersaing dengan dua protege yang bagi aku cukup kuat untuk di saingi Adi, Adi perlu untuk melakukan sesuatu yang di luar jangkaan dan mempamerkan persembahan yang bagus.

untuk peringkat Akhir pula, Mohd perlu untuk memperbaiki mutu vocalnya kerana minggu ini untuk lagu pertama dan kedua kawalan vocal dia sangat baik cuma untuk lagu ketiga aku rasa tak berapa sedap sebab sedikit sumbang dan tak match dengan muzik walaupun Datuk Sheila kata lagu ketika tu ok. aku tak berapa setuju. dan Mohd. juga perlu untuk memilih lagu yang betul-betul sesuai untuk dia kerana Mohd. perlu bersaing dengan Nani yang sememangnya mempunyai vocal yang mantap dan unik.

untuk Nani pula, beliau sememangnya sangat sesuai dengan genre balada kerana range suaranya yang besar dan sangat sedap di dengar, itu tidak menjadi masalah cuma aku tak berapa suka bila Nani nyanyi lagu genre pop or yang rancak kerana kadang-kadang tak berapa kena. maka untuk final harap-harap Nani dapat memilih lagu rancak yang betul-betul sesuai dengan Nani.

apa yang paling penting, ketiga-tiga protege mempunyai peluang yang sama. cuma kesilapan ataupun 'terkucil' ketika nyanyi boleh mempengaharui keputusan siapa yang bakal mengikuti jejak Pija-Zainal Abidin (Mentor 1), Fiq-Amy Search (Mentor 2) & Black-Mas Idayu (Mentor 3).

semuanya akan terjawab pada 4 july.

sama-sama kita nantikan & saksikan.

sekian.




p/s: kecewa dengan persembahan England yang sangat buruk permainan mereka terutamanya bahagian defend....tapi Tahniah buat Germany kerana mempamerkan persembahan yang cukup baik bagi aku...tertarik dengan kata-kata kawan aku di status FB nya...England main untuk 'club' tapi Germany main untuk negara...ehmmm ada betulnya jugak... : ) keputusan akhir Germany 4 - 1 England.

0 pengkritk ceritera duniaku:

Popular Posts

Popular Posts since May 2010