Saturday, June 5, 2010

selesai NRIC 2010



Salam...

Alhamdulillah...selesai satu tugasan berat untuk aku di cuti semester kali ini....iaitu untuk menghadirkan diri dalam pertandingan National Research & Innovation Competition 2010 yang telah berlangsung dari 26-29 Mei 2010...

banyak yang aku pelajari daripada pertandingan ini...persediaan mental dan juga fizikal amat penting untuk menyertai pertandingan sebegini...

persediaan dari awal tersangatlah penting supaya di hari jadi nanti tidak lah terpinga-pinga untuk bersiap sedia dalam menghadapi segala cabaran dan persoalan yang di timbulkan oleh pengunjung dan juga panel penilai...

seronok juga jika sekali-sekala menghadirkan diri dalam pertandingan sebegini...banyak pengalaman yang sukar untuk di cari di luar yang aku dapat daripada pertandingan ini...

dapat jumpa rakan-rakan baru...dan melihat sendiri betapa kreatif dan inovatifnya mahasiswa kita kini....pelbagai ciptaan baru yang membawa kepada penyelesaian segala yang berlaku di kehidupan harian kita...

dan siapa kata mahasiswa kita bukan bertaraf antarabangsa...?

mahasiswa kita juga boleh menghasilkan dan mencipta sesuatu yang berguna di masa depan....cuma mungkin kita masih tidak mengambil berat akan final year project bagi pelajar-pelajar akhir tahun...

sepatutnya...setiap IPT tidak hanya membiarkan kajian-kajian yang telah di lakukan oleh pelajar-pelajar tahun akhir di simpan sebegitu sahaja...sepatutnya ianya di bawa keluar untuk di komersialkan dan di tambah baik...

kerana aku percaya...setiap kajian yang di lakukan oleh setiap pelajar tahun akhir sememangnya berguna untuk di kemudian hari dan tak sewajarnya di biarkan begitu sahaja...

dan setiap IPT sepatutnya menjadikan final year project sebagai satu matapelajaran yang di pandang tinggi oleh semua pelajar...maka tiadalah pelajar yang mengambil mudah akan projek sarjana muda ni...barulah kita dapat melahirkan pelajar ataupun graduan yang berkualiti dan tidak hanya pandai teori tetapi juga mampu mempraktikkannya...apatah lagi pelajar kejuruteraan...sememangnya perlu untuk menghasilkan satu produk yang boleh di komersialkan.....tiada yang mustahil andai kita mahu...: )

seronok memang seronok...dapat bertemu dengan pelbagai pengunjung yang menanyakan pelbagai soalan...memang mencabar....paling aku takut bila ada pelajar-pelajar dari universiti lain datang ke booth aku dan tanya banyak soalan...ya la...sah-sah la mereka akan tanya banyak sebab mereka bukan budak sekolah yang senang untuk di tipu...hu3

aku ingatkan pertandingan ini tak memenatkan...rupa-rupanya...seluruh badan aku sakit dan kepenatan....apa taknya...duduk kat booth sepanjang hari...dan kena berdiri dan bercakap...memang la penat...

tapi yang paling best bila setiap malam dari hari pertama sampai hinggalah balik...tiap-tiap malam kami keluar jalan-jalan...memang best...tengok keindahan pulau pinang di malam hari...bangunan semuanya tinggi-tinggi he3 sampai aku fikir macam nak duduk kat penang ni...ha3 seronok...

apa-apa pun...banyak lagi yang perlu untuk aku perbaiki projek aku ni...untuk menghadirkan diri ke pertandingan yang bakal mendatang...pertandingan apa? kita tunggu...he3

tapi di kesempatan ini...aku nak wish tahniah kepada team THILAGAWATI & NUR FITRIAH...sebab berjaya mengharumkan nama UMP...apabila memenangi pingat EMAS dan juga berjaya membawa pulang special award iaitu SUSTAINABLE GREEN TECHNOLOGY AWARD dengan wang tunai sebanyak RM3000...dengan roject mereka pasal aku pun tak ingat...tapi projek dia macam ni la sikit...dari kulit bawang di proses untuk di jadikan pencegah karat dalam paip...hebat tak hebat...simple je project dia tapi sangat berguna...: ) dan tak lupa buat kak ayu dari fakulti komputer yg berjaya membawa pulang medal Bronze..tahniah di ucapkan...

ok la...semoga pertandingan sebegini dapat di perbanyakkan lagi...agar kita dapat menghasilkan insan-insan yang berkualiti di masa hadapan : )


sesungguhnya...TEKNOLOGI HIJAU harus di bangunkan demi kelestarian bumi di masa depan...

sekain..




Prasasti Jiwa:
kena buat report pasal NRIC ni pulak...hu3

1 pengkritk ceritera duniaku:

Roronoa Zoro said...

selesai sudah aktiviti.. =)

Popular Posts

Popular Posts since May 2010