Tuesday, September 14, 2010

Main Bunga Api




Prasasti Jiwa:

5 Syawal...

pastinya sudah ramai di antara kita sudah mula kembali ke rumah setelah beberapa hari beraya di kampung bersama keluarga tercinta...dan menjalankan hari-hari seperti biasa...

kepada yang berkerja selamat berkerja...kepada yang masih bercuti..selamat bercuti saya ucapkan...gunakanlah masa cuti untuk berehat semahunya..

kepada adik-adik yang bakal menduduki peperiksaan UPSR tu...ambillah peluang ini untuk study sebaiknya....agar tidak menyesal di kemudian hari...jangan study bila nak dekat waktu peperiksaan (pandai je nasihatkan org...diri sendiri pun bt jugak...ha3)

ok la..entri kali ni masih berkisar tentang raya....yer la..kita masih dalam mood raya kan...

aktiviti yang biasanya aku buat tatkala masa-masa comel2 dulu bila raya nak tiba ni adalah bermain mercun...tapi aku tak main mercun2 buluh or mercun2 merbahaya yer...aku budak baik...ok!

main mercun pun yang biasa2 jek...tapi yang paling segar dalam ingatan aku ialah bila kitorang adik-beradik main mercun sama2...

bila malam raya jek..apa lagi...pasang lilin (kos murah)...kat kg dulu kitorang tak pasang pelita..pasang je lilin sekeliling rumah....tapi kadang2 tu adalah jugak aku dan adik-beradik aku buat pelita sendiri guna tin minuman....stylo kan..hahaha

then...bila dah ada api ni..apa lagi...main mercun bunga api la ramai2...siap ajak jiran lagi main sama2...tu time zaman comel2 dulu la...he3

walaupun main mercun yg lite2 jek..tapi tetap ada yang luka ok...apa taknya..ada satu masa tu...jiran aku halakan mercun bunga api yang batang mcm lidi tu kat adik aku...luka la jawabnya....tapi tak de la teruk sgt...

aku bukanlah budak2 yang suka cari nahas dgn main2 mercun yang berbahaya or buat meriam buluh tu...pernah jugaklah aku tgk budak2 kampung aku buat benda alah tu...tapi tak pernah pulak la aku tgk yang putus jari or cedera teruk ke apa...nasib baiklah...

tapi yang pasti...setiap tahun...dari dulu sampai sekarang...bila nak raya jek..mesti ada kes yang cedera or mati sebab mercun...dan kes yang terbaru...siap anak sendiri jadi mangsa...sebab jual mercun...then simpan kat stor rumah....tak pasal2 beraya di penjara....dah mengaku bersalah pun pak cik tu...aduhai malangnya nasib....hu3

macam2 kan dunia sekarang ni....tak faham aku...

pasal kes bunuh jutawan kosmetik tu pun...aku tak tahu nak cakap apa...semoga roh keempat2 mereka aman di sana....dan yang bersalah akan di kenakan hukuman yang setimpal...tengok...betapa kejam manusia sekarang...nak kaya punya pasal...sanggup bunuh orang..kalau bunuh binatang tak apa lagi....ni manusia!!! tak faham2...kejam pulak tu siap bakar lagi...dia ingat bukti boleh terhapus dengan bakar???

ni la manusia bila tak de pegangan agama...dah tak ingat dosa dah...sanggup buat apa saja demi dunia yang mereka cintai....

apa2 pun...Prasasti Jiwa ingin mengucapkan Takziah buat keempat2 keluarga yang terlibat...semoga tabah menghadapi dugaan Tuhan di bulan Syawal ini...berdoalah agar roh mereka sentiasa tenang di sana...amin

ok la...itu saja yang nak kongsi...

sekian.




p/s: hari tu my lovely akhil main mercun bunga api yang macam gambar di atas...seronok giler dia...tapi tak bagi dia main byk kali...sebatang jek...he3
p/t: jadi kaya pun susah kan...ada je yg dengki...tapi jadi miskin pun susah jugak...ha3

1 pengkritk ceritera duniaku:

chentaMAYA said...

dunia dah akhir zaman dah weh~

Popular Posts

Popular Posts since May 2010