Sunday, November 28, 2010

Cinta Yang Kuduga







Stacy- Cinta Yang Kuduga



Walau hatiku pedih
Ku rasa sendiri kepedihan
Kesakitan hati ku menangis
Rintihan jiwa yang terus merana

Walau ku sendirian
Ku renangi lautan yang dalam
Tiada siapa sudi perhatikan
Itu yang ku duga selama ini

Kesakitan cinta yang melanda ku
Menghentikan degupan rindu
Yang hampir bernyawa
Kecewa yang tiada terhingga
Bila mendengar berita kau tak cintaiku
Kini ku fahami erti cintamu
Kau hanya bernyawakan patung dalam dirimu
Kecewa melanda di hati
Mengapa begini yang aku hadapi
kekasihku~

Walau ku sendirian
Ku renangi lautan yang dalam
Tiada siapa sudi perhatikan
Itu yang ku duga selama ini



Prasasti Jiwa:

tengah tension edit PSM, terdengar pulak lagu ni. ini adalah salah satu lagu Stacy. lagu balada dia. sedap juga bila dengar. lagi-lagi tambah sikit perasaan dalam jiwa memang layan juga lagu ni.

lagu dan lirik serta vocal stacy juga ok. tapi mungkin Stacy sudah di kenali dengan lagu bergenre pop yang rancak dan menari lincah di atas pentas dan tidak biasa untuk mendengar dan melihat Stacy menyanyi lagu balada.

tapi bagi aku ok jer. dan paling aku suka bila Stacy nyanyi lagu Rela-Ella time konsert AF dulu. memang superb la...he3

ok la...nak sambung edit Thesis aku : )

sekian.



p/s: Cinta bukanlah suatu yang boleh di duga pengakhirannya.

23# Prasasti Jiwa




Prasasti Jiwa:

kalaulah isi hati boleh di tulis dalam kertas dan terus di hantar ke "peti surat hati"mu sudah lama aku buat untuk menyatakan yang aku benar-benar rindukan kamu.

ataupun ada Burung Merpati ataupun Burung Hantu ( macam dalam cerita Harry Potter) dah lama aku suruh hantar 'surat hati' kepada kamu.

tapi sayang. perasaan bukanlah boleh di tunjukkan dalam keadaan fizikal kerana ianya perlu di amati dan di rasai. bukannya mudah untuk mentafsir hati dan perasaan dalam sehari dua. ia perlukan masa yang lama.

mungkin aku memilih untuk melupakanmu, tapi jauh di sudut hati terselit kata keramat yang aku masih sayang dan cinta kamu.

aku memilih untuk mendiamkan diri. dan cuba memadam semuanya. bukan tandanya aku sudah melupakan kamu. tapi setiap saat aku sentiasa merasakan yang kamu ada di sisi.

kerana untuk menghakis namamu dari ingatan dan hati ini bukannya suatu perkara yang mudah. Dan mungkin ianya akan terus kekal kerana sudah bersatu dalam jiwa.

sekian.



p/s: mula membiasakan diri yang hati ini sudah kosong.

22# Prasasti Jiwa




Prasasti Jiwa:

ia lenyap tanpa pernah menyatakan pergi
ia hilang tanpa pernah menyatakan salam

lenyap dan hilang

bisu tanpa kata
kosong tanpa rasa

bisu dan kosong

aku terpaku tanpa lihat
aku terpana tanpa dengar

ruang minda seperti tiada isi
ibaratnya neuron-neuron sudah kehilangan daya sambungan

apa yang terdaya
segala kenangan lupus
tanpa sisa

aku yang terus tabah
memulakan semuanya semula

sekian.


jumain
12.26am
28 Nov 2010


p/s: mungkin ini takdirnya.

Friday, November 26, 2010

Ku bersaksi



Firdaus ft Noh Hujan & Sheila Abdul - Ku bersaksi

Aku melihat dunia pada mengenalMu
Namun tak hentikanku untuk terus mencariMu
Sampaiku rasa ada suatu berbeza
Kehampaan di jiwa terjawab sempurna

di sini ku temu kedamaian
tiada yang lain kan menggoyahkan
ku ikrar kan sungguh
sepenuh hatiku

aku bersaksi bahawa
tiada tuhan selain Allah
penguasa alam semesta
dan aku bersaksi bahawa
Nabi Muhammad utusanNya
bagi seluruh manusia di dunia

keyakinan hati ini
membuatku memilih jalan ini
selamanya akan aku pasrahkan
hidup dan mati kepada Tuhan


Prasasti Jiwa:

lagu di atas adalah lagu terbaru dari kumpulan Nasyid Firdaus. dan lagu ni FIRDAUS ft bersama Noh Hujan dan juga Sheila Abdul.

ok la lagu nie. boleh untuk di dengar juga. tak lah teruk mana pun. lagu ni pun ala-ala lagu Mirwana juga. mungkin trend nasyid sekarang kot. tapi ok la. kalau dengan ini caranya untuk berdakwah tak salah pun. lagi pun artis-artis kita ni jarang yang buat lagu pasal ketuhanan.

kadang-kadang layan lagu2 begini pun boleh menginsafkan juga kan : )

sekian.



p/s: aku tercari2 suara Sheila Abdul dalam lagu nie...hu3

21# Prasasti Jiwa



Prasasti Jiwa:

Kenangan adalah satu perkara yang akan terlintas tatkala ianya sudah pernah berlaku. watak dan ceritanya sudah pernah di mainkan.

satu kelebihan manusia ialah di anugerahkan ingatan...memori yang bisa kekal dalam minda. sungguh hebat ciptaan Tuhan yang tidak memerlukan cip atau isian berapa Gigabyte....ianya tidak terhingga.

namun, ada juga memori yang tidak akan kekal dalam ingatan. bergantung kepada kuatnya memori seseorang ataupun kita sendiri yang mahu melupakan.

ada sesetengah di antara kita, yang sengaja mahu melupakan kenangan yang pernah wujud dalam hidupnya. mungkin kerana kecewa, sedih, ataupun tidak mahu mengingati kenangan itu kerana mahu melupakan sejarah silam yang buruk.

dalam hubungan pula, bagi yang merasai kebahagiaan dalam perhubungan pastinya kenangan itu adalah satu perkara yang penting. kerana dengan kenanganlah kita akan lebih menghargai hubungan kita.

tetapi, bagi hubungan yang terhenti di tengah jalan, pastinya kenangan bukanlah perkara yang paling di ingini. kerana semahunya kita mahu melupakan kenangan yang pernah tercipta.

namun untuk melupakan bukanlah suatu perkara yang mudah seperti 'pendrive' yang boleh 'delete' dengan mudah apa yang terkandung di dalamnya jika sudah tidak perlukannya lagi.

ianya memerlukan masa yang lama untuk melupuskan segala kenangan yang kita tidak mahu kenang lagi. Namun, kita sering terlupa, yang kenangan itulah sebenarnya anugerah cinta yang di berikan Tuhan kepada kita.

meskipun kita tidak memilikinya secara tersurat dan tersirat ,tetapi sedarkah kita? dia pernah menjadi milik kita di dalam kenangan itu : )

sekian.



p/s: hargai setiap kenangan bersama insan yang kita sayang : )

Wednesday, November 24, 2010

20# Prasasti Jiwa




Prasasti Jiwa:

kita selalu berfikiran yang kita akan lebih menghargai sesuatu apabila sudah kehilangan ataupun tidak memilikinya. dan saat kita sudah tidak mempunyainya, kita menuduh diri sendiri yang tidak pernah menghargai akan kehadirannya.

dalam hubungan sesama manusia, hal ini sering berlaku. tidak kisahlah antara sahabat, keluarga ataupun hubungan cinta. ataupun juga situasi ataupun tempat.

tatkala kita sudah berada di fasa tidak bersama lagi, tatkala itu hati mula di rundum pilu, sayu, rindu. akan kehadiran entiti yang kita sayangi ataupun cintai.

dan tatkala itu juga, segala rasa yang kita rasa sebenarnya tidak perlu pun untuk hadir. kerana yang berlalu tetap juga tak kan hadir semula. kalau ada pun situasi dan keadaannya mungkin tidak serupa yang awalnya.

penyesalan dan kekecewaan semakin membuku di jiwa, mahu menghindarinya bukan suatu perkara yang mudah.satu-satu bingkisan kenangan berlalu di minda. membuat hati tidak keruan.

namun, satu perkara yang kita sering terlupa, andai kita benar-benar tidak menghargai saat fasa ianya masih wujud. mengapa perasaan mendalam hadir pada fasa ke-2 iaitu fasa sudah tidak memilikinya. 

maknanya, kita sebenarnya menghargai saat kehadirannya. namun mungkin kita tidak pernah menduga akan wujudnya fasa perpisahan.

sekian.



p/s: rasa kehilangan hanya akan hadir apabila kita pernah memilikinya.... : )

10 minit baca Al-quran

Dikehendaki baca Al-Quran tiap hari mulai tahun depan


BESUT 14 Nov. – Setiap pelajar Muslim di Terengganu akan dikehendaki memulakan sesi persekolahan harian mereka dengan membaca Al-Quran selama 10 minit mulai tahun depan.

Pengarah Jabatan Pelajaran Terengganu, Razali Daud berkata, ia adalah sebahagian daripada usaha pihaknya memberi penekanan serius kepada pembangunan sahsiah seiring dengan kecemerlangan akademik yang dicapai pelajar.

Beliau berkata, pihaknya akan berusaha memastikan warga sekolah memiliki sahsiah dan akhlak yang mantap, selaras dengan usaha membasmi masalah disiplin kalangan pelajar sekolah di Terengganu.

"Bagi pelajar Islam yang belajar di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina atau Tamil pula, tenaga ustaz akan digunakan bagi menguruskan mereka secara berkumpulan,” katanya kepada pemberita, di sini.

Selain itu, katanya, semua program pembangunan sahsiah pelajar seperti perkhemahan akan dilaksanakan di dalam kawasan masjid dan tidak lagi di resort atau di hotel sebagaimana yang diamalkan sebelum ini. – Bernama




Prasasti Jiwa:

di atas adalah keratan akhbar daripada Bernama, tapi aku terbaca berita ini di berita Metro tak silap aku. sangat menarik bagi aku tindakan Jabatan Pelajaran Terengganu ini kerana dengan inilah kita akan mendidik jiwa pelajar-pelajar sekolah untuk lebih dekat dengan Al-Quran.

dan sangatlah bagus jika hari kita di mulakan dengan membaca Al-Quran apatah lagu sebelum menuntut ilmu. setidak-tidaknya ia mendidik anak-anak muda untuk lebih mengenali Al-Quran dan cuba untuk memahaminya.

dan tindakan Jabatan Pelajaran Terengganu ini patut untuk di selaraskan kepada seluruh Malaysia kerana ianya dalah satu aktiviti yang sehat dan baik. 

sebelum ini aku ada memberitahu rakan Orator aku mengenai cadangan aku untuk mewajibkan setiap pelajar sekolah rendah wajib untuk mengkhatamkan Al-Quran sebelum memasuki peringkat sekolah menengah dan ianya di masukkan ke dalam silibus Agama Islam.

dan tak sangka Jabatan Pelajaran Terengganu akan melakukan perkara yang hampir serupa dengan cadangan aku. (walaupun aku tak pernah menulisnya di blog ataupun menghantar proposal kepada kementerian) tetapi setidak-tidaknya ada juga orang berfikir seperti itu. 

aku sangat menyambut baik cadangan JPT tersebut. Usaha murni mereka ini pastinya mendatangkan kebaikan kepada anak-anak muda kelak.

percayalah, andai amalan kebaikan itu tidak di jadikan satu budaya sejak dari kecil, teramatlah susah untuk di bentuk pula bila sudah dewasa. bak kata pepatah melayu, melentur buluh biar dari rebungnya : )

sekian.




p/s: teringatkan kempen let's read Al-quran yang pernah aku join 

Jambatan Oh Jambatan




Prasasti Jiwa:

hari tu aku ada terbaca paper, yang Sultan Johor iaitu Sultan Ibrahim menitahkan agar tambak Johor di gantikan dengan jambatan lain bagi memudahkan rakyat Johor untuk berulang-alik ke singapura kata beliau ketika ucapan Hari Keputeraan beliau yang ke-52 tahun.

dan seperti yang kita sedia maklum bahawa, Jambatan Bengkok yang di cadangkan oleh kerajaan Malaysia telah pun di batalkan atas sebab2 tertentu yang mana isunya sangat rumit bagi aku...kerana Malaysia-Singapura mempunyai isu-isu tertunggak yang masih belum di selesaikan.

dan semasa rundingan semula antara Dato' Najib bersama Singapura, beliau telah mencadangkan agar di bina jambatan ke-3 di sebelah Timur Johor dan ianya mendapat respon yang positif daripada Menteri Mentor Singapura iaitu Lee Kuan Yew.

kata Najib lagi ianya akan memajukan lagi bahagian Timur Johor sehingga Mersing dan terus ke Desaru.namun sayangnya, Sultan Johor ketika itu tidak bersetuju dengan cadangan tersebut.

tapi jika benar kerajaan tetap mahu meneruskan cadangan jambatan ketiga ini, aku cadangkan kerajaan buat jambatan seperti dalam gambar jambatan di atas. menarik kan. tapi mesti kos pembinaan dia mahal jugak.

jambatan diatas adalah Oresund Bridge yang menghubungkan Denmark dan Sweden yang mempunyai rail keretapi serta lalu lintas jalan raya berterowong melalui Selat Oresund.

menarik kan? Jambatan ni juga menjadi lambang persahabatan 2 negara. kalaulah Malaysia-Singapura juga boleh bersetuju tanpa sebarang syarat dan prejudis pastinya kita sudah mempunyai Jambatan yang baru bagi menggantikan Tambak Johor yang sememangnya memberi kesan kepada alam sekitar.

apa2 pun, kita doakan sahaja agar Tambak Johor di gantikan dengan jambatan baru ataupun wujudnya jambatan baru bagi memudahkan rakyat Johor malahan Singapura sendiri untuk berhubung antara satu sama lain.

sekian




p/s: gambar jambatan di atas bukanlah gambar jambatan Oresund yang sebenar, tapi ianya lebih kurang sama. kalau nak tengok Jambatan Oresund sila rujuk Mr. Google or Mr.Wiki : )

Monday, November 22, 2010

UPDATE# Ramalan 14 lagu ke Juara Lagu 25

Prasasti Jiwa:

malam ini adalah saringan terakhir Separuh Akhir Muzik-muzik 25. dan malam ini juga kita akan menyaksikan 12 or 14 lagu yang akan layak ke Juara Lagu 25.

di bawah merupakan senarai lagu yang mendapat Top 6 pada 2 saringan yang lepas:


  1. Cinta Sempurna - Yuna/Yuna/Yuna
  2.  Kebahagiaan Dalam Perpisahan - Shahir/ Edry / Edry
  3. Noktah Cinta - Hafiz/ Ajai/ Shah Qalam
  4. Mencari Konklusi – Hujan / Noh Hujan / Noh Hujan
  5. Hanyut - Faizal Tahir/ Audi Mok/ Faizal Tahir
  6. Sejujur Hatimu – Adibah Noor / Azlan Abu Hassan / Adibah Noor

  1. Drama King – Meet Uncle Hussain & Black / Taja / Tun Teja
  2. Tolong Ingatkan Aku – Ana Raffali / Ana Raffali / Ana Raffali
  3. Jahat – Stacy / Edry Abd. Halim / Edry Abd. Halim
  4. Susun Silangkata – Aizat / Aizat & Anas / Aizat & Anas
  5. Ku Ada Kamu – Adira / Edry Abd. Halim / Edry Abd. Halim
  6. Sofea Jane – Black / Sham Kamikaze & Iswandy / Farril

dan siapakah pilihan anda untuk layak ke pentas Final? berikut merupakan Ramalan aku untuk 14 lagu (kalau 14 lagu la) yang bagi aku layak ke pentas Final Juara Lagu:

11 lagu di atas (kecuali lagu Adibah Noor-Sejujur Hatimu ataupun lagu Black-Sofea Jane) di tambah dengan:

  1. Pelita – A.P.I / Loque / Loque
  2. Extravaganza – Bunkface / Sam Bunkface / Bunkface
  3. Selamat Malam – Faizal Tahir / Audi Mok / Faizal Tahir

itu hanyalah sekadar Ramalan aku, tapi aku dapat rasakan malan ini lagu Tomok dan Alya juga berpeluang besar untuk tersenarai dalam Finalist Juara Lagu 25 kali ini.

apa pun, kita nanti malam ini keputusan rasmi yang di adili oleh mereka yang lebih profesional : )

sekian.

UPDATE: Berikut merupakan senarai lagu yang berjaya ke Anugerah Juara Lagu 25: 


1. HANYUT - FAIZAL TAHIR
2. KEBAHAGIAAN DALAM PERPISAHAN - SHAHIR
3. NOKTAH CINTA - HAFIZ
4. DRAMA KING - MUH/BLACK
5. KU ADA KAMU - ADIRA
6. CINTA SEMPURNA - YUNA
7. PELITA- A.P.I
8. BERLARI - TOMOK
9. SOFEA JANE - BLACK
10. MENCARI KONKLUSI - HUJAN
11. SELAMAT MALAM - FAIZAL TAHIR
12. EXTRAVAGANZA - BUNKFACE
13. JAHAT - STACY
14. TOLONG INGATKAN AKU - ANA RAFFALI


respons:

sedikit terkejut apabila lagu Aizat tidak layak ke pentas final...dan tak terkejut pun bila Adibah Noor tak layak...sebab lagu tu mmg setakat untuk pentas semi final sahaja. see juri profesional pun setuju dengan aku : )

untuk ke-14 lagu di atas, lagu sofea Jane & berlari aku letakkan sebagai antara lagu yang berada di ranking bawah untuk bertanding di pentas final dan lagu Aizat-Teka Silang kata lebih layak untuk berada bersama 13 lagu yang lain. tapi juri profesional mungkin melihat lagu Sofea Jane & Berlari lebih bagus berbanding Teka Silang Kata...ataupun di sebabkan Black & Tomok adalah artis kelahiran Media Prima...no komen!

lagu Fav aku untuk menjadi Lagu Terbaik bagi AJL 25 kali ini ialah Cinta Sempurna, Pelita,Drama King,Selamat Malam, Kebahagiaan Dalam Perpisahan & Ku Ada Kamu. 

anda pula?

apa yang pasti AJL 25 kali ini mempertandingkan artis kelahiran Media Prima, Astro dan juga artis indie band/solo. persaingan sehat yang menarik pada aku.

dan harus di ingatkan, AJL bukan mempertandingkan penyanyi tetap lebih kepada lagu mana yang lebih berkualiti dan layak untuk di angkat menjadi lagu terbaik. maka pertandingan kali ini akan melihatkan samada komposer sedia ada ataupun penyanyi indi band yang lebih hebat dalam menghasilkan lagu....

dan juga menariknya apabila 3 band terbaik Malaysia bersaing sesama sendiri iaitu MUH,HUJAN & BUNKFACE....dan juga persaingan antara artis kelahiran Media Prima & ASTRO....siapakah antara mereka yang akan menunjukkan persembahan terbaik pada malam AJL lantas di nobatkan Juara? semuanya akan terjawab pada malam AJL25 nanti...

sama-sama kita nantikan : )





p/s: xdapat tgk saringan ke-3 malam ni sbb nak keluar dgn classmate tgk cite Harry Potter : )

Saturday, November 20, 2010

Final Year Project Presentation

BAA4914 Final Year Project (PSM 2) PRESENTATION
SEMESTER 1 SESI 20010/2011

ENVIRONMENTAL & HYDRAUL (E&H)

SESSION 2

VENUE: ZDK 17

TIME: 2.00PM-5.00PM

Panel: 
 

 

 

 

Pn Nadiah Mokhtar

 

 

 

 

Pn Hasmani


Name Student: 
Mhd Jumain b Mapplati
Title : The Potential of Rainwater Harvesting for Water Supply via WASRA System






p/s: wish me luck guys...slide tak siap lagi...draft tak habis edit hu3

Friday, November 19, 2010

surga hati




Ungu - Surga Hati


tak sanggup ku tahan,
tetes air mata,
di saat ku berdiri
di tanahMu yang suci

tak henti memuji
mulut ini berdzikir
saat ku melihat
surga hati disini

sejenak pandangi
rumahmu yang indah
tak pejamkan mata
tak dapat ku bicara

ingin ku meraih
tuk menggapaiMu
tak sabar menanti
tuk panjatkan doa padaMu

ku ingin disini, ingin tetap disini
bila kupulang nanti, izinkan ku kembali
ku ingin disini, ingin tetap disini
bila kupulang nanti, panggil aku lagi

tak sabar menanti tuk panjatkan doa padaMu






Prasasti Jiwa:




Lagu ini lebih kurang sesuai juga untuk wish Selamat Hari Raya Aidil Adha buat semua pembaca blog aku dan juga semua umat islam di Malaysia dan Dunia amnya...


Semoga Hari Raya Korban yang baru sahaja berlalu akan mengingatkan kita betapa pentingnya erti Pengorbanan dalam setiap tingkah laku kita terutamanya pengorbanan kita di dalam memperjuangkan Agama Allah Yang Maha Esa.


Ingatlah, pengorbanan hari ini pasti besar balasannya di akhirat sana. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui.


Semoga kita semua mengambil ikhtibar dari sejarah Pengorbanan Nabi Ibrahim & Nabi Ismail di dalam kehidupan seharian kita...amin


sekian.






p/s: Selamat kembali kepada semua jemaah Haji Malaysia yang akan pulang dalam beberapa hari lagi. semoga pulang dengan haji yang mabrur..amin

Tuesday, November 16, 2010

Top 6 saringan 2 Separuh Akhir Muzik-Muzik 25

15 November 2010, 10 malam – 11.30 malam – Tema 90 :
  1. Tika Masanya – Mirwana & Hujan / Akmal Mirwana Akmal / Mirwana & Noh Hujan
  2. Manifestasi Cinta – Fiq & Mirwana / Kuncidemak / Kunci Demak & Akmal Mirwana
  3. Kau Harus Ada – Hujan / Noh Hujan / Noh Hujan
  4. Drama King – Meet Uncle Hussain & Black / Taja / Tun Teja
  5. Menggegar Dunia – Adam & Stacy / Edry Abd. Halim / Edry Abd. Halim
  6. Tolong Ingatkan Aku – Ana Raffali / Ana Raffali / Ana Raffali
  7. Jahat – Stacy / Edry Abd. Halim / Edry Abd. Halim
  8. Susun Silangkata – Aizat / Aizat & Anas / Aizat & Anas
  9. Cinta Kosmik – The Fabulous Cats / Alibi Hustler / Alibi Hustler
  10. Ku Ada Kamu – Adira / Edry Abd. Halim / Edry Abd. Halim
  11. Sofea Jane – Black / Sham Kamikaze & Iswandy / Farril
  12. Adrenalin – Faizal Tahir / Audi Mok / Faizal Tahir

Prasasti Jiwa:

di atas adalah Ramalan awal aku di entri ini...klik sini

dan berikut merupakan TOP 6 Saringan ke -2:
  1. Drama King – Meet Uncle Hussain & Black / Taja / Tun Teja
  2. Tolong Ingatkan Aku – Ana Raffali / Ana Raffali / Ana Raffali
  3. Jahat – Stacy / Edry Abd. Halim / Edry Abd. Halim
  4. Susun Silangkata – Aizat / Aizat & Anas / Aizat & Anas
  5. Ku Ada Kamu – Adira / Edry Abd. Halim / Edry Abd. Halim
  6. Sofea Jane – Black / Sham Kamikaze & Iswandy / Farril

dan ketika pengumuman pada malam tadi menyaksikan kelima2 ramalan aku menepati ramalan seperti yang aku ramalkan...di tambah dengan lagu Black iaitu Sofea Jane.

untuk pertandingan malam ini aku sempat tengok ke semua persembahan sebab aku tiba dirumah dalam pukul 10 macam tue.

bagi persembahan malam tadi, kebanyakan artis yang bertanding seperti tidak mempunyai persediaan yang cukup dari segi vocal. mungkin ini hanyalah separuh akhir sahaja. tak mengapa.

tapi artis yang berjaya membawa persembahan dengan baik malam tadi ialah Adira, Stacy, Aizat, Fiq, Mirwarna, & Hujan. yang lain kelaut je aku dengar....hampeh betul...lagi-lagi Faizal Tahir...teruk gila vocal dia...minggu lepas pun dah teruk minggu ni pun sama je..harap2 minggu depan lebih baik la..sebab lagu dia minggu depan sangat bagus...Selamat Malam..


dan vocal Adira dah menunjukkan semakin ada peningkatan...kawalan vocal dia juga bagus walaupun kadang-kadang ada juga yang terlebih sudah...


tapi yang pasti Stacy tidak pernah menghampakan peminatnya...Go Stacy...!!!

apa2 pun..good luck buat ke-enam2 lagu yang mendapat markah tertinggi...setakat ini edry memegang rekod dengan 3 buah lagu beliau mendapat markah yang tertinggi....confirm lepas ni ramai artis berpusu-pusu lak nak lagu dari Edry he3

tak sabar nak tunggu semi final pusingan ke-3 lak...

sekian



p/s: dah selamat sampai dirumah....he3

Monday, November 15, 2010

Zaid Ibrahim meroyan



Prasasti Jiwa:

maaf entri kali ini berunsur politik...jari sudah gatal mahu menaip entri yang berbaur politik...sudah lama juga tidak menaip tentang isu politik...dan aku cukup tertarik dengan kes Pakatan Rakyat yang tengah bergolak sekarang.

dan yang paling menarik perhatian aku ialah mengenai Datuk Zaid Ibrahim...siapa yang tidak kenal dengan beliau yang penuh dengan kontroversi.

pemimpin UMNO yang lompat parti dan menjadi ahli Pakatan Rakyat iaitu Parti Keadilan.

dan yang paling menarik perhatian aku apabila Datuk Zaid Ibrahim menarik diri dari bertanding dalam pemilihan timbalan Parti Keadilan...dan juga telah menimbulkan kekecohan dalam parti keadilan.

apa yang terlintas dalam fikiran aku cuma satu, kenapa perlu untuk menarik diri andai perjuangan anda untuk parti keadilan adalah jujur dan ikhlas. tidakkah dengan tindakan anda ini akan merugikan diri sendiri malahan parti sendiri akan terkena tempiasnya...

kedua, nampak sangat tindakan Zaid ini adalah tindakan yang pengecut dan juga tindakan untuk meraih populiriti....apa tidaknya tidak mahu kalah di malukan kerana mendapat undian yang rendah malah dengan tindakan menarik diri dan menimbulkan spekulasilah cara yang terbaik. padahal tindakannya ini akan memalukan diri sendiri dan juga bahan ketawa UMNO.

ketiga, tidakkah Datuk Zaid berfikir dengan rasional dan waras? Dia berlawan dengan Azmin Ali yang sememangnya sejak awal lagi berjuang untuk Parti Keadilan dan bukan seperti dia yang lompat parti. sudah tentulah Azmin Ali akan dipilih oleh ahli Parti Keadilan Rakyat berbanding beliau. nampak sangat Datuk Zaid Ibrahim ni nak kuasa cepat-cepat.Berjuanglah dengan ikhlas meskipun anda di pihak pembangkang ataupun kerajaan agar perjuangan kita di berkati olehNya...

dan Tahukah anda!

mengapa Zaid Ibrahim meletak jawatan ketika berada dalam UMNO?


Zaid Ibrahim letak jawatan bukan kerana berbalah tentang ISA. Sebab utama ialah kerana Zaid Ibrahim kalah bertanding Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu kepada Datuk Fatmi. Mana nak letak muka seorang menteri kalah dan tidak cukup pencalonan untuk lawan Ketua Bahagian.
Demi menjaga maruah, Zaid kena tunggu masa sesuai untuk letak jawatan dalam cara yang nampak bermaruah dan glamour. ISA dijadikan alasan Zaid. Bila Zaid buat begitu, orang akan anggap Zaid sebagai hero.
Kalangan peguam akan sanjung Zaid sebagai seorang yang berani dan berpendirian. Zaid kalau terus jadi menteri pun, dia tak yakin sama ada akan kekal atau tidak di zaman Najib. Sudah tentu melawan Datuk Fatmi yang merupakan bekas SU Politik Najib seolah melawan Najib di Kota Bharu.
Lebih baik berhenti dari digugurkan.
sumber dari sini...klik
kalau nak tahu lagi kisah2 di sebalik perjuangan Zaid Ibrahim ni klik la kat situ...orang macam dia ni susah nak maju ke depan sebab terlalu takut pada KEGAGALAN. sedangkan kegagalan lah yang akan mematangkan kita nanti...
ok cukup kot. aku tak nak mencemarkan blog aku dengan mereka-mereka seperti ini. lagi pun aku tak nak mengulas banyak2...bahaya ok...ini pun terlintas untuk menulis sebab dah lama tangan tak menaip isu2 politik ni...lagi pun dengan cara inilah aku akan lebih memahami sesuatu isu...he3
sekian.


p/s: time kat UMNO lagi aku memamg tak suka dengan Datuk Zaid Ibrahim ni. Di sebabkan tindakannya tanpa berfikir...adakah dia akan kekal dengan Parti Keadilan? ataupun menubuhkan parti baru untuk Aspirasi perjuangan yang diimpikannya? sebab UMNO sudah jelas-jelas menolak beliau...kasihan...ok cukup!

Sunday, November 14, 2010

bebasnya Suu Kyi



love dis picture : )


Prasasti Jiwa:

13 November menyaksikan bebasnya seorang pejuang pro demokrasi iaitu  Aung San Suu Kyi. Pasti ramai yang tertanya-tanya siapakah dia Suu Kyi ini....besarkah perjuangannya pada negaranya dan juga dunia?

aku juga antara mereka-mereka yang tidak berapa mengenali insan bernama Suu Kyi ni...tapi aku tahu serba sedikit tentang Suu Kyi ni...pendebat kalau tidak tahu tentang Suu Kyi ni memang buat malu la sebab ini antara isu antarabangsa juga...pernah sekali berdebat aku tersalah beri fakta tentang beliau...malu juga rasanya ketika itu...hu3

untuk anda yang tidak mengenali Suu Kyi ini anda boleh rujuk ke Mr.Wiki di sini....klik

Akhirnya, kerajaan Myanmar mengambil keputusan untuk membebaskan Suu Kyi setelah ditahan dalam rumah di Burma selama 15 daripada 21 tahun mulai tahun 1990 hingga 13 November 2010.

perjuagan Suu Kyi bukanlah perjuangan yang boleh di pandang enteng...tetapi perjuangan sri kandi wanita ini adalah perjuangan yang sangat murni dan suci demi rakyat Myanmar dan juga negaranya yang tercinta...dan tidak hairanlah wanita ini berjaya mendapat anugerah Sakharov Prize dan Hadiah Keamanan Nobel pada 1991

namun sayangnya, dek kerana kekejaman kerajaan junta Myanmar yang mengamalkan sistem tentera Diktator menyebabkan perjuangan Sri kandi ini terkandas.

andai pada tahun 1990, Suu Kyi yang telah memenangi 392 daripada 485 kerusi yang mewakili Liga Demokrasi Kebangsaan ketika pilihanraya Myanmar ketika itu dan berjaya menaiki takhta sebagai Perdana Menteri Wanita Myanmar yang pertama. pastinya Myanmar boleh menjadi negara yang membangun seperti Malaysia. tapi sayang, dek kerana ketamakan pemerintahan tentera junta Myanmar dan untuk menjaga kekuasaan, maka hasrat ini tidak tercapai.

apa yang di takuti setelah pembebasan Suu Kyi ialah kejadian yang sama berlaku ke atas Suu Kyi seperti apa yang pernah berlaku ke atas Benazir Bhutto...semoga pembebasan tanpa bersyarat ini tidak mempunyai maksud tersirat di sebalik pembebasan beliau.

semoga dengan pembebasan Suu Kyi ini akan memberi sinar baru buat rakyat Myanmar amnya.

Selamat Berjuang buat Suu Kyi!

sekian.



p/s: kat Malaysia..kita ada ke pejuang wanita seperti ini???

Popular Posts

Popular Posts since May 2010