Wednesday, November 24, 2010

20# Prasasti Jiwa




Prasasti Jiwa:

kita selalu berfikiran yang kita akan lebih menghargai sesuatu apabila sudah kehilangan ataupun tidak memilikinya. dan saat kita sudah tidak mempunyainya, kita menuduh diri sendiri yang tidak pernah menghargai akan kehadirannya.

dalam hubungan sesama manusia, hal ini sering berlaku. tidak kisahlah antara sahabat, keluarga ataupun hubungan cinta. ataupun juga situasi ataupun tempat.

tatkala kita sudah berada di fasa tidak bersama lagi, tatkala itu hati mula di rundum pilu, sayu, rindu. akan kehadiran entiti yang kita sayangi ataupun cintai.

dan tatkala itu juga, segala rasa yang kita rasa sebenarnya tidak perlu pun untuk hadir. kerana yang berlalu tetap juga tak kan hadir semula. kalau ada pun situasi dan keadaannya mungkin tidak serupa yang awalnya.

penyesalan dan kekecewaan semakin membuku di jiwa, mahu menghindarinya bukan suatu perkara yang mudah.satu-satu bingkisan kenangan berlalu di minda. membuat hati tidak keruan.

namun, satu perkara yang kita sering terlupa, andai kita benar-benar tidak menghargai saat fasa ianya masih wujud. mengapa perasaan mendalam hadir pada fasa ke-2 iaitu fasa sudah tidak memilikinya. 

maknanya, kita sebenarnya menghargai saat kehadirannya. namun mungkin kita tidak pernah menduga akan wujudnya fasa perpisahan.

sekian.



p/s: rasa kehilangan hanya akan hadir apabila kita pernah memilikinya.... : )

0 pengkritk ceritera duniaku:

Popular Posts

Popular Posts since May 2010