Wednesday, November 24, 2010

Jambatan Oh Jambatan




Prasasti Jiwa:

hari tu aku ada terbaca paper, yang Sultan Johor iaitu Sultan Ibrahim menitahkan agar tambak Johor di gantikan dengan jambatan lain bagi memudahkan rakyat Johor untuk berulang-alik ke singapura kata beliau ketika ucapan Hari Keputeraan beliau yang ke-52 tahun.

dan seperti yang kita sedia maklum bahawa, Jambatan Bengkok yang di cadangkan oleh kerajaan Malaysia telah pun di batalkan atas sebab2 tertentu yang mana isunya sangat rumit bagi aku...kerana Malaysia-Singapura mempunyai isu-isu tertunggak yang masih belum di selesaikan.

dan semasa rundingan semula antara Dato' Najib bersama Singapura, beliau telah mencadangkan agar di bina jambatan ke-3 di sebelah Timur Johor dan ianya mendapat respon yang positif daripada Menteri Mentor Singapura iaitu Lee Kuan Yew.

kata Najib lagi ianya akan memajukan lagi bahagian Timur Johor sehingga Mersing dan terus ke Desaru.namun sayangnya, Sultan Johor ketika itu tidak bersetuju dengan cadangan tersebut.

tapi jika benar kerajaan tetap mahu meneruskan cadangan jambatan ketiga ini, aku cadangkan kerajaan buat jambatan seperti dalam gambar jambatan di atas. menarik kan. tapi mesti kos pembinaan dia mahal jugak.

jambatan diatas adalah Oresund Bridge yang menghubungkan Denmark dan Sweden yang mempunyai rail keretapi serta lalu lintas jalan raya berterowong melalui Selat Oresund.

menarik kan? Jambatan ni juga menjadi lambang persahabatan 2 negara. kalaulah Malaysia-Singapura juga boleh bersetuju tanpa sebarang syarat dan prejudis pastinya kita sudah mempunyai Jambatan yang baru bagi menggantikan Tambak Johor yang sememangnya memberi kesan kepada alam sekitar.

apa2 pun, kita doakan sahaja agar Tambak Johor di gantikan dengan jambatan baru ataupun wujudnya jambatan baru bagi memudahkan rakyat Johor malahan Singapura sendiri untuk berhubung antara satu sama lain.

sekian




p/s: gambar jambatan di atas bukanlah gambar jambatan Oresund yang sebenar, tapi ianya lebih kurang sama. kalau nak tengok Jambatan Oresund sila rujuk Mr. Google or Mr.Wiki : )

0 pengkritk ceritera duniaku:

Popular Posts

Popular Posts since May 2010