Saturday, December 29, 2012

#56 Prasasti Jiwa



Prasasti Jiwa:

...semakin aku tipu Rasa Hati,
semakin ia mengcengkam Sanubari,
bagaimana ingin aku lari,
dari 'sihiran' ini?

...semakin jauh ku bawa pergi,
semakin ia menghampiri,
bagaimana ingin aku hentikan,
dari kejarannya?

atau
mungkin aku yang terlalu memikirkan?
sedangkan Dia telah lama melepaskan,
akukah yang masih tidak menerima Takdir Tuhan?


Monday, December 17, 2012

55# Prasasti Jiwa


Prasasti Jiwa:

...saat layunya Bunga di taman,
hilang wangian mewangi,
tiada penyeri di kali pagi,
naluri mati mencari arah,
mana pergi rasa hati?

...saat berbunga kembali,
seri wangi di kala pagi,
naluri hidup mencari jiwa,
rasa hati datang tanpa di cari,

oh esok kau layu dan mati...
lusa kau kembang mewangi...

mana satu?

aku lupa,

itulah takdir hidupmu.
kembang dan layu.

mati

gugur

tanah jua tempatmu.

Sunday, December 16, 2012

#54 Prasasti Jiwa


Prasasti Jiwa:

...kau hadir tatkala hati merindui,
sepertinya ada 'Sang Merpati' menyampaikan utusan di hatimu,
menyatakan aku rindu kepadamu...

aku tersenyum...

ternyata jalinan hati dan rasa itu masih punya getaran,
saat aku mainkan lagu luka-luka menafikan bahagia,
saat itu kau bertamu,
menanyakan khabar di jiwa...

aku tersenyum lagi...

ternyata Tuhan itu tidak pernah mungkir,
bila hati sememangnya di takdir untuknya,
sejauh mana pun kau berjalan,
terpisah...
Dia akan menemukanmu semula pada yang hak!


Friday, November 16, 2012

#53 Prasasti Jiwa


Prasasti Jiwa:

Cinta dulu telah lama aku buang jauh,
Sejauh mungkin yang tidak akan pernah kembali,
bertamu lagi walau menyapa di angin lalu,
kerana cukup luka-luka yang terhiris di hati,
tidak mahu aku ulang kembali,

Ternyata,
Cinta dulu rupanya bukan jauh aku campakkan,
Ia kembali seperti menagih kasih yang lalu,
meronta-ronta untuk di kutip kembali,
bukan dia,
tapi aku!

Berpatah kembali bukan bermakna aku Kalah,
cuma mahu menyimpan tiap-tiap cebis kisah,
yang masih tersisa meski tidak utuh,
akan aku simpul menjadi satu,
buat kenangan antara Kita berdua~


Wednesday, November 14, 2012

Salam Awal Muharam 1434


Prasasti Jiwa:

Assalamualaikum.

Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru ( Awal Muharram 1434 ) kepada semua umat Islam di dunia.

Semoga amalan tahun lepas (1433) di terima Allah dan Tahun yang mendatang ini akan lebih baik daripada sebelumnya. Amin


Monday, November 5, 2012

APM 2012


BEST VOCAL PERFORMANCE IN A SONG (NEW MALE ARTISTE) PERSEMBAHAN VOKAL TERBAIK DALAM LAGU (ARTIS BARU LELAKI)
1. Anji, (Hatiku) Berhenti Di Kamu
2. Awi Rafael, Bila Aku Jatuh Cinta
3. Budi, DoReMi
4. Hazama, Cinta Teragung
5. Sandy Canester, Lelaki Dungu
BEST VOCAL PERFORMANCE IN A SONG (NEW FEMALE ARTISTE) PERSEMBAHAN VOKAL TERBAIK DALAM LAGU (ARTIS BARU WANITA)
1. Dhisa, Cintaku Kamu
2. Lala Karmela, Kamu, Aku, Cinta
3. Najwa Latif, Cinta Muka Buku
4. Raisa, Serba Salah
5. Zahidah, Malam Ini
BEST NEW DUO/GROUP DUO/KUMPULAN BARU TERBAIK
1. Armada, Mau Dibawa Ke Mana
2. Audionauts, Maha Bisa Rahsia
3. Hazama & Amy Search, Semitri
4. PULSE!, Tetap Berazam
5. Salam Musik & Altimet, Alamak!
BEST COLLABORATION KOLABORASI TERBAIK
1. Aliff Aziz & Hao Ren, Dilema Cinta
Komposer: Choo Hao Ren
Penulis Lirik: Sha Kalam
2. Dayang Nurfaizah & Tompi, Perlukan Cinta
Komposer: Audi Mok
Penulis Lirik: Ad Samad
3. Hyrul Anuar & Mimi Fly One Nation Emcees, Sudah Mengapa
Komposer: Andi A. Merican & Khairafik Khairudin
Penulis Lirik: Hyrul Anuar
4. Ramlah Ram & SleeQ, Sesaat Kau Datang
Komposer: ID Mifzal
Penulis Lirik: Zie Shafruddin
5. Rossa & Taufik Batisah, Aku Bersahaja
Komposer: Taufik Batisah
Penulis Lirik: Taufik Batisah
BEST MALE ARTISTE ARTIS LELAKI TERBAIK
1. Afgan, Panah Asmara
2. Anuar Zain, Ajari Aku
3. Hafiz, Ku Akui
4. Once Mekel, Hilang Naluri
5. Sammy Simorangkir, Sedang Apa Dan Dimana
BEST FEMALE ARTISTE ARTIS WANITA TERBAIK
1. Agnes Monica, Rindu
2. Alyah, Kisah Hati
3. Astrid, Tentang Rasa
4. Shila Amzah, Patah Seribu
5. Yuna, Terukir Di Bintang
BEST DUO/GROUP DUO/KUMPULAN TERBAIK
1. Geisha, Cinta dan Benci
2. Kesna, Pilihlah Diriku
3. Kotak, Tendangan Dari Langit
4. RAN, Mencuri Hati
5. Rausyanfikir, Rentak Hati
BEST SONG (SINGAPORE) LAGU TERBAIK SINGAPURA
1. Coba, Snowball
Komposer: Sid Isman
Penulis Lirik: Sid Isman
2. Fatamorgana, Audionauts
Komposer: Malon, Ryzal, Sham & Zackey
Penulis Lirik: Malon, Ryzal, Sham & Zackey
3. Maha Bisa Rahsia, Audionauts
Komposer: Malon, Ryzal & Sham
Penulis Lirik: Malon, Ryzal & Sham
4. Malam Ini, Zahidah
Komposer: Zahidah
Penulis Lirik: Zahidah
5. Pulanglah, Awi Rafael
Komposer: Awi Rafael
Penulis Lirik: Awi Rafael
BEST SONG LAGU TERBAIK
1. Apa Bisa, Kotak
Komposer: Pay, Dewiq & Kotak
Penulis Lirik: Pay, Dewiq & Kotak
2. Kisah Hati, Alyah
Komposer: Manusia Putih
Penulis Lirik: Manusia Putih
3. Ombak Rindu, Hafiz & Adira
Komposer: Nurzaidi Abd Rahman
Penulis Lirik: Sharad Sharan
4. Sedang Apa dan Dimana, Sammy Simorangkir
Komposer: Mario Ricardo
Penulis Lirik: Mario Ricardo
5. Terukir di Bintang, Yuna
Komposer: Yuna
Penulis Lirik: Yuna
MOST POPULAR SINGAPORE ARTISTE ARTIS SINGAPURA PALING POPULAR
SG1: Aliff Aziz
SG2: Aryan
SG3: Audionauts
SG4: Awi Rafael
SG5: Didicazli
SG6: Diorama
SG7: Fauzie Laily
SG8: Hady Mirza
SG9: Imran Ajmain
SG10: Sezairi Sezali
SG11:SleeQ
SG12: Taufik Batisah
MOST POPULAR SINGAPORE SONG LAGU SINGAPURA PALING POPULAR
LP1: Cinta Yang Lain, Arus
LP2: Gila, Tujuh
LP3: Ku Tetap Kan Menunggu, Hady Mirza
LP4: Maha Bisa Rahsia, Audionauts
LP5: Membenam Pagi Tanpamu, Diorama
LP6: Menanti Cintamu, Revalina
LP7: Mengapa Kau Harus Pergi, Farhan Shah
LP8: Pulanglah, Awi Rafael
LP9: Salahkan, Hyrul Anuar
LP10: Sally The Lion, The Lion Story & The Sallys
LP11: Terlalu Sayang, Didicazli
LP12: Yang Teristimewa, Sheikh Haikel feat. SleeQ
MOST POPULAR REGIONAL ARTISTE ARTIS SERANTAU PALING POPULAR
AS1: Afgan
AS2: Agnes Monica
AS3: Aliff Aziz
AS4: Alyah
AS5: Hady Mirza
AS6: Hafiz
AS7: Judika
AS8: Shila Amzah
AS9: SleeQ
AS10: Taufik Batisah
AS11: Ungu
AS12: Yuna
MOST POPULAR REGIONAL SONG LAGU SERANTAU PALING POPULAR
LS1: Beribu Sesalan, 3 Suara
LS2: Bukan Dia Tapi Aku, Judika
LS3: Kalau Cinta, Aliff Aziz & Joanna
LS4: Kebahagiaan Dalam Perpisahan, Shahir
LS5: Kisah Hati, Alyah
LS6: Ku Pinang Kau Dengan Bismillah, Pasha Ungu & Rossa
LS7: Ku Tetap Kan Menunggu, Hady Mirza
LS8: Ombak Rindu, Hafiz & Adira
LS9: Paralyzed, Agnes Monica
LS10: Sedetik Lebih, Anuar Zain
LS11:Takkan Pernah Ada, Geisha
LS12: Tentang Rasa, Astrid
NEW MEDIA NOVA NOVA MEDIA BARU
MN1: Abdul Hamim Suleiman
MN2: Abdul Muttaleeb
MN3: Arien Nur Santi
MN4: Asya Yonce
MN5: Ayu Videl
MN6: Cassidy Anderson
MN7: Fairuz Selamat
MN8: Muhamad Wazini Bin Mohamed Taib
MN9: Muhammad Azri Syafiq
MN10: Muhammad Samsudian
MN11: Syazwiyanti
MN12: Yoseph Pradana
NEW MEDIA ICON IKON MEDIA BARU
MI1: Afgan
MI2: Alyah
MI3: Kotak
MI4: Najwa Latif
MI5: Sherina Munaf
MI6: Shila Amzah
MI7: SleeQ
MI8: Ungu
MI9: Vidi Aldiano
MI10: Yuna

AIM19



Artis Baru Terbaik
Keroz Nazri (Suatu Hari Nanti)
Mojo (Andai Ku Bercinta Lagi)
Salam Musik (Alamak feat Altimet)
Stephen Rahman Hughes (Bertemu di Syurga)
The Malayan (Aku Bukan Lagenda)
Persembahan Vokal Terbaik Dalam Lagu (Lelaki)
Azlan & The TypeWriter (Idola)
Faizal Tahir (Buta)
Hazama (Majnun)
Jamal Abdillah (Bahagia Sementara)
Stephen Rahman Hughes (Bertemu di Syurga)
Persembahan Vokal Terbaik Dalam Lagu (Wanita)
Jaclyn Victor (Counting Days)
Nora (Doa)
Shila Amzah (Patah Seribu)
Siti Nurhaliza (I Cry Out)
Jaclyn Victor ( Jagalah Diri)
Persembahan Vokal Berkumpulan Terbaik Dalam Lagu
Firdaus (Saat Terindah)
Forteen (Seperti Dulu)
GX4 (Kerana Kasihmu)
Prince of Pop (Main Jauh-jauh)
Sleeq feat Ramlah Ram (Sesaat Kau Datang)
Kulit Album Terbaik
Filsuf/ Anuar Sujud (Muka Surat Satu)
Hujan/Sanjay (Sang Enemy)
Love Me Butch/Wing Meng (World Wide Transgression)
Mizz Nina/Even Odds Sdn Bhd (Take Over)
Yuna/Zul Amran Hilmi (Terukir di Bintang)
Rakaman Album Terbaik
Hafiz Hamidun/ CL Toh (Zikir Terapi Diri)
Jamal Abdillah/Eddie Slam/ Greg Henderson/ Voodoo/Illegal (Raja Pop 2)
Kat Hassan/ Edrie Hashim/Manusia Putih/Cat Farish (Menggoda)
Nora/Rahmad Ayob (Hikmah)
Shanel/Azlan Abu Hassan/Lee Stephen/ Arief Renald (Perjalanan)
Video Muzik Terbaik
Firdaus/ Sahak (Keran-nya Aku Menolakmu)
Goldfish and Blink/Michael Weicker/Marcus Weicker (Bila Seharusnya featuring Noh Salleh)
Stacy/ Ghaz Abu Bakar (Pelangi Senja)
Suki Low/ Jeremy Zainal (Terlalu Mencintaimu)
Yuna/ Quek Shio Chuan (Sparkle)
Lagu Pop Etnik Terbaik
Noraniza Idris/ Wan Mohammad Logan/ Ahmad Fedtri Yahya (Endang Endong Cintaku Satu)
Noraniza Idris/ Mohd Shahril/ Ahmad Fedtri Yahya (Hari Demi Hari)
Noraniza Idris/ Edrie Hashim/ Ahmad Fedtri Yahya (Kuasa Cinta)
Noraniza Idris/Helen Yap/ Ahmad Fedtri Yahya (Mahligai)
Noraniza Idris/ Asmin Mudin/ Ahmad Fedtri Yahya (Menarik Hati)
Lagu Nasyid Terbaik
Mawi/ Hafiz Hamidun (Asmaulhusna)
Hafiz Hamidun (Allah)
Izzat Mahadi/ Hafiz Hamidun (Garisanmu)
Nora/ Gjie 6ixth Sense/ Lukhman S (Doa)
Voices of Umi/ Johan Nawawi (Erti Al Fatihah)
Lagu Rock Terbaik
Azlan & The Typewriter/ Audi Mok/ Dark (Idola)
Faizal Tahir/ Audi Mok (Buta)
Hazama/ Audi Mok/ Omar K (Simetri)
Silent Death/ Stone/ Zizie Hashim (Mati Senyap)
The Azenders/ Sam (Bebas)
Lagu Pop Terbaik
Jaclyn Victor/ Edry Abdul Halim (Sebelah Jiwaku)
Hyper Act/ Frozen (Harapan)
Shila Amzah (Patah Seribu)
Yuna (Terukir di Bintang)
Jaclyn Victor/ Edry Abdul Halim (Jagalah Diri)
Lagu Hip Hop Terbaik
Black & Malique/ Malique (Teman Pengganti)
Filsuf/ Belle Fatah/ Bob Yusof ( Sendiri di Kuala Lumpur)
Jamal Abdillah & Malique/ Malique/ Tripdizs (Aku Maafkan Kamu)
Mizz Nina/ Saph (Just You and Me)
SSK/ DJ Jocular/ Saph/ NBE (Tenang Sayang)
Lagu Inggeris Tempatan Terbaik
Yuna (Memo)
Jaclyn Victor/ Aubrey Suwito / Lin Li Zhen (Counting Days)
Siti Nurhaliza/ Bryan Bouro (Stand Up)
ZE!/ Sarah Zainal Abidin (Haircut)
Yuna (Photo of You)
Lagu Bahasa Melayu Terbaik yang Dipersembahkan oleh Artis Luar Negara
Astrid (Tentang Rasa)
Nirwana Band (Sudah Cukup Sudah)
Rossa feat Taufik Batisah (Aku Bersahaja)
Rossa feat Ungu (Ku Pinang Kau Dengan Bismillah)
Sammy Simorangkir (Aku Kembali)
Susunan Muzik Terbaik di Dalam Lagu
Brenda & Budi/ Arman/ Alex/ Aye/ Rifai/ Andy (OST Gerimis Mengundang)
Jaclyn Victor/ Aubrey Suwito (Counting Days)
Stacy/ Edry Abdul Halim ( Kasanova)
Stephen Rahman Hughes/ Azlan Abu Hassan ( Bertemu di Syurga)
Yuna/ AG Coco (Terukir di Bintang)
Album Terbaik
Hujan/ Noh Salleh/ AG Coco (Sang Enemy)
Nora/ Johan Nawawi ( Hikmah)
Pesawat (Take Off)
Salam Musik/ Salam (Salam Musik)
Stacy/ Muhammad/ Kunci Demak (Stay-C)

Separuh Akhir Anugerah Juara Lagu ke-27


Senarai Lagu yang layak ke peringkat Separuh Akhir Anugerah Juara Lagu ke-27 :-

*Lagu yang di Bolt kan adalah lagu yang layak ke AJL27

11 November 2012 (Ahad) - Separuh Akhir 1

Cerita Dia (Drama Band) - Ammar Habir & Aepul
Idola (Azlan & The Typewriter) - Audi Mok & Azlan
Watak (Hafiz) - Aidit Alfian & AD Samad
Aku Datang (Tomok) - Tomok & Rafidah Abdullah
Aku Suka Dia (Ainan Tasneem) - Ainan Tasneem
Pelangi Senja ( Stacy ) - Taja & Tun Teja
Jerrypah (Aizat Amdan) - Anas & Aizat Amdan
Majnun ( Hazama ) - Audi Mok & Omar K
Pencinta Terbaik ( Sofaz ) - Edry Abdul Halim
Kasanova ( Stacy ) - Edry Abdul Halim
Biar Sampai Ke Bintang ( Asmidar ) - Ajai & Ahmad Farid Abdul Jalal

18 November 2012 (Ahad) – Separuh Akhir 2
Anak Kampung (One Nation Emcees & Jimmy Palikat) – Jimmy Palikat
Terukir Di Bintang (Yuna) – Yuna Zarai
Angkasa (Diandra Arjunaidi) – Diandra Arjunaidi
Tanpamu (Amir Jahari) – Amir Jahari
Sesaat Kau Datang (Ramlah Ram & Sleeq) – ID Mifzal & Zie Syafruddin
Ombak Rindu (Hafiz & Adira) – Zaidi
Terlalu Mencintaimu (Suki) – Ajai & Jeremy Chong
Hatimu Milikku (Nera) 
Tapi Bagaimana (Spider) – Tam Spider & M. Nasir
Sebelah Jiwaku (Jaclyn Victor) – Edry Abdul Halim
Lagu (Bedroom Sanctuary) – Bo Amir Iqram
• 25 November 2012 (Ahad) – Separuh Akhir 3
Teman Pengganti (Black & Malique) – Malique
Harapan (Hyper Act) – Hyper Act & Frozen
Panik (Bunkface) – Sam Bunkface
Simetri (Hazama & Faizal Tahir) – Audi Mok & Zel Firdhaus Haduan
Mesti Ada Cinta (Akim & Fiq) – Kuncidemak
Andaiku Bercinta Lagi (Mojo) – Edry Abdul Halim
Patah Seribu (Shila Amzah) – Shila Amzah
Ku Akui (Hafiz Suip) – Ajai

Thursday, August 16, 2012

bersyukurlah atas nikmatNya



Prasasti Jiwa;

Mungkin agak lama kita tidak di sajikan dengan iklan-iklan raya yang menyentuh jiwa kita. Jika sebelum ini, pasti ada iklan yang akan menyentapkan jiwa kita.

dan tahun ini, nasib baik ada juga iklan yang menarik perhatian ramai dari kita iaitu iklan raya daripada Bernas. Sangat menyentuh jiwa. Tak percaya anda boleh saksikan sendiri.

pagi tadi, #amkrew di radio Hot fm telah menjemput 2 pelakon cilik yang berlakon dalam iklan Bernas tersebut iaitu adik fizi n adik Ahmad. Mereka berdua berkongsi cerita pengalaman mereka berlakon untuk pertama kali.

aku ni bukan boleh tengok mereka-mereka yang kurang upaya ni mengharungi hidup, apatah lagi keluarga yang menanggungnya. pasti jiwa akan terkocak sedih melihatnya. tapi yang menanggung mungkin lagi berat menghadapinya.

dan sudah pasti ramai pendengar yang tertarik dan menelefon untuk bertanya khabar dan berkongsi cerita. yang paling menyentuh hati bila ada seorang pendengar yang menelefon bercerita yang rupa arwah adiknya serupa dengan adik Ahmad. Saat itu aku yang mendengar juga turut sedih.

Tapi, tak sangka ada juga pemanggil dari Sabah, beliau seorang doktor yang sudi untuk menawarkan rawatan kepada dua orang adik ini. Alhamdulillah, sememangnya rakyat Malaysia sangat pemurah. Semoga adik fizi dan ahmad akan bertambah baik.

Sebenarnya, banyak nila-nilai yang cuba di angkat daripada iklan ini. Namun perkara pertama yang perlu kita sedari ialah erti Syukur dalam hidup. Ianya adalah perkara asas yang perlu untuk kita semua angkat.

hanya kerana Syukur kita akan merasai Dunia ini sangat Adil dan juga menerima apa jua takdir yang Tuhan berikan. Benarlah, untuk menilai syukur dalam diri ini jangan pernah mendongak melihat Langit, kerana sememangnya Bintang itu tidak mungkin dapat kita gapai dek kerana Tuhan tidak pernah menganugerahkan sayap untuk kita terbang.

Berpijaklah pada bumi yang nyata.

Andai hari ini, kita punya segalanya, jangan cepat bermegah. Ingat sebenarnya Tuhan juga sedang menguji kita dengan kesenangan.

Andai hari ini, kita masih punya kedua ibubapa, hargailah mereka sebelum Tuhan mahukan mereka. Jangan sampai mereka sudah dijemputNya, saat itu baru kita menyesali. sudah terlewat.

Mungkin bagi mereka yang belum kehilangan pasti tidak merasai lagi perasaan itu, bagi aku yang sudah kehilangan Ayah tercinta, pasti merasa kekurangan kasih apatah lagi di hari raya yang mulia.

Semoga tiap-tiap jiwa kita, punya rasa belas kasih sayang sesama insan. Kerana Tuhan itu sayang akan umatnya yang saling sayang menyayangi.

sekian. Selamat berbuka puasa.



p/s: Ini tahun ke-2 beraya tanpa Ayah. Semoga Roh ayah aman dan di letakkan dalam golongan yang beriman : ) Al-Fatihah

Monday, August 13, 2012

#52 Prasasti Jiwa




Prasasti Jiwa:

...walau terkadang langkahmu sumbang,
tersungkur ke dasar bumi,
jangan cepat menyerah,
bingkas bangun mengagahi langkah,
menuju destinasi yang kau mahu,

Hidup bukannya Mimpi,
yang bisa kita angankan ceritanya,
terkadang ia pahit untuk di telan,
di luah juga biar di hati saja,
kerana Tuhan punya rancangan,
untuk setiap hambaNya.

Kita,
harus terus melangkah,
berdoa & berharap,
agar Usaha hari ini,
di beri ganjaran.


Thursday, August 9, 2012

Lepaskan



Wanna - Lepaskan

Ku jadi tidak tentu arah, 
entah apa yang ku kuatiri
sejak terjadi cerita itu. cerita itu
makan minum ku dah tak terjaga, 
asyik memikirkan tntang kamu
mungkinkah benar mengapa ku tidak menyedari,
lepaskanlah lepaskan semua, 
tiada makna jika bersama,
dalam hidupku oh setiap hari,
yang kita pasti ada masalah,
lepaskanlah lepaskan semua, 
tiada makna jika bersama,
dalam hidupku oh setiap hari yang kita pasti ada masalah,
dengannya...
Ku jadi tidak tentu arah, 
entah apa yang ku kuatiri
sejak terjadi cerita itu. cerita itu

lepaskanlah lepaskan semua, 
tiada makna jika bersama, 
dalam hidupku oh setiap hari,
yang kita pasti ada masalah,
lepasknlah lepaskan semua, 
tiada makna jika bersama,
dalam hidupku oh setiap hari yang kita pasti ada masalah,
dengannya...


Prasasti Jiwa:

Pertama kali dengar lagu ini, aku sangkakan lagu baru Yuna, entah macam unik je lagu ni. Masa tu, tengah dengar hotfm, apalagi terus buka lama web nak tahu lagu apa?

Nasib baik dapat tahu lagu siapa, tapi yang malangnya cari kat alam maya memang tak jumpa lagi lagu ni. mungkin tiada orang lagi yang nak muat naik.

dan selepas beberapa hari baru ada orang muat naik lagu ni. yeahhh~

aku memang dari dulu lagi ikut lagu-lagu wanna ni. dia antara artis yang berbakat juga tapi sayang macam tak banyak promosi. sedangkan lagu-lagu wanna bagus-bagus juga.

tapi lagu ni memang sedap. tapi lirik lagu ini agak sedih jugak la. hu3

selamat mendengar~

Wednesday, August 8, 2012

#51 Prasasti Jiwa



Prasasti Jiwa:

Ternyata,
bukan aku seorang saja yang kembali,
Ramai di antara mereka juga sama,
mungkin rindu,
mungkin juga rasa sudah tidak tertanggung,
lalu di tumpahkan jua di sini.

Ternyata,
bila jiwa berkocak,
riak tenang sudah tidak selari,
bertaburan warna-warni,
mencari tenangnya emosi,
rupanya di sini juga di pilih.

Ternyata,
bila manusia sudah tidak percaya dengan manusia,
kita memilih untuk berkata pada pegunnya dunia,
meski tidak bersuara,
namun ianya meninggalkan bekas,
mengisi ruang hati yang sudi,
membaca isi hati.



p/s: aku akan terus menulis~

Tuesday, August 7, 2012

50# Prasasti Jiwa



Prasasti Jiwa:

Kembara hidup ini ternyata tidak pernah ada penghujungnya,
mencari kasih Tuhan bukan mudah,
tatkala godaan dunia yang tidak kenal erti tewas,
menghanyutkan setiap jiwa yang leka,
alpa pada tuntutan Tuhan,
tahu pada asasnya,
tapi sengaja mencipta reka alasan,
Oh! Tuhan itu Maha Adil,
maka berleluasalah,
andai itu pegangan.

Tuhan tidak pernah menghukum umatNya,
melainkan kita yang tidak mahu melalui jalanNya,
Kerana Peringatan itu sentiasa ada,
namun kita yang sengaja tidak mahu mengambilnya.





Monday, August 6, 2012

U still our hero~



Prasasti Jiwa:

Tangismu aku faham,
Ianya amat sakit,
demi negara tercinta,
korban jiwa raga kau sanggup,

Menangislah,
usah malu,
itu tangisan perjuangan anak jati Malaysia!
yang rela berkorban meski kudrat di kerat-kerat.

Perak bukanlah erti kau kalah,
ianya erti sebuah perjuangan,
permainan itu perlu ada Juara,
dan buat sekian kalinya Juara itu bukan milikmu

Usaha sudah kau taburkan,
Cuma Tuhan tidak memberimu,
mungkin punya sebab,
yang suatu hari nanti kau juga tahu,

Kami Bangga!
Perjuanganmu adalah perjuangan untuk tanah air.



49# Prasasti Jiwa

Kita boleh menipu sebanyak mana Manusia yang kita mahu,
Tunjuklah perilaku seperti Malaikat,
Sezarah salah tidak terbuat,
Mengelak maksiat tidak terkena,

dan hakikatnya.

Penipuan itu tidak pernah menjadi Nyata di MataNya.

Sezarah itu juga di hitung,
Baik & Buruk,
Hitam & Putih,
Pahala & Dosa,

Itu Kerja Dia,
Ilahi yang Maha Kuasa.

Semoga suatu hari nanti,
Lakonan & Penipuan itu menjadi Nyata.

Thursday, August 2, 2012

Saya juga PILIH MALAYSIA!


Prasasti Jiwa:

Ya. Saya juga PILIH MALAYSIA! Anda?

Mungkin ada di antara kita yang sudah mengetahui tentang kempen ini di media-media massa ketika ini. Sekali imbas apabila menonton iklan Saya Pilih Malaysia ni, terus berfikir apa motif iklan ni tetiba keluar.

Aku pun kadang-kadang pelik, banyak sangat kempen-kempen sayang Malaysia la ( #mysyg ), my hometown la. Mungkin sebab hari Merdeka bakal tiba. Ok, rasional juga.

Tapi yang kempen Pilih Malaysia ni memang sesuatu. Bukan bersifat prejudis atau berfikiran negatif ataupun memihak mana-mana parti, tapi kempen ini nampak sangat bersifat berat sebelah.

Ini kempen sudah lain dah aku tengok. Ini macam kempen pilihanraya untuk memilih Parti Kerajaan! Warna biru pun sudah melambangkan parti mana.

Lagi-lagi bila iklan dia berbunyi seperti ini. "Saya pilih untuk mengundi..." Owh lupa, mungkin ini iklan untuk SPR agaknya. Maklumlah, nak dekat-dekat PRU13 dah. Kenalah bagi tahu rakyat dah mendaftar ke belum ( ok sekadar meneka saja ).

Adil ke buat kempen secara senyap-senyap ni?? Bubar parlimen pun belum, dah buat kempen macam ni. belum lagi isu tema Merdeka dan lagu Merdeka. Memang best!

Ok la. Setiap dari kita punya penilaian masing-masing. Yang penting kita hormati setiap pendapat : )

Salam Ramadhan ke-13. Semoga amal kita di terima Tuhan. Amin

Wednesday, August 1, 2012

Antigraviti




Faizal Tahir - Antigraviti



Saat graviti lepaskan ku pergi
Meninggalkan semua terbang ku tinggi
Ku mula semua baru
Bebas berlari
Waktu yang takkan menunggu
Walau jauh ku tetap tunggu
Mahu ku sapu
Mahu berseri selalu
Memikirkan diriku yang memikirkan mu selalu
Antigraviti
Aku graviti aku kamu
Saat graviti lepaskan ku pergi
Meninggalkan semua terbang ku tinggi
Ku mula semua baru
Biarkan bulan bersandarkan bahu
Bintang berlegar di kiri kanan aku
Tetap pulang ku padamu
Jangan dibimbang
Waktuku tak mati sini
Dan ku mula episod baruku
Round ku satu
Mahu kau senyum selalu
Memikirkan diriku yang memikirkan mu selalu
Antigraviti
Aku graviti aku kamu
Saat graviti lepaskan ku pergi
Meninggalkan semua terbang ku tinggi
Ku mula semua baru
Biarkan bulan bersandarkan bahu
Bintang berlegar di kiri kanan aku
Tetap pulang ku padamu
Begitu laju
Menunggu saat bersatu
Nantikan aku
Kembali ke pangkuan mu
Dapatkah kamu menerima aku
Mahukah waktu mengubati segala pilu yang lalu
Aku pulang
Aku pulang padamu
Kembali ku
Kembali padamu
Aku pulang
Aku pulang padamu
Kembali ku
Kembali padamu
Biarkan bulan bersandarkan bahu
Bintang berlegar di kiri kanan aku
Tetap pulang ku padamu
Prasasti Jiwa:
Macam mana aku boleh lupa nak meng'utus'kan lagu baru daripada FT ni. Mungkin ada yang sudah pun dengar tapi buat mereka yang belum dengar, Ini adalah lagu terbaru daripada FT selepas lagu GMG (Go Malaysia Go).
Tapi sebenarnya aku lebih suka muzik dan arrangment daripada lagu GMG tu. Kalau aku jadi artis la, aku akan memilih lagu-lagu bergenre seperti itu. Nampak segar dan moden.
Lagu ini pun tak kurang hebatnya. Bagi aku kekuatan lagu-lagu FT adalah bermula daripada liriknya yang bersatu dengan arrangment muzik. selain vokal FT yang bagus menjadikan setiap naskah beliau sebuah naskah yang berkualiti (meskipun jarang memenangi Anugerah).
dan aku dapat rasakan lagu ini di tujukan buat kekasih hati FT iaitu isterinya sendiri. Jika anda amati bait-bait lirik lagu ini sememangnya di tujukan untuk orang yang tersayang. Yang mahukan kekasih hatinya tidak bimbang akan dirinya, kerana dia pasti akan kembali kepadanya semula.
"...Biar bulan bersandarkan bahu, Bintang berlegar di kiri kanan aku...Tetap pulang ku padamu..."
ok. aku sudah tidak sabar untuk memiliki album terbaru FT! Semoga FT cepat-cepat menghasilkan Album penuh. Jangan pernah rasa mengalah pada industri! Semoga Berjaya FT~


ya...aku juga boleh!


Prasasti Jiwa:

Salam Ramadhan ke-12. Apa khabar sama Iman anda? ada peningkatan? ok..biar itu menjadi Urusan Tuhan Yang Esa.

Kali ini terdetik hati untuk menulis, banyak sebenarnya isu-isu semasa yang aku ingin kupas berdasarkan pendapat aku. namun untuk menulis sesuatu isu yang serius. aku perlu meluangkan masa berjam-jam. kerana aku bukan blogger yang menulis sekadar mengikut perasaan. pemafahaman dan perbandingan itu amat penting dalam penulisan agar tidak menjadi blogger yang 'membabi buta'.

tentu ada di antara anda yang kenal dengan gambar muka depan novel di atas. aku belum lagi berkesempatan untuk membacanya. ada niat nak membelinya. cuma belum berkesempatan. Faktanya, novel ini sudah berkali-kali aku belek dan selak di kedai buku. cuma membelinya tidak lagi : )

owh ya, entri kali ni nak bagi satu azam dan impian aku. aku ni bukanlah pandai sangat berbahasa inggeris. aku sendiri pun kadang-kadang tidak faham bagaimana pemahaman bahasa inggeris aku berkurang sejak sekolah rendah lagi. mungkin di sebabkan aku terlalu suka akan subjek bahasa melayu ketika sekolah rendah. Ok, mencari alasan lagi. dan mungkin juga aku tidak suka akan bahasa ini sendiri. mungkin.

Mungkin ini azam yang aku baru ingin tanam. Aku nak mula membaca novel-novel bahasa inggeris untuk meningkatkan pengetahuan bahasa inggeris aku. serius. ini bukan perkara main-main.

Belajar itu tidak pernah ada titik noktahnya. yang penting punya kemahuan. pasti kejayaan menjadi milik kita!

ok. aku akan mulakan dengan Novel ini.

Doakan semoga aku berjaya. he3



p/s: aku cemburu dengan mereka-mereka yang boleh menulis blog dalam bahaga inggeris! #ohmyenglish

Tuesday, July 31, 2012

Teman Pengganti



Teman Pengganti : Black ft Malique

Ketawa bersama
Menangis bersama
Ku bersumpah harap kita
Mati pun bersama

Sejak dua menjak ini
Makin kerap ku diganggu visi
Bila celik, juga bila mimpi
Aku nampak kau, tapi bukan aku yang di sisi
Dia membelaimu dengan izin dan permisi
Sentuhan katanya semuanya kau iakan
Sentuhan jari kau diamkan dan biarkan
Aku redha walau tidak ku damba
Walau hampa semuanya dah dijangka

Beberapa purnama dulu cinta bertahta
Kenangan dibina kita indah belaka
Ketawa bersama, menangis bersama
Ku bersumpah harap kita mati pun bersama
Namun hakikatnya, bukan mudah
Aku sembunyikan gulana-gundah
Segalanya kan berubah
Dengarkan apa yang ku mahu luah

*Rahsia ini
Telah lama ku pendamkan
Tiba masanya
Segala-galanya
Ku ceritakan
Aku kan pergi
Pergi ku tak akan kembali
Tiba masanya
Kau cari teman pengganti

Dalam dunia yang maya, prejudis dan bias
Kita tak terlepas dari terkena tempias
Rimas, ditindas, sembunyi dalam puisi dan kias
Tidak kau bidas, tak berpaling walau sekilas
Hanya kau yang tahu kodeksku yang kompleks
Dalam disleksia cuba kekal dalam konteks
Bila dunia seolah tak memahami
Kau sudi selami, dalami dan mengalami

Setia mendengar, sentiasa hadir
Ingat setiap ulangtahun, setiap hari lahir
Tiba pagi Syawal, kaulah yang terawal
Syawal yang terakhir ini pasti rasa janggal
70 000 hijab harus ku singkap
Ku sorok kitab balik tingkap penjara hinggap
Dalam diam ada, seorang yang ku puja
Kau teristimewa tapi dia yang sempurna

Ulang *

Sejak dua menjak ini, ku mencari fungsi kewujudan
Dalam persekitaran yang penuh kejumudan
Terperangkap dalam jasad, ku keliru
Mujur ada kau si peneutralisasi pilu
Namun aku tetap murung, berkurung
Tubuh makin susut, menunggu tarikh luput
Komplikasi di halaman rusuk kiri
Makin sukar nak bernafas, nak bergerak, nak berdiri

Lagu ini yang terakhir aku sajikan
Kalau rindu nanti bolehlah kau nyanyikan
Jaga diri, jangan makan hati
Yang patah kan tumbuh, yang hilang kan berganti
Bilik dah ku kemas, katil dah ku rapi
Cincin, kunci, dompet dalam laci
Ada sikit wang, itu saja baki
Moga-moga cukup untuk majlis itu nanti

Aku kan pergi
Bertemu kekasih abadi
Tiba masanya
Kau cari teman pengganti



Prasasti Jiwa:


Ok, lagu ni aku dengar time kepala tengah pening selepas tidur sekejap ketika waktu rehat (kerja). Time tu memang aku dengar radio melalui mp3 aku. Dan lagu ni pun berkumandang. dalam hati, ok ini lagu baru.
klasik permulaan lagu ini. aku terus tersedar sedikit dan mendengar.
tekaan aku tepat. vokal suara lelaki ni adalah Black. kemudian ada rapper pulak. sah ini memang lagu baru Malique.
Owh tuhan, otak kreatif apakah yang kau anugerahkan pada hambaMu bernama Malique ini? Beliau sangat hebat dalam penulisan lirik dan lagu. 
Lagu-lagu dari Malique memang semuanya berkualiti!
Semoga Malique terus berjaya dan menghasilkan lagu-lagu yang lebih bagus di kemudian hari : )

p/s: banyak-banyak rappers di Malaysia, aku paling admire ini orang! Malique : )

Friday, July 27, 2012

How Quran Changed The World






Prasasti Jiwa:

Video ini aku terjumpa di Facebook ketika melihat status dan post daripada rakan-rakan FB. Maka aku terbaca satu post dari rakan FB tentang video ini. Seorang ustaz berbangsa cina dan beragama islam daripada Malaysia menyampaikan ceramahnya di Dubai International Peace Convention 2010.

Nama Beliau ialah Hussein Yee.

Serius. Dengar dan lihat. Lagi-lagi di bulan yang mulia ini ada baiknya kita mendengar ceramah sebegini : ) apatah lagi tajuk ceramah ni "How Quran Changed The World". Menarik!

Marilah kita sama-sama meningkatkan amal ibadah kita. Ternyata Al-quran penuh dengan mukjizat. Sang Pentunjuk Jalan yang tidak pernah tersesat juga tidak pernah memungkiri janji. Bacalah ia selagi kita mampu untuk melihat dan berucap, kelak ia menjadi teman setia di akhir sana : )


p/s: satu soalan yang menarik dalam video ni, apabila seorang penonton memberi soalan kepada Sheikh Hussien Ye berbunyi ; "kenapa Allah mengadakan Hari Pengadilan, sedangkan Dia sudah tahu amal kita sepnajang kita hidup? Allah boleh saja meletakkan kita terus ke Syurga ataupun Neraka?" Jawapanya ada dalam video ini : )




Doaku




Lufya - 'Doaku'

Ya Allah hanya padamu ku bersujud
matikan lah aku dalam keimanan
ya allah hanya padamu ku memohon
kurniakanlah kebahagiaan di akhirat
jauh dan lindungi aku dari kejahatan dunia
manusia yang sering alpa
mengejar kemewahan dunia

ku tahu suatu hari akan tiba
waktu untuk aku pergi menghadapmu
Ya Allah berikan aku kesempatan
dalam sisa waktu ini untuk aku bertaubat

sesungguhnya aku berdoa
agama umat sekian alam
ampunilah dosa-dosa kami
oh ya Allah

pancarkan cahaya kepada seluruh anggotaku
mataku telingaku hatiku seluruh anggotaku

ya Allah kabulkan doa-doa hamba
jantungku bergoncang mendengar kalimahmu


composer: lufya omar
lyricist: abie abdullah / lufya omar
arrangment by: rafikoncept





Prasasti Jiwa:


Assalamualaikum..Salam Jumaat & Ramadhan ke-7. Semoga amal ibadah kita sepanjang Ramadhan ini di terima Ilahi. Amin


Lagu ketuhanan yang seterusnya nak bagi anda semua dengar ialah lagu daripada kelahiran AF iaitu Lufya. Tajuk lagu berjudul Doaku.


Rasanya lagu ni sudah berada di Youtube tahun lepas. Aku mula dengar pun bila tertarik dengan lagu Diam single daripada Lufya juga. Tak sangka terjumpa pula lagu Doaku ini.


Serius, tak sangka Lufya boleh buat lagu Doaku ni. Sebab muzik, lirik dan vokal Lufya sangat bagus. Bila mula dengar lagu ni, terus ter'getar' jiwa.


Sesuai la, lagu ni di dengari ketika bulan Ramadhan ni. Sejuk sikit hati kan : )


ok la, selamat mendengar~



Thursday, July 26, 2012

Ajari Aku





Anuar Zain - Ajari Aku
Ajari aku tuk bisa
Menjadi yang engkau cinta
Agar ku bisa memiliki rasa
Yang luar biasa untukku dan untukmu
Ku harap engkau mengerti
Akan semua yang ku pinta
Karna kau cahaya hidupku malamku
Tuk terangi jalan ku yang berliku
Hanya engkau yang bisa
Hanya engkau yang tahu
Hanya engkau yang mengerti
Semua inginku
Mungkinkah semua akan terjadi pada diriku
Hanya engkau yang bisa mencintaiku
Hanya engkau yang bisa
Hanya engkau yang tahu
Hanya engkau yang mengerti
Semua inginku
Hanya engkau yang tahu
Hanya engkau yang mengerti
Semua inginku
Ajari aku tuk bisa mencintaimu


Prasasti Jiwa:

Kepada mereka-mereka yang tidak memilik lagi Album terbaru dari Anuar Zain ni, mesti pertama kali dengar lagu ini.

Masa mula-mula review album Anuar ni mmg lagu ni yang mula-mula melekat kat dalam hati. Memang best! Nasib baik lagu ni di jadikan ost untuk filem pengarah termuda iaitu Syafiq Yusof. Filem S.A.M.

aku tak teruja pun nak tengok filem ni, walaupun jalan cerita macam menarik then pelakon dia pun ok ( Lisa & Sam ) tapi aku lebih tertarik dengan terhasilnya video klip terbaru Anuar ni.

Mungkin MV ni tak sehebat MV untuk Sedetik Lebih. Sah-sah la kan. tapi yang penting mesti lagu ni akan keluar di corong-corong radio lepas ni. yea~

So, lepas ni Anuar confirm dengar radio dah lepas lagu beliau di pusing di radio he3

apa-apa pun. enjoy this song.



Sinar Ini






Yassin & Maya Karin - Sinar Ini


kumenatap langit, dari jendela,
di celah awan, bima suria.
ku merasakan Mu.
ku rasa kasih yang lindungi ku.

seakan aku dengar Dikau berkata
lalu dalam diam kita berbicara
ku senyum padaNya, dan seraya ku kata;

bahagia yang sempurna perlukan lagi sikit masa.
(dan) kutetap bahagia di sisi yang Kau pasti mana.

Kau semestinya, yang terakhirnya
ku luah rasa sebelum ku terlena
pada impian ku, dan yang Kau mahu, kerana;

dugaan ini hampir aku atasi.
dan kau pun tabah selama ini bagai pasti
di sebalik menanti, bahagia mengiringi sinar ini.





Prasasti Jiwa:

Lupa nak post entri ni semalam, ehmmm nak kongsi lagu seterusnya daripada Yassin & Maya Karin.


Agak lama juga dua artis ini tidak keluar dgn lagu terbaru mereka, mungkin kedua-duanya sibuk dengan komitmen lain. Tapi dengan keluarnya lagu duet mereka berdua ini sekurang-kurangnya terubat juga rindu peminat mereka.


untuk lagu ni, aku masih lagi belum dengar sangat...tapi ok lah.


tak banyak nak komen...dengar saja la ya...


Salam Ramadhan ke-6 : )

Tuesday, July 24, 2012

AdaMu




Najwa Latif - AdaMU 

Merenung ke luar jendela
Melihat kebesaranNya
Mensyukuri segala nikmat
Yang dikurniaNya di dunia

Kau berikan ku kekuatan
Untuk berpegang pada jalan
Walau penuh dengan cabaran
Ku tahu ku adaMu Tuhan

Kerna Kau yang satu
Yang setia bersamaku
Di kala ku jatuh ku bangkit kerna Mu
Ku tahu ku adaMu di sisi ku selalu
Bantulah hambaMu mencari keredhaanMu

Ku tahu ku adaMu
Ku adaMu selalu

Lagu:Najwa Latif (NAR Publishing SDN BHD)
Lirik:Ika Latif (NAR Publishing SDN BHD)


Prasasti Jiwa:

Sempena bulan yang mulia ini, mungkin ramai di antara kita akan cuba untuk menjadi yang terbaik di mata Tuhan dan mungkin juga ada yang buat tak tahu.

ok kita abaikan orang seperti itu.

apa pun kali ini, nak kongsi lagu terbaru daripada artis muda yang cukup berbakat iaitu Najwa Latif. Sempena Ramadhan ini, Najwa telah pun secara rasmi melancarkan single lagu Ketuhanan pertamanya iaitu AdaMu.

tak perlu rasa prejudis, cuma hayati lirik dan melodi. 

ya, mungkin muzik dan lirik serta vokal Najwa akan kedengaran klise, tapi aku cukup kagum dengan semangat Najwa untuk terus berkarya meskipun berjuta tohmahan di terima.

apa pun, semoga Najwa terus berjaya dalam bidang nyanyian serta selamat berjaya menduduki peperiksaan SPM pada tahun ini. Pelajaran perlu di utamakan : )

Selamat Mendengar dan Salam Ramadhan ke 4.



p/s: aku juga pernah kutuk ini budak! ha3

Friday, July 20, 2012

Belangkasuwa


Gambar: Ini adalah gambar kenangan bersama arwah selepas balik dari rumah terbuka di rumah arwah.



Prasasti Jiwa:

Hari ini aku mendapat berita yang sangat mengejutkan, apabila salah seorang junior kebudayaan aku ketika menuntut di Universiti Malaysia Pahang telah di jemput Ilahi kerana terlibat dalam kemalangan di Jalan Batu Hitam,Kuantan malam semalam.

Berita ini benar-benar mengejutkan aku. semua perasaan sedih bercampur-baur. Namun, hanya sedekah Al-Fatihah dan sekeping doa, agar roh beliau di letakkan dalam golongan orang-orang yang beriman mampu di berikan.

Sungguh, arwah adalah orang yang sangat baik!

Arwah akan di kebumikan hari ini selepas solat Jumaat. Semoga keluarga arwah menerima takdir Ilahi ini dengan tabah, apatah lagi esok semua umat islam akan menjalani bulan Ramadhan.

Ternyata, Hidup di dunia bukanlah untuk selamanya, Dia akan menjemput hambaNya bila-bila masa saja tanpa mengira usia. Maka, bersiap-siagalah agar tiada penyesal di akhirat kelak.

Al-Fatihah~


Aku Yang Berdosa




Lirik Lagu: Aku Yang Berdosa - Shahir 

Sejauh mana langkah ku di sana

Aku melupakan mu

Seluas mana kau beri padaku

Masih ku angkuh padamu

Segalanya dusta

Gelap mengaburi ku

Ya Allah apa yang bisa

Ku tebus kepadamu

Atas dosaku

Ya Allah ku hina terasa

Biarku bersujud

Untuk ke syurgaMu

Segalanya Dusta

Gelap mengaburi ku

Ya Allah apa yang bisa

Ku tebus kepadamu

Atas dosaku

Ya Allah ku hina terasa

Biarku bersujud

Untuk ke syurgaMu

Ya Allah apa yang bisa

Ku tebus kepadamu

Atas dosaku

Ya Allah hina terasa

Biarku bersujud

Untuk ke syurgaMu



Prasasti Jiwa:

agak lama jugak tak post pasal lagu-lagu baru ni kan, nah sempena Ramadhan yang bakal menjelma esok, apa kata dengarkan Single terbaru daripada Shahir yg tengah galak di pasang di radio-radio tempatan.

Biar sejuk sikit hati tu dengar lagu ni. : )

Selamat berpuasa~

Popular Posts

Popular Posts since May 2010