Friday, April 13, 2012

Bukan Kejar Dunia


Assalamulaikum & Salam hari Jumaat.

Alhamdulillah, baru saja selesai menunaikan Solat Jumaat di Masjid Al-Muhsinin Taman Desa Kuala Lumpur. Di sinilah rumah Allah yang aku kunjung tatkala waktu bekerja. (dan semua orang yang bekerja di sekitar Taman Desa ini memang akan berkunjung ke sini). Tapi hari ni tak sempat untuk mendengar khutbah Jumaat sebab sampai agak lewat jugak.Sejak beberapa minggu ni cepat pulak khutbah jumaat di masjid ni...biasanya habis solat pun dalam 2pm lebih...mungkin sebab waktu solat dah semakin awal. agaknya. peluh dekat badan tak kering-kering lagi ni sebab gigih jalan kaki ke masjid. (ok cukup cerita pasal ke Masjid,nanti orang cakap bajet alim pulak).

Kali ini, aku lebih suka berkongsi tentang Kejayaan Di Dunia!

Setiap dari kita yang hidup di dunia ini pasti mengimpikan Hidup yang bahagia. Bahagia bukan setakat bahagia dalam Batin tapi juga Zahir.

kerana kita semua percaya yang hidup ini hanya sekali! Oleh itu, kita semua menginginkan yang terbaik dalam kehidupan di dunia yang fana ini. dan kita akan buat sedaya upaya untuk mencapainya.

dulu, aku fikir, lepas belajar dan menggenggam Ijazah, kehidupan akan lebih mudah! Maka aku gigih mendapatkkannya (meskipun Ijazah itu bukan Ijazah yang aku idam2kan). tapi sekurang-kurangnya aku sudah merasai berada dalam kalangan orang yang mempunyai 'segulung ijazah'.

Benarlah, kehidupan bukannya pernah ada titik noktah (melainkan Mati). kerana setiap kehidupan punya fasa-fasa yang perlu di lalui dan ianya berbeza pada setiap fasa.

dan kini aku berada dalam fasa 'Alam Pekerjaan'!

Fasa yang penuh dengan dugaan dan rintangan. aku rasa fasa ini adalah fasa yang paling sukar. Kerana kehidupan ini terikat dengan Wang. Wang telah menguasai manusia untuk terus hidup. Tanpanya kita hanyalah manusia biasa di mata Manusia.

Kadang-kadang, hingga satu tahap aku tersedar, yang manusia sendiri yang menyebabkan diri mereka terlalu mengejar Duniawi hingga terlupa Kehidupan yang Nyata adalah di Akhirat kelak. Perkara ini sering kita lupa dan alpa. kita mendahulukan perkara Duniawi dan meletakkan Akhirat perkara terakhir.

Sedangkan, kita perlu mengimbanginya.

Tanyalah setiap dari kita, (yang sudah berkerjaya) sedar ataupun tidak kita lebih takut dan gerun dengan Boss di pejabat berbanding Allah, Kita takut jika kerja kita tidak siap pada masanya berbanding mempercepatkan Ibadah pada Allah, Kita boleh on time datang ke pejabat berbanding on time datang ke Masjid untuk menunaikan Ibadah, dan kita boleh membaca berita di surat khabar tiap2 hari sedangkan membelek sehelai Al-quran tersangatlah susah.

dan perkara-perkara ini sebenarnya di sebabkan oleh kita meletakkan Kerjaya yang ingin kita bina berada di tahap pertama dalam kehidupan! Percayalah ianya sememangnya perkara yang benar.

Jika pangkat dunia yang kita kejar, maka kita tergolong dalam golongan yang sangat Rugi melainkan kita mengimbanginya.

sejujurnya, kerjaya aku sekarang bukanlah kerjaya yang aku inginkan. Kalau ikutkan rasa hati, sudah lama aku meninggalkan kerja ini. Tapi, aku tidak mahu jadi manusia yang cepat mengalah.

aku percaya Tuhan punya perancangan yang terbaik untuk aku. dan mungkin ini yang terbaik untuk aku setakat ini. Mungkin juga, aku tidak meletakkan 'syukur' dalam hati lantas hidup tidak pernah rasa puas. atau juga aku tidak menganggap Kerja juga adalah Ibadah.

semoga Tuhan merahmati dan memberkati setiap kerja yang aku lakukan. Amin.

sekian.

wassalam~



p/s: Boss aku pernah cakap, blogging bukanlah satu hobby yang baik dan jangan pernah letak dalam Resume! ok fine.

2 pengkritk ceritera duniaku:

Amira Sakinah Sulaiman said...

hurm..pasti ad hikmah di sebalik setiap kejadian..sedng sesuatu yg kita x suka itulahhh yg menjadi milik kta kann...Allah knows the best for us..
*pesann utk diri sendiri juga :)*

Wanpetunjuk said...

Assalam Juma,

Whatever it is...there is a price that we need to pay in life. We just need to pay either we like it or not.....

As for me...I have to face very hard time here with these mixed feelings. Sometimes I feel like to pull off myself but I am here now...I keep asking why and why and finally I have found that I have to go through whatever it takes....patiently!

Juma, my dear.....
Apa2 pun bersabarlah dan mencubalah untuk melalui hidup ini dengan penuh tenang.....insyAllah, yakinlah Allah telah simpankan sesuatu buat kamu...

Selamat maju jaya Juma!

Popular Posts

Popular Posts since May 2010